Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Melanogaster, Hydei eller Mulleri?

Frågor och diskussioner om föda och foder.
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Melanogaster, Hydei eller Mulleri?

Inlägg av JMSvenungson »

Så var tiden kommen att börja hålla sig med foderdjur och Kirkegaard hade rätt, alla dessa val gör mig galen.

För stunden har jag vita hoppstjärtar och gråsuggor och jag tänkte komplettera med rosa hoppstjärtar och flugor. Frågan är bara vilken typ av fluga jag skall välja.

Jag har tänkt skaffa Truncatus men jag tror inte jag kommer hitta några sådana och i så fall blir det Azureus istället. Jag gissar att Melanogaster är för små för dessa båda grodor, rätt eller fel? Om dom är för små, skulle det duga med Mulleri eller är det Hydei som är det enda alternativet?

Bonusfrågan lyder: är det någon i närheten av 0303-området som sitter inne på några extra flugor av den sort jag bör satsa på? Att beställa flugor via post känns lite vanskligt med tanke på vädret...
//JMS
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger
Har fått tack: 1 gång

Re: Melanogaster, Hydei eller Mulleri?

Inlägg av UrbanV »

Har ingen erfarenhet av truncatus, men dock av flera tinctorius-varianter. Min uppfattning är att desto mindre bytesdjuren är desto populärare är de. Melanogaster fungerar bra, går åt fler bara jämfört med de större arterna.

Jag bor i Kungsbacka, vilket är hyfsat nära Kungälv, och odlar alla tre arterna. Kommer du hit kan du få bli vid vilken av dom du vill, om du nu kan bestämma dig.... :)
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av JMSvenungson »

Det skulle varit perfekt om jag kunde komma ned och hämta hos dig och om jag lovar att bete mig som folk kanske du ville ha en liten förevisning av dina djur också?
//JMS
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av UrbanV »

Ja, det går bra att ta en titt i burkarna oxå, jag skickar ett PM.
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"