Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Minipaludariumprojekt
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Minipaludariumprojekt
Nu när mitt gamla 40-litersakvarium är ledigt igen så har jag satt igång ett projekt för att bygga ett "minipaludarium". Tanken är att det mestadels ska vara ett litet halvfullt akvarium med en liten "hylla" som landdel, där några få landlevande växter kan få slå rot. Detta ska kompletteras med större rötter som ska sticka upp ur vattnet. På dessa ska jag fästa olika epifyter, har jag tänkt.
Jag får möjligheten att "känna" lite på paludariumkonceptet ifall jag skulle få för mig att sätta upp en större variant.
Eftersom landdelen blir näst intill obefintlig och vattendelen fortfarande ganska liten (kanske runt 15-20 liter) så hade jag bara tänkt ha några få djur i. Jag har funderat på sötvattensräkor, det hade varit bra att ha några som kan hålla efter algerna lite. Dessutom verkar de inte kräva så mycket utrymme.
Är det någon som har erfarenhet av dylika? Skulle det dessutom funka med några få fiskar (kanske ett guramipar?), gärna några som äter melanogasterflugor eftersom jag har sådana i överflöd?
Jag var ganska insatt i akvariesvängen för sisådär 15 år sen, men har aldrig haft ett så här litet projekt innan.
Jag får möjligheten att "känna" lite på paludariumkonceptet ifall jag skulle få för mig att sätta upp en större variant.
Eftersom landdelen blir näst intill obefintlig och vattendelen fortfarande ganska liten (kanske runt 15-20 liter) så hade jag bara tänkt ha några få djur i. Jag har funderat på sötvattensräkor, det hade varit bra att ha några som kan hålla efter algerna lite. Dessutom verkar de inte kräva så mycket utrymme.
Är det någon som har erfarenhet av dylika? Skulle det dessutom funka med några få fiskar (kanske ett guramipar?), gärna några som äter melanogasterflugor eftersom jag har sådana i överflöd?
Jag var ganska insatt i akvariesvängen för sisådär 15 år sen, men har aldrig haft ett så här litet projekt innan.
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Re: Minipaludariumprojekt
Körsbärsräkor borde ju fungera bra. Däremot tror jag det är lite för litet för gurami. Jag hade nog kört med endlers guppy eller Microrasbora galaxy eller liknande istället.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Killifiskar kanske? Lever inte de i grunt vatten på ganska liten yta?
Tony
- lasseg
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1980
Det finns ju rätt många små trevliga guramiarter, lakritsgurami eller någon annan Parosphromenus skulle nog kunna trivas. Eller någon liten Betta, uberis eller brownorum t.ex. Annars är ju små rasboror, t.ex Boraras micros perfekta i en liten burk.
Mvh/Lasse
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Så här har det gått, ifall någon är nyfiken:

Korgar från ICA är en bra råvara, går att klippa i med vanlig sax (detta är den överblivna delen)

En bit korg med lite sten, bark och kokosstrimlor, allt fastsatt med silikon. Bakgrunden är en överbliven bit från min ExoTerra, med lite torv fastlimmat med silikon.

Doppvärmaren blir inbyggd i bakgrunden, vredet sticker dock ut så att jag kan ändra temperatur. Skulle den paja får jag väl låta den vara kvar...

Påfyllt med lecakulor och lite insektsnät på topp som barriär

Bark, torv och kokosstrimlor plus lite mer silikon

Lite av min tidigare beprövade kattsand+torv-lera. Den sitter en bit upp som kantfyllnad eftersom den dels annars höjer pH-värdet och dels för att den löses upp under vatten

Vatten & grus (rådasand) påfyllt, några rötter inplacerade och några eklöv för dekoration och för vattnets skull. Dessutom några nyplanterade skott från mina Ficus pumila, Peperomia sp. och Aeschynanthus sp. I vattnet även en liten Anubias barteri som jag fick med av misstag när jag köpte mossa för ett tag sedan. En liten pump är placerad i vänstra delen. Ursäkta ljusreflexen i glaset...
Nästa steg blir att snygga till hörnen med några väl valda stenar och så ska jag tillföra fler växter.
Korgar från ICA är en bra råvara, går att klippa i med vanlig sax (detta är den överblivna delen)
En bit korg med lite sten, bark och kokosstrimlor, allt fastsatt med silikon. Bakgrunden är en överbliven bit från min ExoTerra, med lite torv fastlimmat med silikon.
Doppvärmaren blir inbyggd i bakgrunden, vredet sticker dock ut så att jag kan ändra temperatur. Skulle den paja får jag väl låta den vara kvar...
Påfyllt med lecakulor och lite insektsnät på topp som barriär
Bark, torv och kokosstrimlor plus lite mer silikon
Lite av min tidigare beprövade kattsand+torv-lera. Den sitter en bit upp som kantfyllnad eftersom den dels annars höjer pH-värdet och dels för att den löses upp under vatten
Vatten & grus (rådasand) påfyllt, några rötter inplacerade och några eklöv för dekoration och för vattnets skull. Dessutom några nyplanterade skott från mina Ficus pumila, Peperomia sp. och Aeschynanthus sp. I vattnet även en liten Anubias barteri som jag fick med av misstag när jag köpte mossa för ett tag sedan. En liten pump är placerad i vänstra delen. Ursäkta ljusreflexen i glaset...
Nästa steg blir att snygga till hörnen med några väl valda stenar och så ska jag tillföra fler växter.
Tony
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Här är några uppdaterade bilder, ifall någon är nyfiken. Inga räkor eller fiskar, men det har dykt upp några snäckor spontant. Inga ohanterliga mängder dock.

Tony
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Håller med, jag håller och odlar mycket fisk i 11l burkar. Tex Barbus hulstaerti. Är du i Stockholm nån gång så kolla in Södermalms akvarieaffär. Han har mycket olika fisk som passar i din burk. Varning för doppvärmaren bara. lätt att det blir kokt fisk i den lilla volymen. Tror fakriskt inte du behöver nån uppvärmning, om nu inte burken står väldigt kallt under 20 grader typ.LasseG skrev:Det finns ju rätt många små trevliga guramiarter, lakritsgurami eller någon annan Parosphromenus skulle nog kunna trivas. Eller någon liten Betta, uberis eller brownorum t.ex. Annars är ju små rasboror, t.ex Boraras micros perfekta i en liten burk.
-
Pär J.
- Började med grodor år: 2008
Snyggt, hade något liknade i ett litet akvarium med flytande korkbitar sim fungerade som landdel. Tänk på att det kan bli varmt lånmt upp när växterna söker sig mot ljuset om de inte fuktas med regnsystem eller sprayflaska.
Som mämnts tidigare tycker jag att Endlers guppy, annan lite unfödare, liten labyrintfisk (Betta coccina) eller killis skulle funka utmärkt.
Har du inte haft killis så är de perfekta när det gäller flugorna också.
Ta en titt i Södermalms akvarieaffär och du har åtskilliga arter att välja mellan.
Lycka till!
Som mämnts tidigare tycker jag att Endlers guppy, annan lite unfödare, liten labyrintfisk (Betta coccina) eller killis skulle funka utmärkt.
Har du inte haft killis så är de perfekta när det gäller flugorna också.
Ta en titt i Södermalms akvarieaffär och du har åtskilliga arter att välja mellan.
Lycka till!