Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Bygga vivarium med dubbel botten

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Re: Bygga vivarium med dubbel botten

Inlägg av Pny »

Vad är det för plastnät du tänkt att använda? På bilden ser det ju ut att behöva bära upp hela tyngden av bottensubstrat och växter.

Kanske en värmematta istället för doppvärmare vore praktiskt för ditt terrarium?
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av andré »

Har funderat på att ta bottnen på en brödback och stötta upp den med vprörsbitar.

Varför tror du att det skulle vara bättre med en värmematta?
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

andré skrev:Har uppgraderat min underbara skiss.

-Ändrat så att skjutglaset endast består av en skiva som öppnas genom att skjutas uppåt för att få det tätare.

-Mer ventilation i taket.

-Går in med bevattningen genom sidorna istället för genom taket. Borde funka lika bra?
Ja var du går in med slangar/rörkopplinga spelar ingen roll, det stora "problemet" är ju att borra i glaset....var detta sedan sker spelar ingen roll, borrandet är lika knepigt ändå ;) ....Snygg skiss förresten. :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av andré »

Borrandet och ihopsätningen av burken överlåter jag till någon som kan det, planerar bara, eller försöker..
Ska man ha ventilationen på sidan, ganska högt upp, istället för i taket och bara en smal remsa ovanför frontrutan för att få bort imma?

Har läst någonstans att man kan ha ventilationsnät i 25% av takytan men någon annan skrev att man ska undvika ventilation i taket eftersom värmen försvinner och det är svårt att hålla tillräcklig luftfuktighet.

Med dubbelbotten, regnsystem, massa växter och eventuellt ett vattenfall borde det väl inte vara problem med luftfuktigheten i alla fall? Värre med värmen?
Grimgal

Inlägg av Grimgal »

Om du vill slippa imman bör du placera en smal remsa under frontrutan.
Med den inredningen bör luftfukten inte vara något problem. Jag tror inte att du behöver oroa dig spec mkt över värmen heller. I mitt terrarium har jag en doppvärmare och den räcker gott och väl för att hålla temperaturen på en lagom nivå.
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Min erfarenhet är att det är bra att "överdriva" ventiliationen i taket. Ifall den blir för kraftig kan man ju bara täcka över. Det är betydligt jobbigare att åtgärda motsatt problem.
Sen tror inte jag att ni ska bekymra er för luftfuktigheten. Den får ni automatiskt i ett regnskogsterrarium. Oftast blir det för blött och fuktigt. Grodorna söker sig till de fuktiga ställena om det skulle råka bli lite torrare. I naturen lever de ju inte i träsk. Jag gillar också att kunna se in i terrariet. Har dessutom fläktar som upprepade ggr per dag blåser in torr luft i mina terrarier dels för att få luftväxling, dels för att torka ur lite mellan duschningar. Det har fungerat bra hos mig i drygt 20 år i alla fall.
Borra hål i glas gör ni lätt själva . Claes Olsson säljer ett borrsett som är smidiga att använda.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

BengtO skrev:Min erfarenhet är att det är bra att "överdriva" ventiliationen i taket. Ifall den blir för kraftig kan man ju bara täcka över. Det är betydligt jobbigare att åtgärda motsatt problem.
Sen tror inte jag att ni ska bekymra er för luftfuktigheten. Den får ni automatiskt i ett regnskogsterrarium. Oftast blir det för blött och fuktigt. Grodorna söker sig till de fuktiga ställena om det skulle råka bli lite torrare. I naturen lever de ju inte i träsk. Jag gillar också att kunna se in i terrariet. Har dessutom fläktar som upprepade ggr per dag blåser in torr luft i mina terrarier dels för att få luftväxling, dels för att torka ur lite mellan duschningar. Det har fungerat bra hos mig i drygt 20 år i alla fall.
Borra hål i glas gör ni lätt själva . Claes Olsson säljer ett borrsett som är smidiga att använda.
Bengt! Det är så trevligt att få ta del av din långa refarenhet! :D

Vill bara lägga till att jag har borrat en del förut i glas, men det var med en grov 50mm borr som liknade en hålsåg, inte mindre hål som man behöver till mindre spraymunstycken och slanggenomföringar. Hur som helst är det viktigaste att KYLA glaset när ni borrar, samt att borra långsamt så inte borren går igenom glaset och spräcker det när den passerar igenom och då kan kärva till lite så den fastnar i hålet så glaset spricker. Vill man bara ha enstaka hål i ett enstaka terrarium så kan man ju med fördel låta glasmästeriet fixa detta, lite dyrare per hål kanske, men mycket enklare.... ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av andré »

Grimgal skrev:Om du vill slippa imman bör du placera en smal remsa under frontrutan.
Med den inredningen bör luftfukten inte vara något problem. Jag tror inte att du behöver oroa dig spec mkt över värmen heller. I mitt terrarium har jag en doppvärmare och den räcker gott och väl för att hålla temperaturen på en lagom nivå.
Har du ventilation på fler ställen än under frontrutan?
Tänkte mest att det kanske kunde bli problem med att hålla värmen om man har ventilation i en väldigt stor del av taket.
Hur har du konstruerat ditt vivarium för att kunna komma åt doppvärmaren?
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av andré »

BengtO skrev:Min erfarenhet är att det är bra att "överdriva" ventiliationen i taket. Ifall den blir för kraftig kan man ju bara täcka över. Det är betydligt jobbigare att åtgärda motsatt problem.
Har du bara ventilation i taket eller även längre ner i vivariumen?
Har du dubbelbotten i dina burkar och hur är den konstruerad isf?
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Jag har även ventilation i nedre framkant.
Har aldrig sett att fördelarna med dubbelbotten överväger problemen, alltså nej jag har ingen dubbelbotten i mina terrarier. Däremot har jag i vissa höjt upp bottenskivan utom i en "remsa" (8-10cm)längst fram. Sedan låter jag den upphöjda bottenskivan luta svagt fram mot rännan.
Då får jag en avrinning och en liten vattendel där jag har ett breddavlopp. Alltså inget vatten under den upphöjda botten. I ett sådant terrarie kan jag duscha mycket kraftigt om jag vill. Jag får heller inget kvarstående vatten på landdelen. Detta har jag inte kommit på själv utan kopierat från vänner i Tyskland.
En fördel (eller två) till är att vattnet i vattendelen byts varje dag och terrariet rengörs delvis automatiskt när mycket skit löses upp vid duschningen och åker ut med överflödigt vatten.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"