Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Carlsson´s grodterrarium

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Carlsson
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Carlsson´s grodterrarium

Inlägg av Carlsson »

Så var det då dags att "presentera" hobbyprojektet.

Burken har dimensionen 650*500*650 (b*d*h). Frontglaset och sidoglasen är fasta medan baksidan har en löstagbar lucka. Innanför luckan sitter en bakvägg av cellplast. Burken har dubbelbotten, vilken alltså är nåbar bakifrån.
Bottensubstratet består av Leca-kulor+orkidéjord+sphagnum. Bakväggen är klädd med tunna skivor torv (ca 10 mm). Från bakväggen löper en liten rännil längs en mangrove-rot ner till marknivån. En pump cirkulerar vattnet från dubbelbotten.
Befuktning sköts via två foggers som har placerats i en särskild plexiglas-låda ovanpå terrariet. Dimman "rinner" då ner längs bakväggen. I belysningsarmaturen sitter ett Flora-Glo (20W) och ett Sun-Glo (20W) lysrör samt två lågenergilampor. För närvarande är det 2*5W lampor, men genom att byta till högre effekt kan jag få mer värme i terrariet. Grundvärme fås via en doppvärmare placerad i dubbelbotten. Ventilation sker via öppningar i toppen samt två cirkulationsfläktar (datortyp).

För närvarande finns följande växter "planterade". Flertalet Tillandsior är epifytiska och limmade mot underlaget.

T. Lindenii
Neoregelia Liliputiana
T. Andreana
T. Argentea (2 st.)
T. Brachychc. Abdida
T. Bulbosa
T. Circinata
T. Crocata
T. Ionantha Rubra (2 st.)
T. Ionantha Silbe (2 st.)
T. Ionantha Fuego (3 st.)
T. Kolbii (2 st.)
T. Pruinosa
Vriesia Splendens
Ficus Pumila
Asplenium xx
Nepenthes hybrid
Sarracenia xx
Dionaea muscipula
Phalaenopsis Pallens
Orkidé (okänd)
Juncus Effusus "Spiralis"
Fittonia xx
Peperomia xx
Javamossa

Jag skulle gärna vilja ha någon form av mossa som täcker marken även utanför vattenfallet. Är det någon som har förslag vore jag tacksam.

Det finns inga grodor i terrariet ännu, men jag är på gång att skaffa några flugkulturer för att kolla så att jag kan få fram föda. Om det går bra kommer jag sedan att söka efter grodor. jag tänkte mig någon mellanstor sort som passar för en nybörjare, tex Leucomelas, men det beror antagligen mycket på utbud och slump.

Vad tror ni? Kan det finnas några pilgiftgrodor som kan tänkas trivas i mitt terrarium? Vilken (vilka) arter tror ni kan passa?
Terrariet i nuvarande skick
Terrariet i nuvarande skick
Vivarium-3-liten.JPG (122.6 KiB) Visad 7874 gånger
Sidovy med dubbelbotten, substrat och bakvägg
Sidovy med dubbelbotten, substrat och bakvägg
Gavel-liten.JPG (68.78 KiB) Visad 7873 gånger
Tvärsnitt på befuktningslåda med foggrar
Tvärsnitt på befuktningslåda med foggrar
Fuktlåda.JPG (35.69 KiB) Visad 7875 gånger
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Carlsson´s grodterrarium

Inlägg av tummen »

Angående arter så lämnar jag det till dem som kan det bättre....men av det jag läst hittills om grodor så skulle du nog kunna välja vilken av de enklare arterna som helst....terrariet är ju stort nog och har bra inrdening.....

En liten fråga dock:
Är det alltså möjligt att komma åt hela terrariet uppifrån? Och om jag tolkade bilderna rätt så finns det en ventilationsdel även under framsidan?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Kan du bara öppna från baksidan? Känns svårskött och stor rymningsrisk då grodorna ofta håller sig där. Rent utrymmesmässigt kan du hålla alla vanligt förekommande arter.
Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Jag var nog lite oklar med hur jag kommer åt innandömet. Översidan täcks av tre delar; befuktningslådan, ljusarmaturen och en bit plexiglas med ventilationsöppningar. För enklare göromål räcker det med att lyfta bort ventilationsdelen, skulle det behövas mer utrymme kan jag enkelt lyfta bort även de andra delarna.
Bakväggen med växter etc. är fast, men bakom den är det fritt utrymme så att jag kan komma åt vattenmagasinet.
Ventilationsöppningarna i nederkant på sidorutorna var ursprungligen till för att få självdragsventilation. Tyvärr fick jag bekymmer med kombinationen av invändig cirkulationsfläkt och luftfuktighet. Jag har därför stängt de nedre ventilationsöppningarna och bättrat på fläktcirkulationen istället.
mvh Thomas

Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

BengtO skrev:Kan du bara öppna från baksidan? Känns svårskött och stor rymningsrisk då grodorna ofta håller sig där. Rent utrymmesmässigt kan du hålla alla vanligt förekommande arter.
Tror du att även de mer klättrande arterna kan fungera?
mvh Thomas

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Det fungerar nog... Huvudsaken är att det är lätt att mata eftersom man gör det väldigt ofta. Vattnar gör man också relativt ofta. Övrig skötsel brukar man bara behöva göra någon gång per månad eller så. (Beror kanske lite på vad man har för växter)... Det låter ju som att du kommer in genom taket på terrariet för detta endamål.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av andré »

Skulle du kunna lägga upp lite mer detaljerade bilder på dubbelbottnen och öppningen från baksidan? Klurar själv på hur jag ska lösa åtkomsten av doppvärmare och pump i bottnen.
Hur många watt är doppvärmaren på?
Hur många procent av taket består av ventilations nät?
Vad använder du för lim för att fästa epifyterna?
Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Lägger in några bilder enligt önskemål.

Så här i efterhand tycker jag att "bakluckan" är för stor. Det hade räckt med en lägre lucka i nederkant. Det var inte heller helt lyckat att dra bakstycket (cellplasten) snett upp hela vägen till överkant, det hade räckt till halva höjden.

Jag har på en av bilderna skissat lite, där tanken är att göra en liten "låda" för att komma åt doppvärmare och pump. Lådan gör även att det blir en liten avsats i terrariet där tex en grund damm med vattenfall kan läggas och grodorna kan klättra runt. Lådan behöver inte göras längs hela terrariets bredd utan kanske bara halva bredden.

Lämpligt material är cellplast (viktigt att den är av typ XPS) vilken limmas med PU-lim (OBS silikon funkar inte). Denna cellplast kan dessutom skäras och formas lätt, fästa nålar i etc, och är ångtät (jag tror även vattentät). Hela baksidan kan även kläs med cellplast, under förutsättning att man har något mer växtvänligt att klä insidan med. Med lite planering kan ev. slang till damm eller annat läggas in i cellplastens baksida. Det räcker med ca 30 mm tjocklek på cellplastskivorna, den är stark och styv. Tyvärr är den också ganska dyr och säljs normalt i stora skivor, men har man tur går det kanske att få tag på någon spillbit från ett bygge.

Toppventilationen består av två nätklädda öppningar på cirka 250*50 mm styck. Dessa sitter i en plexiglasskiva som lyfts av vid matning etc.

Jag vill minnas att doppvärmaren är på 25 Watt.

Epifyterna fäste jag med vanligt vitlim (trälim) och någon enstaka nål.
Ett extra "att tänka på" för den som tänker använda en akvariepump till vattenfall eller dylikt. Försök ordna någon form av strypning, ventil etc, risken är annars stor att pumpen trycker ur sig alltför mycket vatten för att det ska passa. Överskottsvattnet kan lämpligen ledas ner i dubbelbotten så får du dessutom lite rotation på vattnet samtidigt som termostaten i doppvärmaren fungerar bättre.

Lycka till!
Ventgaller liten.JPG
Sida skiss liten.JPG
Baksida liten.JPG
mvh Thomas

tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Så då är du på väg att göra om bygget igen alltså? :o Spännande! :)

Har du UV-belysning över ventilationsnäten/plexiglaset? Det skall ju inte skada grodorna i alla fall att ha det.... ;)

När det gäller pumpar så finns det "micropumpar" som är avsedda för små rumsfontäner (flödet ställs in i utblåset på den modell jag har) som inte pumpar speciellt mycket, då behöver man ingen strypning eller annan anordning. Sedan får du automatiskt en "rotation" på vattnet eftersom det ju faktiskt fortsätter ner i dubbelbottnen någonstans..... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Nej Tummen, jag ska inte bygga om igen utan de nya idéerna är mest för framtida nybygge/utökning :roll: . Det nuvarande terrariet kommer att befolkas med ett gäng Tricolor snart, hoppas att det går bra.

Nej, jag kör inte med någon speciell UV-belysning, men det är möjligt att det finns lite UV i de ordinarie lysrören (FloraGlo och SunGlo).

Att jag tog upp det där med pumpen beror på att jag hade problem med "översvämning" i min lilla pöl. Pumpen jag använder är en mikropump men trots att den var ställd på minimalt flöde så blev det för mycket.
Har man vatten i hela dubbelbotten, dvs hela terrariets bottenyta så är, inbillar jag mig :idea: , risken stor att vattnet står relativt stilla i hörnen och längs sidorna. Dessutom behöver doppvärmarens termostat ett visst flöde runt sig för att kunna känna av temperaturen på hela vattenmassan och inte bara det närmaste.
mvh Thomas

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"