Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Sista chansen att rädda O. lehmanni

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Sista chansen att rädda O. lehmanni

Inlägg av osn »

Jag har känt Daniel Mejia Vargas i 7-8 år och han gör ett enastående arbete för bevarande av Colombias dendrobatider. Läs och ta detta han skriver på allvar. Undvik att köpa Oophagas från Colombia och framför allt O. lehmanni, annars är de borta för gott. Det går inte att odla större antal på djuren, Strunta i dem istället, det finns så många andra arter som är lika fina även om de inte är lika ovanliga.
Om du har möjlighet, maila Daniel och erbjud dig att hjälpa till.

Daniel:

Over the 4 past years I have had the opportunity to visit and monitor constantly the distribution area of one of the most threatened dendrobatid in Colombia, Oophaga lehmanni. Beside that, during recent months I have been privileged to work with a project supported by WCS and the Cali Zoo to explore the population status of the species.

After scandalous smuggling volumes during the 1980s and 1990s, where sometimes more than 2,000 frogs were extracted by week, the political unstability of the area helped declining this level to much lower numbers, approximately 40 frogs per year. Meanwhile, much of the limited habitat of the species has disappeared and continues dissapearing, being replaced by coca crops and livestock.

However, what I have seen from some months threatens to be the final hit to this species:

The smugglers have again taken the Colombian Oophaga as an easy option, especially the frogs of the Valle del Cauca province. According to our previous results, the red lehmanni morph lives only in 3 small patches of forest that had been previously unknown to local collectors, and the yellow morph, which had disappeared for years, was again located in an area now surrounded by coca crops. Months ago, a foreign smuggler started again to buy many frogs. First, as we understand, were asked 400 lehmanni . The collectors were unable to catch such amount, because they just did not find all those frogs, and supplemented this shippment with histrionica. While there, we were advised that again they are preparing a larger (more than twice) shipment. During a week of extensive searching in the previously known locations, we could locate only 2 frogs. However, that afternoon, the collectors, came in and collected another 8 frogs, which may well be some of the lastest.

It is often said that a smuggler could never collect all the frogs of an area, but that claim does note that this case involves a team of experienced collectors, in a very circumscribed area. That's why we think lehmanni is approaching a near total or total collapse of their populations. The authorities and entities responsible are doing their best to stop this smuggling tide, but is reality hard to control the extraction in an area like that with much poverty and sluggling history.

Given this complicated situation, we would like to create a mechanism for potential buyers to be aware, understand and can work with us stopping or at least reducing the demand.

Ideally, we could have some flyers and a small website explaining the situation. Given that the extraction and shippment is going to be this December, we need to be fast. Personally, I'll be working on the drafting of the material, but we need help. If you have time and want to help can contact me at my mail. We need graphic artists, page diagraming, and webmaster. Also, translators and editors for English, German and Dutch(does anyone translates Japanese?) Some of you own or manage excellent forums and magazines that might serve to publicize the initiative once it is ready.

This is a non-profit initiative that could later get institutional support. However, in view of the rush, the early stages will depend almost entirely on voluntary support.

Thank you very much
Daniel Mejia Vargas
Biologist
pyrrhura@gmail.com

Bild
Copyright - Reto Siegenthaler, Schweiz (Dia från någon gång på 90-talet)

Jag hoppas att jag slipper se något om att någon här köpt djur från 'Valle del Cauca'. Det är en sak att chytriden slår ut djur, men när smugglare plockar de allra sista djuren och i detta fallet är det verkligen de sista djuren, så är det riktigt lågt.
Senast redigerad av 2 osn, redigerad totalt 26 gång.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Re: Sista chansen att rädda O. lehmanni

Inlägg av PittoresktMangel »

Satan vad tråkigt att läsa. Att folk inte har någon moral visste jag redan innan, men ändock blir jag lika chockad och illamående. Jag hoppas att smugglingen får ett stopp och tänker absolut inte köpa O. lehmanni. Om jag hade mer tid till övers så hade jag hjälpt till.
Men jag kanske kan skriva ut den här texten och lägga vid kassan på jobbet? Jag jobbar i djurbutik.

Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Ja, det är nedslående när inte ens den uppenbara risken för utrotning stoppar människor från att "dammsuga" ett område.
Att rensa ett område på det här viset verkar så dumt från alla synvinklar.

Jag tror faktiskt att det ibland är cites och liknande regler som har satt käppar i hjulet för bevarande av arter som denna. Hade man tillåtit uthålliga uttag från början tror jag inte vi hade varit i ett läge där vettlösa smugglare hade kunnat tjäna på det på samma sätt.

Det här är nog ett mycket bra initiativ att hoppa på för folk med den kunskap som efterfrågas!
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Jag träffade en sådan smugglare för 10-12 år sedan. Han hade en stor låda med lehmanni, som just hade anlänt från sydamerica. Jag frågade honom vad dom kostade, varpå han svarade "dom är inte till salu - alla är beställda och betalda i förväg".
Jag tror alltså inte att dessa sällsynta grodor kommer ut på marknaden över huvud taget. Dom köps av ett fåtal penningstarka fantaster som hoppas kunna få igång en avel på dem för att tjäna pengar (också). Dessa personer har naturligtvis inget emot att grodorna dör ut i naturen - det gör ju bara deras exemplar mycket värdefullare.
CITES skulle nog drabba den av oss som försöker smugggla ut ett par exemplar, men de centraleuropeiska smugglarna kan sina saker och vet hur man mutar sig igenom tullen.
Vi får se.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Tråkigt med detta, men jag är absolut inte förvånad.... :evil:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av osn »

Jag har blivit ombedd av Daniel att plocka bort antalet djur beställda osv. Det var tydligen inte officiellt och kan ev. påverka negativt. Jag redigerar dokumentet lite. Det kommer inom kort att komma mer information.

Vill någon veta så skicka ett pm/mail

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Kan ju vara bra att lägga in detta inlägg på det danska forumet med...................
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"