Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Vad göra med ett tomt 150x50x50 akvarium ?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Simonols
Började med grodor år: 0

Inlägg av Simonols »

Hej

From i sommar kommer mitt akvarium på 150x50x50 att stå tomt.
Jag är lite less på att hålla på och slabba med vatten i hela lägenheten.

Så jag funderar på att göra om det till ett terrarium. Jag tycker det ser riktigt häftigt ut med regnskogsterrarium men jag vet int mitt kanske är för lågt för att det skall fungera ?

Snälla hjälp mig med lite förslag på vad jag ska göra med akvariet.

Mvh Simon
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Re: Vad göra med ett tomt 150x50x50 akvarium ?

Inlägg av Simon »

Hej Simon.
Det är inte för lågt. 50 cm är en ganska lagom höjd.
Det som kan bli krångligt med omgjorda akvarier är om man har lucka i taket. Dels blir det svårt att komma åt och dessutom kan man få problem med ansamling av koldioxid i botten om man har dålig ventilation. Det sistnämnda kan avhjälpas genom att borra ett par hål ca 1dm upp från botten.

Eftersom ditt är lika djupt som högt kan du också lägga det på sidan och bygga till en front med skjutglas.

Någon som har gjort det kan säkert beskriva här hur du kan göra.

Mvh /Simon
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av davidkjH »

tjenare
"palmbeach" här på pilgift kör mkt omgjorda akvarier till sina grodor vet jag. Kolla med honom hur han gör om han inte hittar till denna tråd :)

Simon:
Det här med CO2 i botten på terrarierna, det borde väl räcka med ganska lite ventilation för att hindra ansamling av detta? Har man skjutglas på framsidan kanske det räcker? (sen finns det givetvis andra fördelar med mer ventilation). Nu gäller ju just denna tråd där man inte har skjutglas, men jag frågar för egen räkning så att säga... :)

MVH
David
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Simon »

Javisst.
Jag kanske inte var så tydlig med vad jag menar.
Har man ett terrarium som är gjort av ett akvarium med öppningen upptill och inte har någon ventilation (räcker med ett hål på en mm) nedtill så riskerar man ansamling av koldioxid (tyngre än syre) på botten om man öppnar terrariumet sällan eller inte har någon fläkt som rör runt luften ibland. Risken är naturligvis större om det är högt till tak och om man har mycket organiskt material som bryts ner i terrariumet.

Har man öppningen framtill är det, som du säger, ingen fara eftersom det blir gasutbyte runt fronrutan.

Jag förlorade två P.bicolor för många år sedan pga CO2. Det var ett gammalt akvarium som jag satte torvbakgrund i, hade en massa löv i botten och få etablerade växter. Med allt det döda organiska materialet tog det inte längre än någon vecka innan grodorna började visa tecken på kramp och dog.
Jag borrade sedan två 1cm hål 5 cm från botten och använder det fortfarande ibland som reservterrarium utan problem.
Hulteke skrev:
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Simon »

Jag såg föresten att du är ny i forumet Simon. Välkommen!
Hulteke skrev:
Palmbeach
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av Palmbeach »

Tja!
Yeees, detta är min favorit setup med gamla eller nya akvarium som regnskogsterrarium (kan bli riktigt billigt att starta). Jag har flera olika storlekar på akvarium som jag använder. Jag har ca 5-10cm lecakulor i botten och ett lager torvmull samt torkade eklöv som bottensubstrat. bakgrunden gör jag väldigt enkel med 10-15cm tjocka torvblock som jag "lutar" och klämmer fast mot bakgrunden. Sedan är det bara att inreda det som man vill! Detta har alltid fungerat perfekt för mig och det växer mycket bra i dessa. Dock så öppnar jag dom varje dag och fläktar lite i dom samt sprayar. Jag har också mycket växter som tar hand om CO2 problemet antar jag. Ventilation har jag i stort sett ingen bara kanske 1-2mm mellan rutorna på ovansidan, detta avhjälps nog kanske av min regelbundna vädring!
// Rille Palmbeach
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Grod dårarna i england är väldigt glada för att bygga i akvarium ofta med någon skummad bakgrund med krukor , rötter och lianer.Riktigt snyggt och sedan ofta falskbotten med ett litet vattenfall i bakgrunden. Ofta använder dem sig av en mindre datafläkt uppe i rampen för att få cirkulation, eftersom det ofta är så täckta akvarium så torkar dem inte ut bara bättre luftcirkulation.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Simon »

Som du ser har du stora möjligheter Simonols!
Hulteke skrev:
Simonols
Började med grodor år: 0

Inlägg av Simonols »

Hej jag ber om ursäkt att jag dröjer så med detta svar men har haft fullt upp med flytt mm så hade glömt bort tråden :oops:

Detta är mer aktuellt än nånsin nu då jag har fått läcka på mitt stora akvarium så det står nu tomt ;)

Jag har funderat endel på detta med hur man ska hålla det fuktigt i terrariet. Kan man ha 1 dm tjockt med lekakulor och sen fylla på med vatten och sedan ha en liten akvariepump som cirkulerar vattnet? Då kan man ju ha nåt litet vattenfall mm som använder vattnet. Om man även har en doppvärmare där i borde det bli endel vattenånga som vill uppåt genom mossa mm ?

Min tanke var att man skulle sätta en liten tappkran i bottenskivan så man kan tömma helt på vatten och fylla genom en slang ner i botten ?

Tänkte om man borrar med sån här http://www.jula.se/diamanthalsag-123137

Sedan montera en sån här med silikon http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nippla ... omforing1/
Sedan kängar man på nån typ av kran

Är detta helt tokigt tänkt? Vattnet borde ju "förnyas" endel med hjälp av regnsystemet med som kan rinna ner i bottenvattnet.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Simon »

Sök runt lite på forumet. Det finns en massa trådar om liknande projekt.
Mvh /Simon
Hulteke skrev:
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"