Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Mitt terrarie projekt

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Sammie
Började med grodor år: 2011
Har fått tack: 1 gång

Mitt terrarie projekt

Inlägg av Sammie »

Har börjat med ett litet regnskogterrarium, måtten är 50x30x60cm (l*d*h). Som ni ser är det lite kvar att göra, egentligen är det bara fikusen som ska vara där den är, resten av växterna ska atagligen inte ens vara i terrariet. Tyckte bara det såg tomt ut när jag fotograferade :roll:

Ska ut och leta bromelior imorgon är det tänkt, får hoppas att jag hittar några.

Bild

Vet inte riktigt vad jag ska ha för djur där i, skaffade egentligen terrariet bara för att ha växter i. Men det är ju alltid trevligt med lite djur också, någon som har tips på vad som skulle passa där i? Det är ju inte så mycket land i burken, men allt eftersom jag sätter in mer växter kommer det ju finnas bättre klättermöjlighter.

//Sammie
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Re: Mitt terrarie projekt

Inlägg av PittoresktMangel »

Kul att se dig här. Har bara sett dig på crotalus tidigare. Nu är bilden så pass mörk på min dator och solen lyser på skärmen, så hur det ser ut kommenterar jag ikväll. Haha.

Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Jag hade byggt in vattenslangen i bakgrunden och låtit den komma fram vid där dem skall utmynna. Ja fler klätter möjligheter är nog ett måste men en tumnagelart skulle nog funka om det finns gott om bromelior mm...
Du kunde ju ha skulptera fram lite mer avsatser och ev býggt in krukor i bakgrunden för att lättare sätta fler plantor men kan ju vara till nästa bygge ;)
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
Användarvisningsbild
Sammie

Inlägg av Sammie »

Filip jakobsson skrev:Jag hade byggt in vattenslangen i bakgrunden och låtit den komma fram vid där dem skall utmynna. Ja fler klätter möjligheter är nog ett måste men en tumnagelart skulle nog funka om det finns gott om bromelior mm...
Du kunde ju ha skulptera fram lite mer avsatser och ev býggt in krukor i bakgrunden för att lättare sätta fler plantor men kan ju vara till nästa bygge ;)

Jo det är endel saker jag hade velat göra annorlunda så här i efterhand. Tänkte göra med slangen som jag gjort med bakgrunden, kleta in den i silikon och täcka med cocosmull. Önskar att jag hade satt in krukor, vet inte riktigt varför jag inte gjorde det :?

Har inte hittat några bromelior ännu, iaf inte den typen jag vill ha.
Har kollat lite på svenska, tyska och amerikanska sidor, och det lutar lite åt att beställa från tyskland. Hur är det att skicka växter så här års? Klarar växterna kylan, och klarar de av kylas ner ett par dagar? (Om man nu skulle beställa från utlandet)
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Inlägg av Simon »

Sammie skrev:
Filip jakobsson skrev:Har inte hittat några bromelior ännu, iaf inte den typen jag vill ha.
Har kollat lite på svenska, tyska och amerikanska sidor, och det lutar lite åt att beställa från tyskland. Hur är det att skicka växter så här års? Klarar växterna kylan, och klarar de av kylas ner ett par dagar? (Om man nu skulle beställa från utlandet)
Det beror nog på hur de packas. Själv skulle jag vänta på plusgrader. Jag vet inte var du bor, men går du med i föreningen och kommer på groddagen i Stockholm så kommer det säkert finnas lite bromeliaskott till salu där.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
Sammie

Inlägg av Sammie »

Okej, då struntar jag i att beställa växter på ett tag. Har tyvärr inte möjlighet att ta mig upp till stockholm, bor i skåne ( eller halland är det väll egentligen). Men det är möjligt att jag går med i föreningen ändå.

Kom på att det inte är så långt kvar tills Hamm häller, så i värsta fall får jag vänta tills dess.
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Har man svårt att vänta så kan man beställa med "heat-packers" som värmer under transporten, men helt klart bäst att vänta till dem mildare tiderna som snart är här!
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
Användarvisningsbild
Sammie

Inlägg av Sammie »

Jag har inte haft någon större framgång med att hitta roliga växter. Men lite har jag fått tag på. Testade att sätta in några igår, tror det kan bli ganska bra när allt är klart :)

Bild
Användarvisningsbild
Sammie

Inlägg av Sammie »

Känns onödigt att starta en ny tråd så jag frågar här. Imorgon ska jag börja bygga på en ny regnskogs burk, om jag kommer iväg till bygghandeln dvs.

Men jag funderar lite på hur jag ska sätta ventilationen, vill egentligen inte ha ventilationen i framkant som på standard terrarium av estetiska skäl. Skulle det funka att bara ha ventilation i taket och ha en luftpump i botten för att få cirkulation?
Måtten blir 75x45x100cm (LxDxH).
Oddball

Inlägg av Oddball »

Finns inget som säger att du måste ha ventilationen på framsidan.
Det viktiga är att du har någon typ av rotation på luften bara.
Men du kanske ska fundera på att få lite drag runt frontrutan för att kunna se in i burken, jag har vid några tillfällen haft ett strilrör kopplat till en luftpump liggandes vid fronten som jag slagit på då jag behövt insyn (bra när man har lättstressade djur).
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"