Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hur många sorters dendrobates kan man ha i samma terrarie?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
Rain maker
Började med grodor år: 2011

Inlägg av Rain maker »

Har ett terrarie med måtten 90*80*50cm L H D. O har nu 3st leucameles och 2 st blå azureus, hur många individer o olika sort kan man ha i den här storleken på terrarie? Är sugen på att ha nåra auratus oxå om det går ? Mvh Jerry

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.672486,16.174138
Adam
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Kontakt:

Re: Hur många sorters dendrobates kan man ha i samma terrari

Inlägg av Adam »

Rain maker skrev:Har ett terrarie med måtten 90*80*50cm L H D. O har nu 3st leucameles och 2 st blå azureus, hur många individer o olika sort kan man ha i den här storleken på terrarie? Är sugen på att ha nåra auratus oxå om det går ? Mvh Jerry

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.672486,16.174138
Ja du ska nog ta och sära på dem du har och köpa fler terrarier. INGA Dendrobates skall blandas art vis. Risken finns för att det uppstår morpher. Så ta och sattsa på antingen leucomelas eller tinctorius och skaffa för allt i världen inte aúratus också!

Detta kan läsas i tråden ovanför denna FAQ (nubörjarfrågor)

"Vilka arter kan jag hålla tillsammans?Om terrariet inte är ovanligt stort rekommenderas normalt en art per terrarium. Vissa arter kan dock fungera ihop, beroende på terrariets mått och inredning. Viktigt är i alla fall att undvika risken för hybrider mellan olika arter eller olika varianter av samma art. Därför ska för säkerhets skull inga arter från samma släkte eller varianter av samma art blandas."

Sen är nog risken ganska stor för att det kommer uppstå bråk mellan de olika arterna som kan resultera i att vissa individer kan få svårt att hitta den mängd föda de behöver. Och bråk mellan individer/arter medför en onödig stress för djuren.
/Adam
Kolla in metebloggen på: www.anglingidiot.blogspot.com
Användarvisningsbild
Rain maker

Inlägg av Rain maker »

Användarvisningsbild
Rain maker

Inlägg av Rain maker »

Har inte nåra bekymmer med min blandning och har rådfrågat innan jag blanda dom två utan att få nåra varningsflagg!

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.672620,16.172552
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Har du tur så kan det fungera med dom individerna har du inte det så kommer grodor att bli sjuka eller dö. Men om du nångång ska föda upp grodor så kommer ytterst få vilja köpa dom grodorna om du kommer att hålla dom i samma terrarium. Han som sa att den var inga problem var troligtvis bara intresserad av att sälja grodorna till dej, han hade säkert sagt att det fungerar med en hornpadda med. Tråkigt med uppfödare/säljare som endast vill tjäna pengar. Som en herre sa; När du är ute för att tjäna pengar på din hobby så är det inte längre någon hobby.
Användarvisningsbild
Rain maker

Inlägg av Rain maker »

Ja håller med! Jag har inte tänkt o driva nån kennel på grodor :) tycker bara det är fint med olika kulör på individerna. O skulle det bli nån morph av nått slag så blir det ett roligt inslag i min burk! Men det är framför allt stress som kan ta dö på dom allså? Då får jag tänka över det hela, vill inte tortera dom små liven. är det nån som skulle vara intresserad av att byta groda för groda ,5 st auratus mot 3st leucameles o 2st azureus hör av er i så fall! Mvh Jerry

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.672721,16.172724
Adam
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av Adam »

Jag skulle satsa på ett terrarie till!
Ett med en vacker grupp D.leucomelas
Och ett med fina D.tinctorius "Azureus"
Kolla in metebloggen på: www.anglingidiot.blogspot.com
Användarvisningsbild
Rain maker

Inlägg av Rain maker »

Har inte plats tyvärr ,har ett saltvattenskar som tar lite space :) o frugan skulle inte hoppa jämnfota av glädje heller ;)

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.672682,16.172516
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Rain maker skrev:Ja håller med! Jag har inte tänkt o driva nån kennel på grodor :) tycker bara det är fint med olika kulör på individerna. O skulle det bli nån morph av nått slag så blir det ett roligt inslag i min burk! Men det är framför allt stress som kan ta dö på dom allså? Då får jag tänka över det hela, vill inte tortera dom små liven. är det nån som skulle vara intresserad av att byta groda för groda ,5 st auratus mot 3st leucameles o 2st azureus hör av er i så fall! Mvh Jerry
Det är så att azureus är väldigt aggressiva så någon förlust kommer det säkert bli. Du vet ju hur det blir med fiskar som blir utmobbade dom trycker i ett hörn och tynar sakta bort. Blir samma effekt på grodorna, och i värsta fall kan dom bli sjuka och smitta fler grodor. Tror att det är enklare att sälja grodorna art för art och sen köper du ungdjur av auratus.
Går ju oxå att dela terrariet och silikona fast en glasskiva så du får två i ett och sen välja två av arterna. Eller en mer drastisk förslag, "arkivera" det terrariet och köp fyra mindre exoterra. Sen säger du till frugan att dom små har samma volym som det stora. ;)
Användarvisningsbild
Rain maker

Inlägg av Rain maker »

Det blir nog till att bara ha auratus i framtiden då det var den grodan jag velat ha från början ! Så vet ni nån som vill köpa mina eller säljer eller vill byta auratus i närheten av Norrköping hör gärna av er ;)
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"