Sida 1 av 1

Kan dusk-pumpen gå torrt

Postat: 18 aug 2020, 07:34
av emanuelkarl
Tjena!

Nu har det blivit många trådar på sistone men jag behöver svar snabbt.

Igår gick min dusk-pump (den stora) typ torrt av misstag. Det var bara 1/4 av "filtret" (som ligger ned, den där lilla som hör till dusksystemet) som var ovanför vattenytan i reservoaren. Detta har hänt tidigare fast med ännu mindre vatten i reservoaren. Så jag fyllde på den och lät den gå några minuter så all luft sprayades ut, så har jag alltid gjort innan, men nu får den inte upp ordentligt tryck. Det duggregnar bara lite lätt, istället för att det sprutar vatten. Kan jag göra något åt det? Antar att problemet ligger i pumpen, då den totalt har gått flera minuter sedan dess (mest då jag satt på den manuellt) Ska dusks system klara av att gå torrt? Jag fick för mig att de borde göra det eftersom det är sån kvalité på grejerna.

Re: Kan dusk-pumpen gå torrt

Postat: 18 aug 2020, 07:44
av FrankD
Tror det beror på hur lång tid den kan ha gått torrt, men såvitt jag vet ska den klara av det åtminstone ett litet tag. Andra kanske vet mer.

Re: Kan dusk-pumpen gå torrt

Postat: 18 aug 2020, 13:21
av tropfrog
Det har hänt mig många gånger. Har inte varit några problem hitintills. Men någon gång skall väl vara den sista gissar jag.

Mvh
Magnus

Re: Kan dusk-pumpen gå torrt

Postat: 18 aug 2020, 15:36
av emanuelkarl
tropfrog skrev: 18 aug 2020, 13:21 Det har hänt mig många gånger. Har inte varit några problem hitintills. Men någon gång skall väl vara den sista gissar jag.

Mvh
Magnus
Hade du också det så att trycket blev meningslöst i något dygn? Eller kom den igång som vanligt på några minuter?

Re: Kan dusk-pumpen gå torrt

Postat: 18 aug 2020, 18:26
av tropfrog
emanuelkarl skrev: 18 aug 2020, 15:36
tropfrog skrev: 18 aug 2020, 13:21 Det har hänt mig många gånger. Har inte varit några problem hitintills. Men någon gång skall väl vara den sista gissar jag.

Mvh
Magnus
Hade du också det så att trycket blev meningslöst i något dygn? Eller kom den igång som vanligt på några minuter?
Det tar ett tag att fylla upp slangarna igen och bygga upp trycket. Ju mer slang desto längre tid. Bara kör den tills det funkar som det ska.

Re: Kan dusk-pumpen gå torrt

Postat: 18 aug 2020, 19:08
av emanuelkarl
Hittade svaret idag.

Varför i helsike säljer dusk sina filter (ni vet vilka jag menar) som inte ens är rostfria? Den var helt tät. Skar av den helt (gick inte att lossna på den som vanligt, då det hadr blivit typ kristaller på aliminiumet).

Någon som har någon idé på bra filter? Vill inte riskera att någon mygga faller i vattensamlingen och sugs in i pumpen eller något.

Re: Kan dusk-pumpen gå torrt

Postat: 18 aug 2020, 22:08
av tropfrog
Vad skönt att det löste sig. Jag har inget filter alls. Har inte sett behov av det. Pumpen klarar av att svälja en mygga. Den fastnar i dysan. Har man bra grejor så är det ganska så lätt att rengöra. Så skall man förstås ha en tät behållare som inga myggor kommer in i och rengöra den innan man fyller på.