I skrivandes stund har jag precis grejat lite med ett terrarium och nu tar jag det lugnt med The Clash och kaffe, svart och mörkrost såklart.
Jag behöver ett terrarium till groddagen den 13e och jag hade ett tomt terrarium i min ställning med måtten 50*30*40. Så jag tänkte att jag ordnar i ordning det.
Så här ser terrariet ut tomt i ställningen:

I terrariet brevid bor det P. vittatus.
Terrariets botten kommer att bestå av ungefär 80% vatten. En liten landdel kommer det att finnas. Den bygger jag av en liten låda i ett av hörnen. I lådan kommer det att ligga ett dräneringslager av grus och jord över det.
Lådan på plats i terrariet:

Gruset:

På lådan silikonar jag fast korkbark för att få ett mer naturligt utseende.
Lådan på plats för silikoning:

Silikonet:

Hörnet på lådan med korkbarken på plats:

Hela lådan uppifrån:

Tätning av skarvar med torv och silikon:

Efter lådan var klar, och lagd på tork så bestämmde jag mig att silikona fast de sista små korkbarksbitarna på bakgrunden i terrariet.
Om jag skulle använda alla bitar så blev jag tvungen att stjäla några av den här lilla tjejen:

Ni ser att hon plockade med sig en pinne ut ur terrariet som hämnd? Hon höll kvar vid den ett bra tag också som synes:

Tillslut fick jag tag på korkbarken och fick börja silikona igen, det stank ättika!
Korkbark med silikon:

Lite silikon på en kruka:

Jag täckte krukan med torv på tre av fyra sidor också, så det skulle se lite bättre ut.
Hela terrariet med korkbark, "lådan" och krukan:

Planen ser ut som så att ha torv eller lera på bakgrunden där det inte är någonting nu. Annars tycker jag inte det ser så illa ut nu heller. Inte om jag täcker det med en massa växter. Jag har några stycken redan nu:

Nej, jag vet att gullrankan inte ser ut att må så bra! Haha.
Det var den sista bilden för idag. Jag ska få upp några mer imorgon när jag fortsätter.
Vad det ska vara för djur där i? Det får ni gissa, men inte Pontus (Pompom), för du vet redan.
Hoppas ni tyckte det var kul att titta, lämna gärna en kommentar.
Mvh, Ludvig.