Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Bygga eget helglas

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
TobiasB
Började med grodor år: 2013
Har gett tack: 687 gånger
Har fått tack: 379 gånger

Bygga eget helglas

Inlägg av TobiasB »

Hallå!

Jag går i de spännande tankarna att ett egenbyggt helglasterrarie vore ett onekligen kul projekt att utföra. Dessutom har jag lite specifika mått, 50 brett x 30 djupt x 40 högt, som verkar va lite svårt att få tag på.

Har vi någon bra steg för steg-guide här på sidan, eller sitter någon inne på en bra lista på allt jag isåfall behöver?

Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Re: Bygga eget helglas

Inlägg av FrankD »

Vi har "My tanks" av LarsÖ under Nyttigheter. Egentligen är det väldigt enkelt om du vet hur terrariet ska se ut. Det är bara att räkna ut måtten på glasskivorna (4 mm tjocka), beställa hos glasmästaren, köpa akvariesilikon och flugsäkert nät och sätta igång.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Just det, du behöver nog också ta hål i glasen på ett eller två ställen. Det kan glasmästaren göra men billigare är det om man köper en glasborr, dvs diamanthålsåg, och gör det själv. Det är inte svårt om man har lite tålamod.
Användarvisningsbild
TobiasB

Inlägg av TobiasB »

Okej! Tack för svar.

Hål för breddavlopp och ingående vatten menar du? L-lister på kanterna och hur man får skivorna att "hålla formen" när man väntar på silikonet, är väll det jag funderat mest över. Detta står det tyvärr inget om i artikeln av LarsÖ. Hur har du/ni gjort?
Fredrik Löf
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Inlägg av Fredrik Löf »

TobiasP skrev:Okej! Tack för svar.

Hål för breddavlopp och ingående vatten menar du? L-lister på kanterna och hur man får skivorna att "hålla formen" när man väntar på silikonet, är väll det jag funderat mest över. Detta står det tyvärr inget om i artikeln av LarsÖ. Hur har du/ni gjort?
När jag höll på som mest att bygga, ställde jag ett par glasflaskor (med vatten) i innerhörnen och tejp på utsidan.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Fredrik var snabbare, men jag skickar ändå utan att redigera...

Ja, hål för avlopp längst ner (var exakt beror på konstruktionen) och längst upp för regnsystemet. Skivorna kan man hålla på plats mha målartejp. Man kan förstås inte limma ihop allt med en gång utan sätter t.ex. först två skivor i rät vinkel på bottenskivan och väntar ett dygn innan man fortsätter. Lister på kanterna behövs inte, men du måste fundera på hur du vill hantera frontrutan. Lutande front i en U-list? Skjutlister? Gångjärn?
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Har alltid gjort så när jag limmat akvarium&terrarium är att sätta ett par tändstickor mellan botten glaset och väggarna. Då får jag i mitt tycke den starkaste fogen då den både avlastar och glaset kan röra sig av trycket osv utan att det blir spänningar. Sen är ju som dom ovan skrev målartejp och som stöd något valfritt som inte repar,skadar glaset.
Användarvisningsbild
TobiasB

Inlägg av TobiasB »

Min originalidé var att göra en enkel skjutdörr som jag har på mitt nuvarande. Men efter att ha studerat ritningar och dylikt känns det ju onekligen som att ett måttbeställt terrarie är billigare :)

Nu är det såklart inte bara pengen som får råda, men det kan nog väga rätt tungt ändå. Eller är det bara marginellt? Kan tänka att skillnaden skulle vara större om det gällde ett större terrarie.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Oftast så är det billigare att göra det själv men om du räknar med allt lister,silikon,glas,nät osv. Ska du sen köpa in allt och bara göra ett,ett par burkar så blir det ingen stor vinst du gör. Sen är inte arbetet inräknat.
Dom som bygger på beställning har oftast alla utrustning och köper större partier med material(billigare) och gör arbete snabbare. Så ska du bara ha ett par burkar måttbeställ dom och få dom borrade så det är bara att börja inreda.
Köpte en ny botten till mitt 900l burk 150x60x0.8cm gick på en femhundrig Så börjar dom bli stora så krävs tjockare glas alternativt förstärkning.
Användarvisningsbild
TobiasB

Inlägg av TobiasB »

Okej! Tack för bra svar! Nu vände kanske diskussionen i denna tråden en aning.

Var måttbeställer du/ni terrarier av denna sorten? Ska ju vara av måtten 50x30x40 så det är ju ingen jätte. Jag bor i Jönköping.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"