Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Vart hittar ni roligare växter?
- PontusS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Re: Vart hittar ni roligare växter?
Hej såg nu att det verkar som om att betsällning från http://www.doetterer.de inte har blivit av än. Undrar om någon vill sambeställa kan mötas på expo-syd?
MvH Pontus
MvH Pontus
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Halloj, var inne idag på en helt vanlig blomsterhandel (Blomsterbörsen) och såg många olika bromelior, både stora och små exemplar, om de små exemplaren var småväxta varianter av stora arter vet jag tyvärr inte, men de var med blommor, så jag antar att det var miniarter/hybrider....eller vad tror ni andra som vet mera? Priset för dessa "minibromelior" var 39:- stycket.... 
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
tummen
Det var nog alla möjliga sorter, men visst liknade en del Guzmannior, men en del andra var lite annorlunda och liknade andra arter. (troligen var allihop någon sorts hybrider...)Mats skrev:låter som guzmannior? dom kan vara relativt små.
Nåja, nu vet jag i alla fall att det finns billiga småbromelior (oavsett vilken art det kan handla om) som jag lätt kan få tag i när jag väl behöver. Detta var andra gången jah hittade liknande bromelior här i Falkenberg.
Thomas
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Som nyinflyttad nollåtta besökte jag igår Ösmo Plantshop (ligger längs väg 73 mellan Nynäshamn och Sthlm). Riktigt trevligt ställe med en utmärkt vegetarisk buffé. De hade lite orkidéer, mestadels till ganska rejäla priser (runt 200-300 kr per planta). Jag slog till på en Dendrobium (vet ej vilken art, misstänker att det är en hybrid, den har lila blommor). I ett hörn hittade jag några risiga Vanilla planifolia, jag fick ett ganska medfaret exemplar gratis. Jag gav plantan ett snabbt bad i en mild väteperoxidlösning, vill inte ha in någon okänd ohyra och trimmade bort de döda delarna. Nu ser den ganska bra ut, den lär nog ta sig vad det lider, särskilt som den nu har en 80W kvicksilverlampa och 28 grader att gotta sig i.
Sammanfattningsvis; Ösmo Plantshop är ett trevligt ställe att besöka för lite shopping och lunch. Inget stort tropiskt sortiment men de har några orkidéer (dock dyra). För den som kan tänka sig risigare exemplar för återhämtning i terrariet finns fynd att göra.
Sammanfattningsvis; Ösmo Plantshop är ett trevligt ställe att besöka för lite shopping och lunch. Inget stort tropiskt sortiment men de har några orkidéer (dock dyra). För den som kan tänka sig risigare exemplar för återhämtning i terrariet finns fynd att göra.
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Min Vanilla planifolia droppar det nästan vatten på hela tiden å den verkar trivas och växer.I vanlig fall brukar inte orkideer gilla det va jag vet.
Så den verkar bete sig lite annurlunda.Ska vara svår att få att blomma.
mvh
Fredrik
Så den verkar bete sig lite annurlunda.Ska vara svår att få att blomma.
mvh
Fredrik
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Tack för tipset, Fredrik! Jag har också sett att det verkar vara minst sagt svårt att få Vanilla planifolia att blomma, så jag räknar inte med att det ska inträffa. Det är trevligt att ha ytterligare en orkidé i terrariet, även om den inte blommar. Dessutom var den ju gratis...
För övrigt har jag sett att det redan börjat komma ett antal nya skott/luftrötter, så den verkar trivas!
För övrigt har jag sett att det redan börjat komma ett antal nya skott/luftrötter, så den verkar trivas!
Tony
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Problemet är väl att de inte blommar förrän de är flera meter långa. Men jag gillar V. planifolia ändå. De har lagom stora blad som är hårda. De ger mycket extra yta för grodorna.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Lätt verkar den vara också, min har redan skickat ut centimeterlånga luftrötter. Inte illa för en halvdöd växt som jag fick gratis.
Tony
-
tummen
Det är det bästa priset på saker, kul att du verkar klara den....tony skrev:Lätt verkar den vara också, min har redan skickat ut centimeterlånga luftrötter. Inte illa för en halvdöd växt som jag fick gratis.
Thomas