Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Jag blir tokig...
- JMild
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 57 gånger
Jag blir tokig...
... på denna Ben's Jungle Rainforrest Background Torf. Idag var fjärde gången som den till stor del ramlar ner.
Glaset är helt nytt men i instruktionen från Ben skulle glaset vara rent och utan silikon och det var det ju. Sedan har ju glaset blivit lite smutsigt där den nedfallna backgrunden suttit men det har inte gjort någon skillnad, varken från eller till. Nu ger jag nog faktiskt upp
och istället får jag ställa in några korkskivor mot bakre glaset eller nått. Tusan!
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Re: Jag blir tokig...
Skulle nog silikona fast lite nivåer av valfritt material så leran har lite stöd. Sen kanske vattna den lite mindre så den blir hårdare och inte lika lättflyttande.
- mats_wikstrom
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
jag har ju inte ben's lera, men nog egengjord. luftdrag kan också göra att leran torkar snabbare på sina ställen. med mina experiment har jag kommit fram till att det funkar bäst med inslag av korkbark, sten eller trä här och var som stöder leran (beror ju lite på hur högt man vill ha lera i rariet förstås) skrev en insändare på dendroboard angående det en gång i världen, undrar om jag gjorde det här med? men duschning är nog av nöden för att det inte skall torka upp om man har tunnsått med lera.
jag har en burk på kommande som skall bli höggående, och där har jag funderat på att ha glashyllor i olika djup med jämna mellanrum fastsilikonerade på bakväggen som jag sedan täcker med lera. erosionen blir mindre om den har nåt att bita fast i. sedan kommer det en stor korkbit och lite rötter så att det blir riktigt hemtrevligt... tanken är att man skall se in från tre sidor men man får väl se hur det blir. just nu är det tillräckligt med de burkar jag har...
hoppas din lera geggar till sig.
-m-
jag har en burk på kommande som skall bli höggående, och där har jag funderat på att ha glashyllor i olika djup med jämna mellanrum fastsilikonerade på bakväggen som jag sedan täcker med lera. erosionen blir mindre om den har nåt att bita fast i. sedan kommer det en stor korkbit och lite rötter så att det blir riktigt hemtrevligt... tanken är att man skall se in från tre sidor men man får väl se hur det blir. just nu är det tillräckligt med de burkar jag har...
hoppas din lera geggar till sig.
-m-
- FredrikSp
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
Re: RE: Jag blir tokig...
Bens bakgrundsgrejset se mer ut som blöt torv om inte jag har en annan variant.
Sent from my wphone using Board Express
Sent from my wphone using Board Express
- JMild
- SDS-medlem

En mindre burk (30x30x45) funkar så där kommer jag behålla den men en av de lite större rev jag ut skiten och så blev det så här istället

-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Funktionellt och snyggtMild skrev:En mindre burk (30x30x45) funkar så där kommer jag behålla den men en av de lite större rev jag ut skiten och så blev det så här istället![]()
- PatrikNo
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Jag har en liten sådan och den trivs. Sen aug-11. Den sitter på en stubbe med rötterna i spagnummossa som är fuktiga hela tiden.
/Patrik
- JMild
- SDS-medlem

Re: Sv: Jag blir tokig...
Får se. Jag uppdaterar om ett par mån.Roger skrev:Hur klarar sig den där fikusen i fukten? Roger
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2