Sida 1 av 3
Tips på lampor för montage inuti terrarium.
Postat: 31 jul 2010, 23:42
av Sammie
Jag söker alltså efter lampor som tål hög luftfuktighet och ev lite vattenstänk. De ska gärna ge hyffsat ljus till växterna, dock kommer burkarna mest troligt bara innehålla gullranka, så något extremt ljus behövs inte.
Anledningen till att jag behöver montera lamporna på insidan är att jag tänkt bygga tre terrarier i ett (på höjden.) då jag börjar få ont om plats.
Mvh Sammie
Re: Tips på lampor för montage inuti terrarium.
Postat: 01 aug 2010, 00:26
av Sammie
Just ja, måtten på burkarna kommer bli ca 50x60x50cm (LxDxH) så jag har inte allt för mycket plats att röra mig med.
Re: Tips på lampor för montage inuti terrarium.
Postat: 02 aug 2010, 19:55
av Sammie
Ingen som har några tankar kring detta?
Re: Tips på lampor för montage inuti terrarium.
Postat: 02 aug 2010, 22:25
av tony
Det är en ganska knepig fråga. Som jag ser det så behöver du ganska små vattensäkra armaturer som ger tillräckligt med ljus för att nå ner 50 cm och som dessutom inte bör alstra för mycket värme. Någon slags liten lysrörsarmatur med minst IP44-klassning kanske? Frågan är hur du ska hindra vatten från att samlas ovanför lampan och rinna ner i den. Du kanske rentav behöver helt vattentäta lampor. Har du kollat något bland lampor som används under vattnet i t.ex. dammar?
Re: Tips på lampor för montage inuti terrarium.
Postat: 02 aug 2010, 22:53
av PontusS
Dessa vattentäta LED-tejper är kanske inte helt fel. Bygger ju endast 2,5mm så plats tar den inte och alstrar ingen värme. Men kostar rätt saftigt.
http://www.molectric.com/p715/LED-tejp- ... _info.html
1000 lumen per meter!
Re: Tips på lampor för montage inuti terrarium.
Postat: 03 aug 2010, 09:11
av Illustratören
Den där tejpen va häftig. Men som vanligt ser det ut att krävas lödapparat och massa kunnande för att kunna få till det =-(
Re: Tips på lampor för montage inuti terrarium.
Postat: 03 aug 2010, 09:55
av PontusS
Illustratören skrev:Den där tejpen va häftig. Men som vanligt ser det ut att krävas lödapparat och massa kunnande för att kunna få till det =-(
Om du vill ha sådan så kan jag fixa ihop det så det bara är "plug and play" åt dig

Men då blir det ju extra fraktkostnader+ lite matrial (kabel mm.)
// Pontus
Re: Tips på lampor för montage inuti terrarium.
Postat: 03 aug 2010, 10:31
av RicardH
... antingen tar du pompoms generösa erbjudande eller så ber du dem (Molectric) att hjälpa dig.
Re: Tips på lampor för montage inuti terrarium.
Postat: 03 aug 2010, 11:12
av jsl
Om man räknar livslängden på denna och jämför med att byta lysrör i lysrörsarmatur + armaturen så blir det inte så dyrt i längden.
Fördelarna är att den tar lite plats och värmer mindre än en vanlig armatur. Jag blev nästan sugen att testa denna.
Re: Tips på lampor för montage inuti terrarium.
Postat: 03 aug 2010, 11:20
av PontusS
jsl skrev:
Om man räknar livslängden på denna och jämför med att byta lysrör i lysrörsarmatur + armaturen så blir det inte så dyrt i längden.
Fördelarna är att den tar lite plats och värmer mindre än en vanlig armatur. Jag blev nästan sugen att testa denna.
Plus att dem drar rätt mkt mindre med jämfört med mycket annat
