Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Olika grodor tillsammans?
-
Palmbeach
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Olika grodor tillsammans?
Hej alla!
Jag undrar vilka som har erfarenheter av att ha olika pilgift tillsammans? Vilka fungerar bra att ha ihop och vilka fungerar inte? Jag hade tricolor och mysteriousus tillsammans men detta fungerade inte så bra! Dock hade jag otur då eftersom alla 4st tricolor hanar började spela samtidigt, så dom blev väldigt revir hävdande! Detta gjorde att en mysteriosus blev stressad och slutate äta! Jag har ett ganska stort terrarie till dom med måtten, Bredd: 1.50m Höjd: 80cm Djup: 60cm. Nu har jag 4st Vittatus + 1st Mysteriosus tillsammans, och hoppas verkligen inte att jag gör samma misstag igen! Vittatus verkar ju dock vara en mycket lugnare groda än tricolor!
MVH Rikard Fristedt
Jag undrar vilka som har erfarenheter av att ha olika pilgift tillsammans? Vilka fungerar bra att ha ihop och vilka fungerar inte? Jag hade tricolor och mysteriousus tillsammans men detta fungerade inte så bra! Dock hade jag otur då eftersom alla 4st tricolor hanar började spela samtidigt, så dom blev väldigt revir hävdande! Detta gjorde att en mysteriosus blev stressad och slutate äta! Jag har ett ganska stort terrarie till dom med måtten, Bredd: 1.50m Höjd: 80cm Djup: 60cm. Nu har jag 4st Vittatus + 1st Mysteriosus tillsammans, och hoppas verkligen inte att jag gör samma misstag igen! Vittatus verkar ju dock vara en mycket lugnare groda än tricolor!
MVH Rikard Fristedt
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Re: Olika grodor tillsammans?
Jag har hållit och odlat arter tillsammans. Då har jag valt en större mer bottenlevande och en liten mer "klättrande" art. Tex någon av tinctorius,azureus,leucomelas, auratus,galactonotus tillsammans med amazonicus,variabilis,imitator,lamasi,fantasticus,aucali. Det brukar fungera bra förutom med imitator där vissa hanar är så aggressiva att de lägger all energi på att attackera en mångdubbelt större tinctorius istället för att uppvackta honan. När det gäller leucomelas bör man vara uppmärksam då de kan ha ovanan att äta ägg, yngel och tom nymetamofoserade grodungar hos mindre arter.
-
jonas_r
- Tidigare SDS-medlem

Hej,
livar upp den här tråden med en fråga som delvis besvarats i BengtO:s svar. Kan man, eller rättare sagt är det lämpligt, att ha D.azureus i samma terrarie som R.lamasi Panguana. Jag har ett obebott terrarie på 80x40x80 cm (BxDXH) som mina 2 azureus snart ska få flytta in i och nu funderar jag på att skaffa R. lamasi Panguana (2-3 st). Är detta en bra idé?
livar upp den här tråden med en fråga som delvis besvarats i BengtO:s svar. Kan man, eller rättare sagt är det lämpligt, att ha D.azureus i samma terrarie som R.lamasi Panguana. Jag har ett obebott terrarie på 80x40x80 cm (BxDXH) som mina 2 azureus snart ska få flytta in i och nu funderar jag på att skaffa R. lamasi Panguana (2-3 st). Är detta en bra idé?
Jonas R
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Har fått tack: 4 gånger
Jag har R. ventrimaculata med fyra azureus. Det är inga problem. Ventrisarna förökar sig och azureus lägger ägg. Jag har dem i ett terrarium som är 75*40*80, se bara till att alla har gömställen.
Mvh, Ludvig.
Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Bör inte vara något problem.jonas_r skrev:Hej,
Lycka till, det är fina djur!
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
- PontusS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Är det möjligt att hålla två arter i någon utav följande burkar:
LxBxH
65x40x65
75x55x55
Eller är båda för små för det?
// Pontus
LxBxH
65x40x65
75x55x55
// Pontus
- PontusS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
??pompom skrev:Är det möjligt att hålla två arter i någon utav följande burkar:
LxBxH
65x40x65
75x55x55
// Pontus
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Det går nog. Du får anpassa antalet individer till storleken på terrariumet, dvs i det mindre kanske ett par av varje art räcker medan du nog kan ha någon groda extra i det större.
Artkonstellationer finns det förslag på ovan. Men en större "marklevande" art (typ tinctorius) med en liten klättrande (typ ventrimaculatus) brukar förordas.
Personligen blandar jag ytterst sällan.
Artkonstellationer finns det förslag på ovan. Men en större "marklevande" art (typ tinctorius) med en liten klättrande (typ ventrimaculatus) brukar förordas.
Personligen blandar jag ytterst sällan.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"