Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Utställningsterrarium i Linköping
- Lazlo
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2003
- Kontakt:
Utställningsterrarium i Linköping
Här kommer ett par bilder på ett terrarium som finns på Fenomenmagasinet i Linköping. Det var ursprungligen tänkt som ett växtskåp för köttätande växter och orkideér men har med tiden förvandlats till en liten regnskogsbiotop.
Bakgrunden är enkel och utgörs av frigolit plattor med pålimmad bark och torv. Planen jag har för terrariet är att täcka upp hela bakgrunden med slingrande växter och bromelior, förhoppningsvis kommer detta leda till tillräcklig nedbrytning av organiskt material så att mossor kan få fäste direkt på bakgrunden.
I burken hålls för närvarande 2.2 Oophaga pumilio "El dorado", 0.0.2 D.azureus och 0.0.2 D.auratus "Svart"
Bakgrunden är enkel och utgörs av frigolit plattor med pålimmad bark och torv. Planen jag har för terrariet är att täcka upp hela bakgrunden med slingrande växter och bromelior, förhoppningsvis kommer detta leda till tillräcklig nedbrytning av organiskt material så att mossor kan få fäste direkt på bakgrunden.
I burken hålls för närvarande 2.2 Oophaga pumilio "El dorado", 0.0.2 D.azureus och 0.0.2 D.auratus "Svart"
Senast redigerad av 1 Lazlo, redigerad totalt 18 gånger.
- Lazlo
- Tidigare SDS-medlem

- Kontakt:
Re: Utställningsterrarium i Linköping
Oophaga pumilio...
Senast redigerad av 1 Lazlo, redigerad totalt 18 gånger.
Fint!
Inte orolig för att någon groda ska fastna i en kanna?
MVH David
Inte orolig för att någon groda ska fastna i en kanna?
MVH David
MVH David
http://www.umea.akvarieforening.se
http://www.umea.akvarieforening.se
- Lazlo
- Tidigare SDS-medlem

- Kontakt:
Jo faktiskt, jag försöker se till att de stora kannorna hänger fritt dvs att de inte ligger mot ett underlag som skulle göra det lätt för grodorna att klättra i.
Passar på att ställa en fråga, Pumilio är ju den groda som ligger i riskzonen, men de klättrar ju även riktigt bra vilket kanske innebär att de kan klättra ut om de faller i. Är det någon som varit med om att kannrankor "ätit" grodor?
Passar på att ställa en fråga, Pumilio är ju den groda som ligger i riskzonen, men de klättrar ju även riktigt bra vilket kanske innebär att de kan klättra ut om de faller i. Är det någon som varit med om att kannrankor "ätit" grodor?
- rubensano
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Mycket snyggt!
Vilka mått är det på burken, på ett ungefär?
Hälsar
Micke
Vilka mått är det på burken, på ett ungefär?
Hälsar
Micke
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Jag ser några intressanta växter som jag skulle vilja sätta kniven i.. he he, Ja alltså sticklingar. Roligt med lite sådana här projekt!
Kan du inte berätta mer om hur det hela startade, och hur det finaniserades mm. Jag skulle vilja starta ngt liknande på Växjö universitet
Kan du inte berätta mer om hur det hela startade, och hur det finaniserades mm. Jag skulle vilja starta ngt liknande på Växjö universitet
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
- Lazlo
- Tidigare SDS-medlem

- Kontakt:
Jag måste gissa på måtten, kan mäta först imorgon när jag är på jobbet igen, men gissningsvis runt 120 x 120 i bottenyta och runt 150 cm höjd.
Toppen av terrariet håller ljusarmaturen som består av 5 st 36 W lysrörhållare med biltemas dagsljusrör, toppen är avskärmad med en ventilerad plexiglas-skiva.
Filip:
Terrariet var för början tänkt som ett växtskåp där bland annat köttätande växter och andra växter skulle visas upp, allteftersom så omvandlades terrariet till en regnskogsbiotop. Jag kan inte hela historien då jag endast arbetat på stället i drygt ett år men i och med att jag började har fler och fler växter och även ett par arter pilgiftsgrodor hittat in, från min egen samling och även från andra växt- och grodentusiaster.
Fenomenmagasinet är ett Science center som t.ex Universeum, som bl.a finansieras av kommunen och även av Linköpings Universitet, syftet är att lära ut och undervisa inom djur och natur.
Jag har inga direkta siffror på vad hela bygget kostade, men det är ett specialbyggt terrarie som tillverkats av ett lokalt glasmästeri här i Linköping.
Om du får igång något på universitet så får du posta lite bilder
Mvh,
Andreas
Toppen av terrariet håller ljusarmaturen som består av 5 st 36 W lysrörhållare med biltemas dagsljusrör, toppen är avskärmad med en ventilerad plexiglas-skiva.
Filip:
Terrariet var för början tänkt som ett växtskåp där bland annat köttätande växter och andra växter skulle visas upp, allteftersom så omvandlades terrariet till en regnskogsbiotop. Jag kan inte hela historien då jag endast arbetat på stället i drygt ett år men i och med att jag började har fler och fler växter och även ett par arter pilgiftsgrodor hittat in, från min egen samling och även från andra växt- och grodentusiaster.
Fenomenmagasinet är ett Science center som t.ex Universeum, som bl.a finansieras av kommunen och även av Linköpings Universitet, syftet är att lära ut och undervisa inom djur och natur.
Jag har inga direkta siffror på vad hela bygget kostade, men det är ett specialbyggt terrarie som tillverkats av ett lokalt glasmästeri här i Linköping.
Om du får igång något på universitet så får du posta lite bilder
Mvh,
Andreas
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- Lazlo
- Tidigare SDS-medlem

- Kontakt:
":roll: ...är du inte orolig för att azureusarna och auratusarna skall hybridisera där i?"
Nej, inte speciellt. Visst kanske det finns en risk för hybridisering men det lär ju märkas antingen på ägg/yngel eller avkomman. Om det mot förmodan skulle förekomma så tas de individerna bort.
Tanken är att de ska separeras när ett nytt terrarie iordningställts då stressen snarare är en större orosfaktor att ta hänsyn till då båda är marklevande arter...
Nej, inte speciellt. Visst kanske det finns en risk för hybridisering men det lär ju märkas antingen på ägg/yngel eller avkomman. Om det mot förmodan skulle förekomma så tas de individerna bort.
Tanken är att de ska separeras när ett nytt terrarie iordningställts då stressen snarare är en större orosfaktor att ta hänsyn till då båda är marklevande arter...