Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hjälp!

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Malina
Började med grodor år: 2000

Hjälp!

Inlägg av Malina »

Hejsan alla grodmänniskor!
Jag tänkte dra igång ett exo terra 60*45*60 terrarium med epiweb IIS som bakgrund.
Träffade en helkonstig kille på krogen som påstådde att man var tvungen att låta epiweb stå ett riktigt bra tag innan grodorna kunde komma in i terrariumet, stämmer det? :?:

Vi hade även en het diskussion om olika arter. Han påstod att man inte kan blanda olika arter i ett terrarium som är så ”litet”. Medans jag anser att man kan det. Är jag ute och cyklar eller? :|

Ps När vi pratade ”blanda” då menade vi tex Ranitomeya tillsammans med Dendrobates och inte Dendrobates med Dendrobates.
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Re: Hjälp!

Inlägg av BengtO »

Om du inreder och anpassar terrariet för båda arterna och inte minst matar för båda arterna så är det inga problem. Det finns dock en hel del Ranitomeya arter som jag skulle avråda att hålla ihop med tex Dendrobates. Jag har genom åren blandat en hel del. De som funkat bäst är R.ventrimaculata och R.variabilis. En del arter är ganska skygga och tillbakadragna, de brukar få svårt att konkurrera om maten. Andra är väldigt revir hävdande, och verkar bli rejält störda av en annan groda så nära inpå.

Epiweb använder jag aldrig så där passar jag.
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Jag anser att du kan starta med epiweb direkt. Det finns inget konstigt i dem som gör att de ska stå länge. Möjligen vill man etablera mosstillväxt innan man sätter i grodor men det är en smaksak.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Malina skrev:Hejsan alla grodmänniskor!
Jag tänkte dra igång ett exo terra 60*45*60 terrarium med epiweb IIS som bakgrund.
Träffade en helkonstig kille på krogen som påstådde att man var tvungen att låta epiweb stå ett riktigt bra tag innan grodorna kunde komma in i terrariumet, stämmer det? :?:

Vi hade även en het diskussion om olika arter. Han påstod att man inte kan blanda olika arter i ett terrarium som är så ”litet”. Medans jag anser att man kan det. Är jag ute och cyklar eller? :|

Ps När vi pratade ”blanda” då menade vi tex Ranitomeya tillsammans med Dendrobates och inte Dendrobates med Dendrobates.
Man kan tycka att det bör stå så länge det tar att få växtligheten att komma igång. Speciellt med tanke på att de flesta EW terrarierna utgörs av en
stor del mossa som inredning kan man diskutera hur vänligt det är mot djuren att släppa dem på spunnen plast?
Slänger man in alla växterna på en gång samtidigt som man strör mossmix över EW så kommer det ta ännu längre tid för mossan att ta sig och breda ut sig.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"