Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Art/skötsel beskrivningarna.....

Frågor om sidan eller föreningen
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen »

Eftersom ingen annan skriver får väl jag göra det ännu en gång..... :mrgreen: Om ingen reagerar på detta så kan väl admin lägga ut det på julafton som en present eller vad tycker ni andra?
--------------------------------------------------------
Phyllobates vittatus

Ph. vittatus är en liten lättskött groda från stillahavskusten i Panama och Costa Rica.
Den blir bara omkring 3 cm lång och lever där i regnskog nere på marken i närheten av små bäckar mellan klippor, blad och rötter. En av de första pilgiftsgrodorna som hållits i terrarium, rekommenderas ofta som en bra nybörjargroda.

Lämplig terrariestorlek är ungefär 80*50*50 up till 70*60*70 för en trio eller fler individer. Terariet skall inredas som för övriga pilgiftsgrodor; mossa och löv på botten, bromelior och andra växter, gärna en bäck eller ett vattefall, rötter och kanske lite stenar, samt en gomgömma av något slag; en halv kokosnöt, en filmburk eller dylikt. Temperatur dagtid mellan 26-29 grader, nattetid 21-25. Luftfuktigheten skall ligga på 70-90% dagtid och gärna nära 100% nattetid. Duscha terrariet flera gånger varje dag. Födan är den vanliga för pilgiftsgrodor; småinsekter så som bananflugor, hoppstjärtar, vissa myrarter, och andra små insekter.

Uppfödning går till på följande sätt:
Hanen ropar med drillande toner hela dagarna från någon hög plats på den något större och kraftigare honan. Är hon intresserad kommer hon dit, följer honom till romgömman, samtidigt som hon rör hanens rygg med frambenen. Framme vid romgömman lägger honan upp till 25 ägg (utan amplexus) och lämnar sedan platsen. Hanen befruktar äggen och bevakar dem tills de kläcks, han bevattnar även äggen varje dag. Äggen kläcks efter 9-17 dagar, och hanen hjälper ofta till med detta genom att sätta sig på äggen för att underlätta kläckningen. Ynglen slingrar sig upp på ryggen av pappan och han flyttar dem til en lämplig vattensamling. Sean får ynglen klara sig själva. Ynglen kan därefter flyttas till ett akvarium för uppfödning, de kan födas upp tillsammans och de är inte kannibaliska. I övrigt föds de upp på samma sätt som D.auratus. Efter 75-80 dagar i 25gradigt vatten går unggrodorna i land, och de kan direkt äta bananflugor. Könsmognad efter 10-12 månader. Ge honan möjlighet att vila upp sig genom att simulera torrtider då och då.

Sammanställningen är gjord av Thomas Tummen Wallén utifrån flera böcker och hemsidor på internet.

Edit:
Här kommer en till när jag ändå höll på:

----------------------------------------

Oophaga pumilio

Den här förtjusande grodan lever längs norra kusten av Panama, Costa Rica och Nicaragua, även på öarna längs kusten förekommer denna art. De lever i låglandsregnskogen på 0-800 meter över havet.De finns i MÅNGA olika färger; röd, röd med blå ben, gula & gröna med eller utan vit undersida, med eller utan fläckar, blå, mm.

Det är en liten groda; de blir inte större än 18-20 mm långa, och könen är svåra att skilja åt, honorna kan vara något kraftigare än hanen, han, ropar med ett drillande läte. Hanarna är mycket aggressiva, och kan till och med ge sig på betydligt större hanar av andra arter, så som D.tinctorius t.ex. Därför håller man dem bäst i små grupper om en hane och ett par honor. Håller man mer än en hane per terrarium så kommer den svagare oftast att riskera att stryka med på kuppen. Terrariestorleken bör vara omkring 60*40*50 cm eller mer, det skall vara utrustat med grenar/rötter för klättring och mossa och löv på botten, en romgömma (ett ½ kokosnötskal, filmburk, etc.) och gärna ett vattenfall eller en liten bäck. BROMELIOR krävs för lyckad avel. Även andra växter kan planteras.Ett dushsystem eller dagliga dushar krävs för att hålla luftfuktigheten lagom, dagtid omkring 80% nattetid upp till 100%. Temperatur dagtid 23-25 grader och nattetid rumstemperatur, omkring 20 grader. De äter små bananflugor, hoppstjärtar, myror och kvalster.

Hanen ropar på honan som kommer och lägger äggen (2-9 stycken) i romgömman. Hanen befruktar, vattnar och skyddar äggen tills de efter omkring 10-19 dagar kläcks, därefter tar honan ett yngel i taget och transporterar dem till olika vattenställen i bromeliorna. Hon komer återvända varje eller varannan dag för att mata ynglen med foderägg. Efter ungefär 2 månader klättrar de en cm långa unggrodorna upp och börjar äta småinsekter; först hoppstjärtar, små blomflugor, bladlöss och annat smått. De blir könsmogna efter ungefär 10 månader.

