Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Hemmagjord "tropisk lera"
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Hemmagjord "tropisk lera"
Har någon av er andra här experimenterat med att framställa "tropisk lera" på syntetisk väg? Jag har med intresse följt diskussionerna om lera på Dendroboard.com och bestämde mig för att testa det eftersom jag ändå planerat att ta bort min vattendel (dels problem med alger, dels för att alla mina gråsuggor går och dränker sig i den och dels för att jag planerar att skaffa en bönsyrsa och är rädd att den skulle drunkna).
Enligt en del på Dendroboard så har leran stora fördelar. Dels ser det ut någorlunda som tropisk lera (d.v.s rödaktig och mycket finkornig), dels innehåller det en hel del kalcium och andra mineraler. Tanken är att mikrofaunan (främst hoppstjärtar) ska kunna leva i leran, förutsatt att den inte är för kompakt. Hoppstjärtarna absorberar då en en massa extra mineraler under lång tid, vilket gör dem betydligt mer näringsrika för grodorna. Dessutom bryts leran aldrig ner utan kan hålla i all evighet, hypotetiskt sett. Man kan ha daggmaskar i leran utan att förstöra den (eftersom den, till skillnad från traditionella substrat, inte kan brytas ned), vilket torde göra den luftig och tillföra ännu mer näring, fast mer för växternas skull.
Jag utgick från Matt Mirabellos recept, men då jag inte fick tag på prisvärd kaolinit i rätt mängd (jag vill inte ha 25+ kg) så testade jag att ersätta den med blålera. Kanske helt vansinnigt, jag kan inte mycket om geologi, men vi får se. Jag har heller inte fått tag på aluminiumoxid så jag skippade helt enkelt det tills vidare.
Nuvarande receptet för min del är;
1 kg blålera
0,5 kg bentonit (kattsand utan tillsatser eller parfym)
125 g järnoxid
15 g socker
15 g majsstärkelse
10 g gelatin
10 g sojamjöl
20 g kalk
Jag rörde ihop allt med vatten till en yoghurtliknande konsistens och lät det sen puttra lite i ugnen, i enlighet med originalreceptet. Det var ganska besvärligt att blanda, främst p.g.a. blåleran som är svår att finfördela. Det var också svårt att få det att puttra, till sist tillsatte jag lite vatten högst upp för att förhindra leran i toppen från att bränna. Det fick det att lösa sig lite men inte mycket.
Efter det lade jag ut leran i ett c:a 3-5 cm tjockt lager på tidningspapper som jag satt på ett uppspänt insektsnät. Efter c:a tre dygn var leran torr nog att bryta sönder i delar, ungefär så stora som ärtor (lite större). Jag finfördelade det med händerna och siktade bort de minsta partiklarna genom att sila det genom stålnätet som är i toppen på Exo-terran (jag använder inte det ändå, jag har en glasruta).
Jag lade ut leca-kulor och sedan ett extra tjockt lager med insektsnät som barriär som bottenlager i vanlig ordning, sen hällde jag på lerklumparna. Avslutningsvis tillsatte jag lite av de finare partiklarna för att det inte ska bli tätare. Nu har jag sprayat leran för att den ska återfå lite fukt och sen ska jag tillsätta löv och mossa och se hur det funkar. Om allt går som det ska tillsätter jag hoppstjärtar snart också.
Enligt en del på Dendroboard så har leran stora fördelar. Dels ser det ut någorlunda som tropisk lera (d.v.s rödaktig och mycket finkornig), dels innehåller det en hel del kalcium och andra mineraler. Tanken är att mikrofaunan (främst hoppstjärtar) ska kunna leva i leran, förutsatt att den inte är för kompakt. Hoppstjärtarna absorberar då en en massa extra mineraler under lång tid, vilket gör dem betydligt mer näringsrika för grodorna. Dessutom bryts leran aldrig ner utan kan hålla i all evighet, hypotetiskt sett. Man kan ha daggmaskar i leran utan att förstöra den (eftersom den, till skillnad från traditionella substrat, inte kan brytas ned), vilket torde göra den luftig och tillföra ännu mer näring, fast mer för växternas skull.
Jag utgick från Matt Mirabellos recept, men då jag inte fick tag på prisvärd kaolinit i rätt mängd (jag vill inte ha 25+ kg) så testade jag att ersätta den med blålera. Kanske helt vansinnigt, jag kan inte mycket om geologi, men vi får se. Jag har heller inte fått tag på aluminiumoxid så jag skippade helt enkelt det tills vidare.
Nuvarande receptet för min del är;
1 kg blålera
0,5 kg bentonit (kattsand utan tillsatser eller parfym)
125 g järnoxid
15 g socker
15 g majsstärkelse
10 g gelatin
10 g sojamjöl
20 g kalk
Jag rörde ihop allt med vatten till en yoghurtliknande konsistens och lät det sen puttra lite i ugnen, i enlighet med originalreceptet. Det var ganska besvärligt att blanda, främst p.g.a. blåleran som är svår att finfördela. Det var också svårt att få det att puttra, till sist tillsatte jag lite vatten högst upp för att förhindra leran i toppen från att bränna. Det fick det att lösa sig lite men inte mycket.
Efter det lade jag ut leran i ett c:a 3-5 cm tjockt lager på tidningspapper som jag satt på ett uppspänt insektsnät. Efter c:a tre dygn var leran torr nog att bryta sönder i delar, ungefär så stora som ärtor (lite större). Jag finfördelade det med händerna och siktade bort de minsta partiklarna genom att sila det genom stålnätet som är i toppen på Exo-terran (jag använder inte det ändå, jag har en glasruta).
Jag lade ut leca-kulor och sedan ett extra tjockt lager med insektsnät som barriär som bottenlager i vanlig ordning, sen hällde jag på lerklumparna. Avslutningsvis tillsatte jag lite av de finare partiklarna för att det inte ska bli tätare. Nu har jag sprayat leran för att den ska återfå lite fukt och sen ska jag tillsätta löv och mossa och se hur det funkar. Om allt går som det ska tillsätter jag hoppstjärtar snart också.
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2003
Re: Hemmagjord "tropisk lera"
Kan du dela med dig bilder?
Kan man forma egna saker? Ex klippa eller liknade? Eller är det enbart till för att göra små lera stenar?
Är Varnad Nybörjare
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Jag ser inga hinder, man kan nog forma det mesta med leran. Låt den bara torka till lite så att den blir mer som modellera, sen kan man knåda och skära. Låter man sen den härda så ska det nog klara sig. Dock vet jag inte riktigt hur mycket den tål när man återfuktar den. Förmodligen funkar det inte att låta vatten spola direkt på den ofta men i övrigt tror jag att det ska klara sig.

