Det stora problemet är att forskare "alltid" studerar ett ämne i taget.....alltså tenderar de att missa synergieffekter, eftersom dessa är så förtvivlat mycket svårare att forska på. Forskar tror t.ex. att betacaroten är ett särkilt bra ämne, men i en vanlig morot finns det ytterligare ett antal carotenämnen som man inte känner till så mycket om, dessutom finns det varierande mängder av omega 3 och omega 6 i växter, och hur dessa två ämnen tilsammans med de andra samverkar vet man inte heller så mycket om.Simon skrev:Jag tycker det är en mycket intressant frågeställning om man kan påverka näringsinnehållet i flugorna med hjälp av odlingsmediet.
Jag tog upp frågan i en internationell maillista för grodisar förut och det verkar som att det finns väldigt lite studerat om detta.
Rimligtvis borde ju flugorna kunna få bristsjukdomar som alla andra organismer och att vissa ämnen alltså kan variera i mängd i flugorna.
Men antagligen rör det sig om vissa bestämda ämnen som flugan tar upp naturligt. Alltså kanske inte (eller kanske) flugorna innehåller mer kalk för att man tillför kalk till substratet osv.
Om någon hittar en studie på detta är jag intresserad av den.
Vad man vet är att om människor (och säkerligen andra djur) äter en varierad kost av MAT (inte processade produkter alltså) så får man i sig det man behöver, kroppen klarar det där utan att hjärnan (och ev. forskare) behöver förstå hur, bra va?