Från att försöka få till substratet, värmen och fukten. Den största utmaningen med att göra om det terrarium till ett terrarium var värmen. Då lysrören var egentligen gjorde för akvarier så var jag tvungen att skaffa led istället.
Då T5 lysrören gjorde så att marken blev 28°C. När jag skaffade Led lysrör från juwel. Så blev det direkt bättre med luftfuktigheten och värmen runtomkring.
När jag försökte leta efter lysrampar så började jag tröttna på hobbyn redan, då det fanns absolut ingen bra lysramp som kunde passa och såg bra ut i terrariumet. Då det är ett lock på så kan jag inte använda en terrarie lampa eller liknande och var tvungen att ha en lampa i karet. Och tillslut så hittade jag en bra lysramp från juwel. Kostade 1400kr från cyberzoo kunde ha fått det billigare från hornbach men den var slut på lager, om jag hade köpt den från hornbach så skulle jag ha sparat 300 kr.
Men när jag fick lampan så var det ett till problem som uppstod, det var att locket kom upp lite. Så slipade ner pinnarna lite som håller upp rampen ungefär 1 mm var vid tänderna och det gjorde en stor skillnad. Då kan inte grodorna hoppa ut ur springan hoppas jag.
Bakgrunden gjorde jag av kokosmatta som köptes ifrån solhagagarden. De funkade hyfsat bra hittills men en sak som bör tänkas på är själva silikonet som kommer komma mellan de fibrerna och få stora fläckar av de. Kan säga att jag inte limmade fast bakgrunden på glaset och istället fastkilade ihop de funkade lika bra sen kräver det inte lika mycket tid om man ska ta bort de
Och hela bakgrunden kostade totalt. 338 kr för 2x1.2 m matta. 50 kr för frigolit och 200 kr för silikon. (Akvariesilikon) Så ganska billigt för 588 kr. Vet inte hur mycket det kostar för att göra med latex och torv men en sa att detta kunde vara billigare sätt.
Substratet köpte jag från wexthuset och totalt kostade det 300 kr också.
Det ska komma in fler växter oroa inte er som tror jag ska ha så till grodorna.