Hur ofta sätter ni andra kulturer? Och hur många sätter ni samtidigt? Jag har lite dålig rutin i det här känner jag. Fick ett par flygande kulturer också, men dom ställde jag in i Phelsuma-terrariet, så nu har dom haft tillgång till käk ett tag.
/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
gufimuse skrev:Ok, då får jag vara lite tålmodig då
Hur ofta sätter ni andra kulturer? Och hur många sätter ni samtidigt? Jag har lite dålig rutin i det här känner jag. Fick ett par flygande kulturer också, men dom ställde jag in i Phelsuma-terrariet, så nu har dom haft tillgång till käk ett tag.
/Jonny
Det säkraste sättet sägs vara att sätta nya kulturer varje vecka, och sedan sluta använda dem efter en månad. Men många använder kulturerna tills de inte ger mer flugor....typ efter 2-3 månader om man bara matar på med nytt odlingsmedium/frukt i burken....men risken är stor att man i så fall får mögel och andra problem om man håller liv i kulturerna så länge. Ett ytterligare tips är att ha en eller ett par kulturer på ett annat ställe än där man har de man använder, för att inte mögel skall spridas till alla kulturerna om man har otur....då kan man alltid starta nya kulturer från de osmittade burkarna...
EDIT: Hur många kulturer man behöver står naturligtvis i proportion till hur mycket du behöver mata/hur många grodor du har....
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Funderade så sent som igår på om man inte ska ta och ha kulturerna på lite olika ställen, fast mest för kvalsternas skull. Men det kan ju även gälla mögel också såklart.
Jag har ju 5 grodor och 3 små daggeckos som jag utfodrar med flugorna. Känner jag att flugorna räcker till fiskarna så får de också flugor ibland. Just nu har jag 3 "aktiva" kulturer och två som jag satte i förra veckan. Men då ska jag ha som tumregel att sätta dom en gång i veckan. Frågan är väl hur många, men jag fortsätter nog att köra säkert med 3 stycken åt gången, ifall nåt skulle hända. Grodorna kräver rätt mycket mat har jag märkt.
/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
Själv kör jag sex aktiva åt gången. Så jag har runt 8 kulturer igång hela tiden.
Då bör tilläggas att jag har sex grodor som jag matar med flugor. Men jag får tre nya ödlor på måndag som också ska få flugor. Så vi får se hur jag gör då.
PittoresktMangel skrev:Själv kör jag sex aktiva åt gången. Så jag har runt 8 kulturer igång hela tiden.
Då bör tilläggas att jag har sex grodor som jag matar med flugor. Men jag får tre nya ödlor på måndag som också ska få flugor. Så vi får se hur jag gör då.
8 aktiva kulturer +2 extra då kanske?
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Vi får väl se vad som händer. Jag känner redan att jag har ett överflöd med flugor. Sen har jag även en massa andra foderdjur. Har t.ex. tre kulturer hoppstjärtar, gråsuggor, massor med bladlöss, ugnsmygg, bönvivlar och buffaloworms.
Räknade över mitt grodbestånd, det visade sig att jag har ca 60 st grodor, fördelade på ungefär 40 adulta/semiadulta och ca 20 ungar. Till dessa har jag ca 60 bananflugekulturer igång (4 arter). Mitt riktvärde blir således ca 1 kultur/groda. Kan tillägga att jag dessutom matar med hoppstjärtar, ärtbladlöss, "vetelöss", bönbaggar och gråsuggor. Flugorna är naturligtvis basfödan (säkert 80-90% av biomassan) och resten blir komplementfoder. Under sommarhalvåret utfordrar jag dessutom med ängsplankton och en del myror.
Mina flugodlingar har en tendens att "dö ut" innan allt substrat är förbrukat. Kan det bero på för mycket ventilation? Någon annan idé?
Är det någon som odlat flugor i en behållare med större bottenyta? Eftersom flugorna då får en större yta att lägga ägg på så borde det ge en mer "explosiv" odling, på bekostnad av produktionstiden. Vad tror ni, tänker jag fel?
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.