Dessutom tror jag järnoxiden funkar som gödning för vissa växter också eller har jag fel? Då borde även andra "naturliga pigment" gå bra, så som olika ockrafärger o dyl. Det skall väl finnas något svart pigment också så man kan göra det gråare/svartare allt beroende på tycke och smak....tony skrev:Järnoxid lär funka om du vill ha det lite rödare. Jag använder t.ex. det i min lera. Det är dock inte alltid helt lätt att få tag på, jag lyckades köpa några hundra gram i en konstnärsbutik men då tömde jag hela deras lager (det låg och samlade damm på en lagerhylla) och det verkade inte som att de tänkte ta in mer inom det närmsta.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Kattsand + torv
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Re: Kattsand + torv
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Det har börjat bli lite grönt på sina håll på min kattsand+torv-vägg nu. Ser ut som att det är någon slags mossa som håller på att börja få fäste. Ytterligare en fördel med denna bygglösning!
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 4 gånger
Tony:
Har du ympat in mossa i burken sen innan? I sådana fall vad för någon?
Mvh.
Har du ympat in mossa i burken sen innan? I sådana fall vad för någon?
Mvh.
Grodor och huggormar
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Nej, jag har bara vanlig svensk sphagnum (tror jag) som jag lagt in i form av en matta. Jag misstänker att det är från torven mossan kommer.
Tony
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Här kommer två nyss tagna bilder;

Jag har flyttat ner korkbiten lite eftersom den lossnade av sig själv för några dagar sedan. Väggen torkar ju inte så det var nog lite optimistiskt att tro att den skulle fästa särskilt hårt.
Jag har flyttat ner korkbiten lite eftersom den lossnade av sig själv för några dagar sedan. Väggen torkar ju inte så det var nog lite optimistiskt att tro att den skulle fästa särskilt hårt.
Tony
- PontusS
- Tidigare SDS-medlem

Jag har tänkt bygga en lerbakgrund nu mer så jag köpte kattsand och kollade bara att det inte var några tillsatser i och glömde kolla om det var bentonitlera och självklart så var det inte det utan en lera som heter Sepiolit någon som vet om det funkar med den med?
// Pontus
// Pontus
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Lyfter tråden igen.
Hur har det gått med era lerbottnar och lerbakgrunder?
Fungerar det fortfarande?
/Thomas/
Hur har det gått med era lerbottnar och lerbakgrunder?
Fungerar det fortfarande?
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Min lerbotten och vägg fungerar finfint, men det bör poängteras att det är två olika sorters lera i min botten och vägg. Väggen är nu full med växter som rotat sig ordentligt, så den känns stabil. Det fungerade bra att trycka fast korkbitar och sedan låta dem växa fast genom att sätta växter vid skarvarna (min ormbunke och Ficus pumila har sett till att fästa korkbiten ordentligt). Grodorna gillar korkbiten, de brukar klättra upp och sitta på toppen av den med jämna mellanrum.
Den rödaktiga leran jag har på en tredjedel av min botten kryllar av hoppstjärtar när jag lyfter på de multnande löven. En av fördelarna är att de kan leva i leran utan att grodorna kommer åt dem, så det finns alltid en viss population som inte kan bli uppäten helt.
Den rödaktiga leran jag har på en tredjedel av min botten kryllar av hoppstjärtar när jag lyfter på de multnande löven. En av fördelarna är att de kan leva i leran utan att grodorna kommer åt dem, så det finns alltid en viss population som inte kan bli uppäten helt.
Tony
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
Hej Tony
Jag undrar hur det går med ler-torvbakgrunden? Hur ser den ut nu? Går det bra för grodorna att klättra på den?
/Johan
Jag undrar hur det går med ler-torvbakgrunden? Hur ser den ut nu? Går det bra för grodorna att klättra på den?
/Johan