Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

D. Mysteriosus/Pumilio/E.Tricolor?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Re: D. Mysteriosus/Pumilio/E.Tricolor?

Inlägg av FrankD »

tummen skrev:Om den inte hade varit så dyr så hade jag nog också haft den i min hand vid det här laget
Dyr? Ärligt talat har jag aldrig förstått resonemanget bakom det här. Den är ungefär så dyr som 1-2 grodor och säkert mycket billigare än ett enda terrarium även om man bygger allt själv. Däremot sparar det mycket pengar och kan potentiellt rädda eller förbättra många grodors liv att informera sig ordentligt innan man sätter igång. Forum som det här är väldigt bra men speciellt för nybörjare är det svårt att värdera den information man får på internet. Det är helt enkelt för lätt att tycka till, även utan att någon gång har haft egna grodor. (Inget angrepp mot dig Tummen, men de som har skrivit den där boken har oändligt mycket mer kunskap än de allra flesta här på forumet.)

Sammanfattning: Köp boken, alla ni som vill skaffa grodor (eller redan har gjort det) - för grodornas OCH plånbokens bästa!
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Hulteke skrev:Fantastiskt bra svar Dennis! :o

TACK för att du finns på den vår hemsida! :ugeek:
Ja det är bara att instämma i lovorden, fina bilder är ju inte heller fel. :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
tummen

Inlägg av tummen »

drewes skrev:
tummen skrev:Om den inte hade varit så dyr så hade jag nog också haft den i min hand vid det här laget
Dyr? Ärligt talat har jag aldrig förstått resonemanget bakom det här. Den är ungefär så dyr som 1-2 grodor och säkert mycket billigare än ett enda terrarium även om man bygger allt själv. Däremot sparar det mycket pengar och kan potentiellt rädda eller förbättra många grodors liv att informera sig ordentligt innan man sätter igång. Forum som det här är väldigt bra men speciellt för nybörjare är det svårt att värdera den information man får på internet. Det är helt enkelt för lätt att tycka till, även utan att någon gång har haft egna grodor. (Inget angrepp mot dig Tummen, men de som har skrivit den där boken har oändligt mycket mer kunskap än de allra flesta här på forumet.)

Sammanfattning: Köp boken, alla ni som vill skaffa grodor (eller redan har gjort det) - för grodornas OCH plånbokens bästa!
Allt är relativt som bekant, och ställt på det sättet som du skrev så är jag böjd att hålla med dig. Men jag borde också ha sagt "krångligt", i alla fall för mig som inte brukar handla över nationsgränserna. (varför är det ingen svensk internetbutik som kan tillhandahålla den här boken??? :x ) Men när det gäller priset så ÄR det ett problem eftersom det som sagt fick i alla fall mitt bibliotek (och säkerligen andra också) att avstå att köpa in den. ;)
Senast redigerad av 1 tummen, redigerad totalt 18 gånger.
Thomas

Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Ja och det finns ju en del "nybörjar" grodor som är att rekomendera när man är ny inom hobbyn. Tyvärr är det väl
så att en del köper grodor först, bygger/inreder terrariumet sedan och sist läser på.....
Håller med drewes.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
tummen

Inlägg av tummen »

Filip jakobsson skrev:Ja och det finns ju en del "nybörjar" grodor som är att rekomendera när man är ny inom hobbyn. Tyvärr är det väl så att en del köper grodor först, bygger/inreder terrariumet sedan och sist läser på.....
Håller med drewes.
...det där stämmer in på folk som skaffar husdjur rent allmänt.... :mrgreen:

Jag har, i brist på att få tag i den här boken, läst i lite äldre böcker av samma författare, samt i lite andra pilgiftsböcker. Så jag tror jag har hyfsat koll på grunderna, nu är det "bara" att komma till skott och skaffa mig praktisk erfarenhet. Ha det så bra allihop!
Thomas

Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Inte helt fel att kombinera teori och praktik, men då vet du iallafall hur du skall gå till väga :mrgreen:
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
MickeK
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Inlägg av MickeK »

tummen skrev: Men jag borde också ha sagt "krångligt", i alla fall för mig som inte brukar handla över nationsgränserna.
Nu är det dax att du slutar fega !!!! Om du betalar med kort så är det väldigt liten chans att bli blåst, i värsta fall får man igen pengarna via kortbolagen. Det enda som är lite trist är det högra portot men när det gäller denna boken så är det bara en liten skitsumma.
tummen skrev: (varför är det ingen svens internetbutik som kan tillhandahålla den här boken??? :x )
Du har eg. svarat på frågan själv. Låt oss anta att det finns 100 personer i Sverige som har/vill ha boken...dela upp det på ex 5 svenska firmor som skall sälja boken. Har en känsla av att dom inte vill ha dessa böcker liggande och bara kosta en massa pengar. Då blir det firmor som Amazon som blir internationala säljare.
tummen

Inlägg av tummen »

Confessor skrev: Du har eg. svarat på frågan själv. Låt oss anta att det finns 100 personer i Sverige som har/vill ha boken...dela upp det på ex 5 svenska firmor som skall sälja boken. Har en känsla av att dom inte vill ha dessa böcker liggande och bara kosta en massa pengar. Då blir det firmor som Amazon som blir internationala säljare.
Nja kanske det. Men vissa böcker har de ju inte i lager, men kan ta hem för senare leverans, så varför inte också denna bok? ;) Nåja, svaret är väl att de ändå inte kan ta in alla böcker som ges ut i hela världen....bra att jag fortsätter i samma stil och svarar själv på mina frågor, eller hur? :mrgreen:

Vi får nog starta en boktråd om inte diskussionen skall spåra ur på allvar, over and out för min del.....hade trådskaparen fler funderingar om nämda grodor som inte är besvarade?
Thomas

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Denna tråd är ett bevis på att vi på pilgift har en mycket generös administration. Ämnet i denna tråd är D. Mysteriosus/Pumilio/E.Tricolor? och jag får be om ursäkt att jag klistrade in mina bilder på bibeln. Låt oss återgå till frågan så kan vi diskutera boken i annan tråd, eller om admin lyfter över rubbet från mina bilder in i ny tråd.

Högaktningsfulla hälsningar

Ricard
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Marita

Inlägg av Marita »

Tack för bra info.
Boken hade jag gärna betalat tredubbelt för om den var översatt, för jag älskar bra fakta som jag fattar.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"