Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ranitomeya Ventrimaculata‏

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Ranitomeya Ventrimaculata‏

Inlägg av tummen »

PittoresktMangel skrev: Men, det kan vara ett sätt att skilja specifika snarlika arter åt, så som imitator och variabilis.
Aight?

Mvh, Ludde.
...skulle nog vara riktigt försiktig med det med....det finns många varianter av alla arter och den ena kan mycket vara väldigt lik den andra. Dessutom kommer man säkert hitta ännu fler varianter framöver.... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av osn »

PittoresktMangel:

Ja, det är det, det är ju det vi kan göra via en visuell bedömning. På just imitator och variabilis kan man ju se fler skillnader i bl.a mönstret på ovansidan som gör att det sammantaget går att få en ganska säker bild. Variabilis har tendenser till fläckar i linje under varandra och som visar på det som man kunnat visa genetiskt också att den antagligen är en höglandsvariant av ventrimaculatus som utvecklats. Imitator tarapoto har ett mer random mönster på ryggen. Variabilis har vanligtvis en svart nosfläck medan imitator vanligtvis har två nosfläckar.

Sammantaget med ventral-teckning så bör det ge en säker bild av just imitator vs variabilis.

Fantasticus (bandade) och imitator intermedius (bandade) är betydligt svårare att se skillnad på. Jag vet inte ens ifall det finns ett säkert sätt att se skillnad på dem på undersidan. Någon här som vet?

Jag vet att man kan se skillnader i mönster och hur djuren rör sig och "utstrålning" eftersom de har lite olika karaktär, men det är inget 100%-igt och jag vet att en del giriga tyskar sålt intermedius som fantasticus och det har inte visuellt gått att se skillnaden. Kronan/fjärilen på fantasticus som en del går efter har jag haft på några intermedius också.

Bild
imitator "nominat" eller "tarapoto" med sina karaktäristiska två nosfläckar.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av PittoresktMangel »

Intressant.
Jo, nosfläckarna ska väl vara ganska säkra att artbestämma efter. Men det finns ju alltid undantag från regeln.
Vad jag vet är inte fantasticus "banded" en färgvariant längre, utan det är en egen art. Ranitomeya summersi. (http://www.dendrobates.org/summersi.html)
Sen hur man ser skillnad på den och den bandade varianten av imitator kan jag inte helt svara på.

Admin: Du vill inte göra det här till en ny tråd då det nu handlar om variationer i färg och olika arter, inte bara ventrimaculata.

Mvh, Ludde.
Grodor och huggormar
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

R.imitator är en mycket knepig variant att "se" skillnad på. Den är mycket "instabil" och avkomman kan variera oerhört i färg och teckning. Detta gör att enskilda individer kan se ut som kopior på andra arter. Efter ett och samma intermedia par fick jag avkomma som varierade från 80% svart till 80% guldorange. Traditionella fyra stora ryggfläckar (kors) till massor av små svarta punkter över hela kroppen. Även den gröna varianten kan ge avkomma (efter samma par) med stor variation i teckning och där vissa individer får tex orange grundfärg.
Det är mycket angeläget att INTE blanda grodor från olika populationer och försöka spåra bakgrund i de grodor man skaffar. Jag aktar mig för att blanda grodor från olika odlare om jag inte vet ursprunget.
tummen

Inlägg av tummen »

BengtO skrev: Jag aktar mig för att blanda grodor från olika odlare om jag inte vet ursprunget.
KLOKT...... :mrgreen:
Thomas

Mats
Började med grodor år: 2008

Inlägg av Mats »

Hihi

Jag har nu även 1.2 av dessa. De flyttad in i dag och har redan modigt gått på flugjakt och utforskat det nya habitatet :)

Bilder följer när kameran är laddad.

Jag har en pergola att bygga, en trädgård att planera samt några praktikanter att besöka så det kan ta en stund innan de dyker upp.

Mats
tummen

Inlägg av tummen »

Mats skrev:Hihi

Jag har nu även 1.2 av dessa. De flyttad in i dag och har redan modigt gått på flugjakt och utforskat det nya habitatet :)

Bilder följer när kameran är laddad.

Jag har en pergola att bygga, en trädgård att planera samt några praktikanter att besöka så det kan ta en stund innan de dyker upp.

Mats
Vi väntar....... :mrgreen:
Thomas

tummen

Inlägg av tummen »

Grundfrågan kvarstår: är det inte dags att någon med erfarenhet/mycket kunskap sammanställer en "försiktig" svensk artbeskrivning som vi kan lägga upp under "arter"?

Jag kan börja skriva ihop lite grundfakta så kan ni andra plussa på mer info. tills det känns OK för alla....för det ÄR ju trots allt en ganska vanlig groda vi pratar om så jag tycker definitivt att det "behövs" en skötsel-art-beskrivning på svenska här på hemsidan....
Thomas

tummen

Inlägg av tummen »

....envis som jag är så ber jag er som har eller har haft den att skriva ihop något kort om den så vi får en enkel skötsel-artbeskrivning på denna lilla sötnos..... ;)
Thomas

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Bild
imitator "nominat" eller "tarapoto" med sina karaktäristiska två nosfläckar.
tummen skrev:....envis som jag är så ber jag er som har eller har haft den att skriva ihop något kort om den så vi får en enkel skötsel-artbeskrivning på denna lilla sötnos..... ;)
Ja Thomas, du är envis men också en resurs på vår förenings hemsida! Jag som ordförande ser fram emot att välkomna dig i föreningen så vi kan få träffas den 17 oktover på Groddagen 2009, i Jönköping. Med det sagt har jag beställt 0.0.4 av denna art och får dem på nyss nämnda tillställning! När jag får hem dem kommer jag att dokumentera och skriva om dem, men det är ju långt fram. Vi har medlemmar som har haft denna art och variant under många år så det kanske kommer en text så småningom?

Mvh.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"