Bakom den lite kryptiska rubriken ligger följande.
Jag har två olika odlingar av D.hydei, dvs de kommer ifrån två olika leverantörer. För att få det hela lite mer rationellt så funderar jag på att slå ihop odlingarna till en enda.
Min fråga är då om det finns risk att det blir ytterligare mutationer, tex flygande flugor eller liknande.
Någon som vet?
/Thomas/
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
D.hydei+D.hydei?
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
D.hydei+D.hydei?
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
Thamnophis
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Kontakt:
Re: D.hydei+D.hydei?
jag brukar blanda flugor av samma sort från olika då och då för att få in nya blodslinjer i mina odlingar,tycker jag får bättre kvalitet på flugorna då samt att de aldrig dör ut och jag har inga problem med flygande flugor eller andra problem med dem
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
(Jag skriver fran england, darfor ar texten lustig)
Annars brukar ju inavel vara onskvart med dessa laboratoriestammar just for att bevara de egenskaper man vill ha.
Annars brukar ju inavel vara onskvart med dessa laboratoriestammar just for att bevara de egenskaper man vill ha.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Ska komplettera Simons svar en aning. Genetikerna har lekt fram dessa stammar genom några olika metoder, men en kan se ut så här: Det finns en gen (vi betecknar den med A) som är dominant, vilket betyder att den ger sig till känna när den finns i enkel eller dubbel uppsättning (AA eller Aa). I dubbel uppsättning är den letal - flugan utvecklas aldrig; i enkel uppsättning ger den förkrympta vingar. De flugor som har den vanliga genen i dubbel uppsättning (aa) får normala vingar. För att förhindra att det blir några sådana (aa) så har genetikerna lagt in en annan gen som också är letal och som gör att de flugor som skulle utvecklat riktiga vingar dör genom den andra genens försorg.Carlsson skrev:funderar jag på att slå ihop odlingarna till en enda.
Min fråga är då om det finns risk att det blir ytterligare mutationer, tex flygande flugor eller liknande. /
Listigt, men det är en nackdel: Hälften av alla flugorna dör innan vi får se dem.
När vi blandar två olika stammar, kan det hända att dessa 'andra gener' inte är samma i båda stammarna och då bryter systemet ihop och vi får snabbt bara flygande flugor (men dubbelt så många!)
(Förklaringen ovan är något förenklad. Jag har länge sökt efter någon fackgenetiker som kunde skriva en bättre för Pilgiftaren, men inte funnit någon...)
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet