Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

375 liter regnskog

Presentera ditt terrarium här!
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2021
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: 375 liter regnskog

Inlägg av MarkusB »

Jag har köpt på mig några orkidéer som jag tänkt montera i terrariet. Hur ska de monteras? Ljust? Fuktigt? Torrt? Ska rötterna hänga helt fritt i luften eller ska jag ha vitmossa runt dem eller liknande?

1: Beallara Peggy Ruth
Bild

2: Dendrobium Compactum
Bild

3: Phalaenopsis:
Bild
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Jag har haft både Dendrobium och Phalaenopsis i mitt terrarium, men plockat ut dem efter några månader, främst p.g.a. att sniglarna i mitt terrarium gick åt dem för hårt, men även för att de inte verkade trivas. Såhär i efterhand hade jag varit mer noga med att skydda rötterna från att bli alltför torra, t.ex. genom att linda dem i mossa o dyl., och så hade jag bytt ut vattnet i mitt regnsystem mot enbart destillerat dito eftersom det blev fula kalkfläckar på Dendrobiumen efter några månader, trots att jag hade mjukt vatten i tanken.

Jag måste säga att på sistone har jag börjat uppskatta mina tåliga växter mer, de som hängt med sedan början utan att någonsin krångla (Aeschynanthus sp., Peperomia sp., Fittonia sp., Ficus pumila, Vanilla planifolia, etc.). Grodorna kan klättra hur de vill, sniglarna kan inte äta dem och de tål nästan vad som helst. Dessutom blommar Aeschynanthusen regelbundet.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

De två övre känner jag inte till, men eftersom de har bulber så har de förmodlingen behov av en torrare viloperiod. Det är inte så lätt med orkideer i terrarier. De vill ha det ljust, ventilerat och hög luftfuktighet. Hos mig brukar de dö pga det blir för blött. De måste vara så placerade att de hinner torka ut mellan duschningarna. Om Phalaenopsisen är en hybrid så blir den nog rätt stor. Den ska inte ha nån viloperiod och växer fast där du planterar den. Tänk på att placera den så att det inte kan samlas vatten i bladrosetten, då kan den ruttna.
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

Jag får försöka placera dem så att de inte får så mycket vatten på sig och att de får torka ut mellan dushningarna. Om jag sätter dem högt upp kommer dem får det lite torrare och ljusare. Ska jag fästa något vitmossa runt rötterna eller ska de hänga helt fritt?
Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 36 gånger
Har fått tack: 28 gånger
Kontakt:

Inlägg av tegnér »

Får man fråga vad det var för material och har du mer bilder på hur du byggde själva stranden?
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

Jag har gjort om min "strand" flera gånger den sista tiden. Med och utan falsk botten. provat massa olika saker men aldrig blivit riktigt nöjd. Nu tror jag att jag hittat en design som jag gillar. Nu kör jag med enbart leca-kulor som dränering och bark ovanpå.
Bild
Bild

Jag tänkte plantera lite akvarieväxter i dammen som får växa både i och ovanför vattnet. Jag har också beställt mossa från Dusk och väntar på besked från Herpers Choice om fraktkostnad på ett egenkomponerat regnsystem.
tummen
Har gett tack: 5 gånger

Inlägg av tummen »

Viridis skrev:Jag får försöka placera dem så att de inte får så mycket vatten på sig och att de får torka ut mellan dushningarna. Om jag sätter dem högt upp kommer dem får det lite torrare och ljusare. Ska jag fästa något vitmossa runt rötterna eller ska de hänga helt fritt?
I naturen växer de "hängande" med rosetten snett neråt om jag inte missminner mig...
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

Igår fixade jag i ordning i skåpet under terrariet. timers, termostat och grenkontakter samsas med biltem-luftfuktaren och en plastlåda som ska bli vattentank till regnsystemet.
Bild

På högersidan av terrariet går kablar till pump och doppvärmaren in samt givaren till termostaten
Bild

Jag har också satt lite plastfilm på sidan för att dölja fogskummet.
Bild
Bild
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

En substratfråga:
Nu har jag lecakulor i hela botten. Vattnet går upp ca 7 cm och lecan är ca 10 cm djup i bakkant. Ovanpå detta ligger lite bark. Bara så att det täcker lecakulorna.

Räcker detta för växterna eller måste jag ha något som dem får lite mer stöd av och kanske bättre fäste? Jag körde med cocosmull förut men det blev så väldigt blött.

Överst har jag tänkt ha torkade löv. Jag har fått eklöv och boklöv rekommenderat så jag ska försöka leta efter det.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

För att svara på det behöver man veta lite mer. Bakom roten, på din landdel, har du avrinning, borrad botten där, så du inte får lika mycket vatten stående bakom som framför roten? Om du har det, så det är fukt men inte blött eller vatten i lekakulorna, räcker det nog. Det sätter sig och så småningom hittar växterna sin väg och ett sätt, men allt tar tid i ett terrarium.
Bra saker tar lång tid, dåliga mycket kort.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"