En "avloppsbrunn", för att kunna sätta en slang som hävert om jag behöver tömma bottenlagret på vatten

Lecakulor i botten, nät ovanpå. "Avloppsbrunnen" är på plats

Leran på plats. Leran blir lite gulbrun när den är torr, när man fuktar den blir den rödare

Leran ovanifrån

Mossa och lite löv, jag är intresserad av att se hur mossan klarar sig
En "avloppsbrunn", för att kunna sätta en slang som hävert om jag behöver tömma bottenlagret på vatten
Lecakulor i botten, nät ovanpå. "Avloppsbrunnen" är på plats
Leran på plats. Leran blir lite gulbrun när den är torr, när man fuktar den blir den rödare
Leran ovanifrån
Mossa och lite löv, jag är intresserad av att se hur mossan klarar sig
Tony
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Har du provat att blöta leran för att se att det inte blir en enda stor betongkaka av det?
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Leran har varit fuktig (d.v.s, jag har sprayat den i omgångar) i snart ett dygn, den håller strukturen än så länge.
Tony
- UrbanV
- Har gett tack: 4 gånger
- Har fått tack: 1 gång
Kaolinit är en lera bildad genom kemisk vittring, alltså en restprodukt där ursprungsmaterialet oftast är granitberggrund. Den består till stora delar av aluminium och kisel. "Blålera" däremot är en sedimentär jordart, bildad genom att partiklar (vilka huvudsakligen bildats av inlandsisens erosion under senaste istiden) sedimenterat på havsbottnen. Eftersom stora delar av Sveriges berggrund består av graniter eller liknande bergarter bör ju blåleran ha ett liknande mineralinnehåll som ursprungsmaterialet för kaolinit. Blåleran bör ju då följdakligen ha ett större innehåll av mineraler än kaolinit. Huruvida dessa kan komma grodorna tillgodo har jag ingen uppfattning om. Man kan tänka sig två olika vägar, antingen att foderdjuren får i sig domJag utgick från Matt Mirabellos recept, men då jag inte fick tag på prisvärd kaolinit i rätt mängd (jag vill inte ha 25+ kg) så testade jag att ersätta den med blålera. Kanske helt vansinnigt, jag kan inte mycket om geologi, men vi får se. Jag har heller inte fått tag på aluminiumoxid så jag skippade helt enkelt det tills vidare.
primärt, direkt från leran, eller sekundärt via kedjan: växter (tar upp mineral ur leran) som dör, nedbrytare (mikroorganinsmer) som äts av foderdjur, eller att foderdjuren äter direkt av döda växter i terrariet.
Ett spännande initiativ och lite av ett nytänkande även om Lars Österdahl länge använt av sig "kompost" som ympats med hoppstjärtar och gråsuggor, vilket oxå är ett sätt erbjuda grodorna fullvärdigt foder, lycka till.
Kaolinit finns förresten på Ivön på gränsen mellan Blekinge och Skåne där den tidigare? brytits kommersiellt som råvara för att framställa glansigt papper. Där går det säker att fylla några hinkar för den hugade.
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Tack för ditt informativa inlägg, Urban!
Då verkar det som att blålera var ett ganska bra substitut trots allt.
I mitt nuvarande terrarium bor inga grodor, så jag kan inte utröna vilken effekt det skulle ha på dem. Först och främst vill jag testa det här receptet och se hur leran fungerar på längre sikt, håller strukturen, bosätter sig hoppstjärtar i det, etc.
Då verkar det som att blålera var ett ganska bra substitut trots allt.
Även jag har haft en stabil population av gråsuggor i ett tidigare terrarium med mer traditionellt substrat, skillnaden nu är att leran är ett aktivt försök att öka näringsvärdet på gråsuggor och hoppstjärtar. Enligt vissa källor på Dendroboard.com så har positiva resultat kunnat påvisas på Pumilio-grodor.Urbanw skrev:Ett spännande initiativ och lite av ett nytänkande även om Lars Österdahl länge använt av sig "kompost" som ympats med hoppstjärtar och gråsuggor, vilket oxå är ett sätt erbjuda grodorna fullvärdigt foder, lycka till.
I mitt nuvarande terrarium bor inga grodor, så jag kan inte utröna vilken effekt det skulle ha på dem. Först och främst vill jag testa det här receptet och se hur leran fungerar på längre sikt, håller strukturen, bosätter sig hoppstjärtar i det, etc.
Tony
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

En ny bild på leran som visar hur den ser ut i terrariet, "normalfuktig"
Tony
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Är intresserad av en "länk" till orginaltråden och det receptet. Går bra med pm.
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 4 gånger
Jag skulle gärna vilja ha länken också.
Posta den i tråden så att alla kan ta del av den.
Posta den i tråden så att alla kan ta del av den.
Grodor och huggormar