Sammanställningen är gjord av Thomas Tummen Wallén utifrån flera olika böcker samt olika hemsidor på internet.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
tummen

Inlägg av tummen »

En bildlänk till O.pumilio
http://www.dartfrog.tk/index.php?page=pumilio

Artbeskrivning med läte och annat smått och gott:
http://amphibiaweb.org/cgi/amphib_query ... es=pumilio

ytterligare info, mophguide:
http://www.tropical-experience.nl/index ... 52&lang=en

Massor av information, synd bara att det är på Holländska:
http://users.telenet.be/pijlgifkikkers. ... umilio.htm
Thomas

tummen

Inlägg av tummen »

Kom igen! Är det ingen som har invändningar/glada tillrop på mina förslag till artbeskrivningar? Det var ju därför vi/jag skulle posta dem här först, annars kan jag ju skicka dem direkt till admin istället! ;) :)
Thomas

Grimgal
Började med grodor år: 2008

Inlägg av Grimgal »

Nu har jag läst igenom alla dina artbeskrivningar. Personligen anser jag inte att någon av dem är färdiga. Detta anser jag p.g.a. att viktiga förklaringar till texterna utelämnats, bl.a. varför bromelior är ett måste för lyckad avel?, vad är en amplexus-kram? Dispositionen är i många fall såpass dålig att det gör texterna jobbiga att läsa. De innehåller även många språkliga missar, så som stavfel, ord skrivna med enbart stora bokstäver.

Jag tycker även att det är slarvigt av admin att lägga upp texter, som är fulla av stavfel och andra språkliga missar!
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Istället för att bara gnälla på andra så har jag rättat några småfel i texten ovan:

Phyllobates vittatus

Ph. vittatus är en liten lättskött groda från stillahavskusten i Panama och Costa Rica.
Den blir bara omkring 3 cm lång och lever i regnskogen nere på marken i närheten av små bäckar mellan klippor, blad och rötter. Detta är en av de första pilgiftsgrodorna som hållits i terrarium och rekommenderas ofta som nybörjargroda.

Lämplig terrariestorlek är ungefär 80*50*50 upp till 70*60*70 för tre eller fler individer. Terrariet skall inredas som för övriga pilgiftsgrodor; mossa och löv på botten, bromelior och andra växter, gärna en bäck eller ett vattenfall, rötter och kanske lite stenar, samt en romgömma av något slag; en halv kokosnöt, en filmburk eller dylikt. Temperaturen skall dagtid vara mellan 26-29 grader, nattetid mellan 21-25 grader. Luftfuktigheten skall ligga på 70-90% dagtid och gärna nära 100% nattetid. Duscha terrariet flera gånger varje dag. Födan är den vanliga för pilgiftsgrodor; småinsekter såsom bananflugor, hoppstjärtar, vissa myrarter, och andra små insekter.

Odling går till på följande sätt:
Hanen ropar med drillande toner hela dagarna från någon hög plats på den något större och kraftigare honan. Är hon intresserad kommer hon dit, följer honom till romgömman, samtidigt som hon rör vid hanens rygg med frambenen. Framme vid romgömman lägger honan upp till 25 ägg (utan amplexus) och lämnar sedan platsen. Hanen befruktar äggen och bevakar dem tills de kläcks, han bevattnar även äggen varje dag. Äggen kläcks efter 9-17 dagar, och hanen hjälper ofta till med detta genom att sätta sig på äggen för att underlätta kläckningen. Ynglen slingrar sig upp på pappans rygg och han flyttar dem till en lämplig vattensamling. Sedan får ynglen klara sig själva. Ynglen kan därefter flyttas till ett akvarium för uppfödning, de kan födas upp tillsammans och de är inte kannibaliska. I övrigt kan de födas de upp på samma sätt som D.auratus. Efter 75-80 dagar i 25-gradigt vatten går unggrodorna upp på land, och de kan direkt äta bananflugor. De blir könsmogna efter ca 10-12 månader. Ge honan möjlighet att vila upp sig genom att simulera torrtider då och då.

Sammanställningen är gjord av Thomas Tummen Wallén utifrån flera böcker och hemsidor på internet.
Senast redigerad av 2 Pny, redigerad totalt 27 gång.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Jag har nu också korrekturläst den andra texten:

Oophaga pumilio

Den här förtjusande grodan lever längs norra kusten av Panama, Costa Rica, Nicaragua, och på öarna längs kusten. De lever i låglandsregnskogen på 0-800 meter över havet. De finns i många olika färger; röd, röd med blå ben, gula & gröna med eller utan vit undersida, med eller utan fläckar, blå, mm.

