Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Kvalster - anti caresheet

Övriga diskussioner.
Användarvisningsbild
JohanP
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Re: Kvalster - anti caresheet

Inlägg av JohanP »

Tack för era svar och för länken.

BengtO: Jag ångrar mig ;) till och med katten kan vara i farozonen såsom detta förgiftade hyllpapper beskrivs :evil:

"No way" jag skulle ta in det i något rum med andra insekter man faktiskt vill ha, såsom flugor och hoppstjärtar. Nu klurar jag bara vidare på varför kvalstren väljer att vara så rörliga och till och med knalla runt mellan era burkar med foderdjur. När denna frågeställning är löst så ska jag fortsätta fundera på en bra metod och rätt preparat eller rätt fysisk metod.
Användarvisningsbild
AndreasV
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2013

Inlägg av AndreasV »

jag tittade igenom mina flugkulturer och i en av mina hitta jag små vita gele klumpar som ser ut att ha ben, typ fästingliknande och i min nyköpta kultur så ser jag små röda prickar som också ser ut som fästingar. Jag måste kolla med lupp om jag ska se dom. Är det bara att kasta alla kulturer eller kan man ta att det är lite kvalster i dom så länge man har god kläckning?
Synar ni era kulturer noga jämt eller är det bara när ni märker att det blir dåligt med flugor som ni reagerar?

/Andreas
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2005
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av porcelain »

Jag skulle kasta om du hittar en kultur med kvalster. För att förhindra att dom sprider sig.
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2005

Inlägg av porcelain »

Förresten kan jag säga att jag har badat såväl hoppstjärtar som flugor i försök att bli av med kvalster. Vad gäller framgången med det hela kan jag säga att hoppstjärtarna verkade det fungera på (en månad sedan nu och inga kvalster än där) och flugorna vet jag inte än, måste vänta någon månad och se.
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

AndreasV skrev:jag tittade igenom mina flugkulturer och i en av mina hitta jag små vita gele klumpar som ser ut att ha ben, typ fästingliknande och i min nyköpta kultur så ser jag små röda prickar som också ser ut som fästingar. Jag måste kolla med lupp om jag ska se dom. Är det bara att kasta alla kulturer eller kan man ta att det är lite kvalster i dom så länge man har god kläckning?
Synar ni era kulturer noga jämt eller är det bara när ni märker att det blir dåligt med flugor som ni reagerar?

/Andreas
Vad gäller hoppstjärtar och kvalster. In i frysen eller "bränn" skiten för att förhindra spridning. Flugor och kvalster, försöker hålla det "under kontroll". Låt inga odlingar bli för gamla, försvåra spridning.
Användarvisningsbild
AndreasV
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2013

Inlägg av AndreasV »

Vad tror ni om att ställa flugodlingarna på tallrikar som det är vatten utblandat med diskmedel på? Borde inte de hindra spridning lite. Eller har dom tendens att droppa från taket då bara?
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

En glasskiva full med parafinolja brukar hålla kräken sysselsatta bra länge. Förr fick jag rent mina kulturer men vette tusan varför jag inte lyckas någe mera, tänkte ifall det var en annan mer envis sorts kvalster man har råkat ut för.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Strålande idé med ett anti-kvalster-sheet!

Två kapitel: 1 Hur man undviker att få kvalster. och 2. Vad gör man när man ändå fått sådana.

Det finns mycket att säga i båda kapitlen.

Mycket kort:
1. Se till att inte smitta nya flugkulturer med kvalster. Detta innebär att koka flugburkarna med flugmaten i, och att sätta in flugor som är rena från kvalster (kvalstren liftar med flugorna). Spridning förhindras med placering på paraffinoljeindränkta hyllor. Av någon anledning bör man inte ha katt, men åtminstone Labrador-hund tycks gå bra.

2. Om du har kvalster - börja med nya, rena kulturer. Köp inte från NÅGON etablerad drosophila-leverantör; alla är infekterade!

... men det färdiga anti-kvalster-sheetet blir fullständigare.

/LarsÖ
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Jag kör numera också toarullarna och plastglasen jag använder till mina flugkulturer i micron ett kort tag för att ev döda av kvalster.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

jsl skrev:Jag kör numera också toarullarna och plastglasen jag använder till mina flugkulturer i micron ett kort tag för att ev döda av kvalster.
..och duken till locket.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Skriv svar

Återgå till "Övrigt"