Det är en liten groda; de blir inte större än 18-20 mm långa, honorna kan vara något kraftigare än hanen. Könen är svåra att skilja åt. Hanen ropar med ett drillande läte. Hanarna är mycket aggressiva, och kan till och med ge sig på betydligt större hanar av andra arter såsom tex D.tinctorius. Därför håller man dem bäst i små grupper om en hane och ett par honor. Håller man mer än en hane per terrarium så kommer den svagare oftast att riskera att stryka med på kuppen. Terrariestorleken bör vara omkring 60*40*50 cm eller mer, det skall vara utrustat med grenar/rötter för klättring och mossa och löv på botten, en romgömma (ett halvt kokosnötskal, filmburk, etc.) och gärna ett vattenfall eller en liten bäck. Bromelior krävs för lyckad avel. Även andra växter kan planteras. Ett dusch-system eller dagliga sprutning med vatten krävs för att hålla luftfuktigheten lagom, dagtid omkring 80% nattetid upp till 100%. Temperatur dagtid 23-25 grader och nattetid något lägre, omkring 20 grader. De äter små bananflugor, hoppstjärtar, myror och kvalster.

Hanen ropar på honan som kommer och lägger äggen (2-9 stycken) i romgömman. Hanen befruktar, vattnar och skyddar äggen tills de efter omkring 10-19 dagar kläcks, därefter tar honan ett yngel i taget och transporterar dem till olika vattenställen i bromeliorna. Hon kommer återvända varje eller varannan dag för att mata ynglen med foderägg. Efter ungefär 2 månader klättrar de en centimeter långa unggrodorna upp och börjar äta småinsekter; först hoppstjärtar, små blomflugor, bladlöss och annat smått. De blir könsmogna efter ungefär 10 månader.

Sammanställningen är gjord av Thomas Tummen Wallén utifrån flera olika böcker samt olika hemsidor på internet.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Grimgal

Inlägg av Grimgal »

Pny uppenbarligen uppfattade du min kritik som en massa gnäll, vilket inte var meningen. Tummen efterfrågade invändningar och det var precis vad han fick.
Texterna är nu mkt lättare att läsa och har ett bättre flyt, men jag saknar fortfarande en förklaring till varför bromelior är ett måste samt vad en amplexus-kram är. Dessa förklaringar anser jag vara viktiga då texterna främst ska vända sig till nybörjare, eller har jag fel?
tummen

Inlägg av tummen »

Grimgal:
Visst kan det behövas kompletteringar, det är därför jag lägger ut det här innan admin lägger in dem under arter. ;) Om någon vill skriva om sina egna erfarenheter så är det mycket välkommet också, dessa kan ju komplettera artbeskrivningarna i form av lösa kommentarer/historier efter artbeskrivningarna....

Förklaringen till att O.pumilio (och många andra arter) behöver bromelior är att de använder dem vid sin förökning för att ynglen skall ha någonstans att placera sina yngel, samt som vilo- och klätterplatser för sin egen del.
Anledningen till att jag inte förklarat det in i detalj är att i de artbeskrivningar jag läst så har detta inte förklarats speciellt mycket heller, men en artbeskrivning bör ju vara så komplett som möjligt så jag skall tänka på det i fortsättningen. Jag TRODDE dessutom att jag skrivit om det i samband med själva avelsbiten men kan ha glömt det (klockan var mycket då jag skrev dessa två senaste beskrivningarna). :)
Vad det gäller själva "kritiken/upplysningarna" om stavfel eller grammatiska fel så tackar jag för rättelser om nu sådana fel smugit sig in, i de fall jag skrivit med versaler så har jag tyckt det vara viktigt att trycka på någon speciell omständighet, men skall nu framöver använda fetad text istället eller understrykningar, beroende på vad som passar bäst....dispositionen har tyvärr ändrat sig när jag klippt in texten som inlägg här, det var mycket "snyggare/bättre i min "hemmaversion"... :mrgreen:
Thomas

tummen

Inlägg av tummen »

PS: artbeskrivningarna vänder sig till ALLA, inte bara/främst nybörjare.....
Amplexus är en sorts "parningskram" den kan göras antingen runt midjan framför bakbenen eller kring halsen/bakom armarna/frambenen, detta är inte heller något som brukar förklaras i de flesta artbeskrivningar, utan något jag fått ta reda på själv, inte ens i böcker är detta en vanlig upplysning i artbeskrivningarna, däremot brukar man ibland ta upp det i allmänna beskrivningar av parningsbeteendet, men absolut inte alltid.....DS.
Thomas

Grimgal

Inlägg av Grimgal »

Jag hoppas att du inte tog illa upp av kritiken, eftersom det inte var anledningen till att jag skrev den. Även om vissa saker kan kännas självklara, t.ex. varför man har bromelior, bör dessa ändå förklaras för de som inte är så insatte i ämnet. En annan orsak till varför saker bör förklaras är att personer i allmänhet lättare tar till sig fakta, om de förstår varför det ska vara på ett speciellt sätt, istället för att bara bli "tillsagda" hur det ska vara.
Skriv svar

Återgå till "Feedback och frågor"