Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Vilka grodor såldes på groddagen?
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Re: Vilka grodor såldes på groddagen?
Jag börjar. (Se mitt senaste inlägg i tråden)
Mina tre R. reticulata visade sig vara 1.2
De började ganska snart lägga ägg. En del åt den andra honan upp, men jag lyckades föda upp ett fåtal och sen dog hannen av oförklariga skäl. Ny presumtiv hanne är införskaffad, men är fortfarande för ung för att spela.
Mina tre R. uakarii visade sig vara 1.1.1
Det tog ett tag innan något hände. På våren började ägg läggas och ätas upp. Några ägg räddades, men det var när värmen hade kommit så de resulterande ynglen dog. Det kan naturligtvis vara något annat än värmen, men jag tror att det var den. Till råga på elendet dog mina 0.1.1 i värmen (jag var olyckligtvis borta mycket under den varma perioden och kunde inte skydda grodorna från den) så jag hade bara en hanne kvar. Nu är en hona införskaffad och två äggkluttar ligger på inkubation.
Ingen vidare framgång alltså om man tänker på input och output av grodor. Men jag har lärt mig en hel del och tror jag kan undvika vissa misstag. T.ex är min R. reticulata-burk betydligt torrare nu, den var en aning sumpig när hannen dog. Värme i kombination med att man är borta är svårt att skydda sig emot utan AC och liknande vilket inte är realistiskt i vår lägenhet.
Mina tre R. reticulata visade sig vara 1.2
De började ganska snart lägga ägg. En del åt den andra honan upp, men jag lyckades föda upp ett fåtal och sen dog hannen av oförklariga skäl. Ny presumtiv hanne är införskaffad, men är fortfarande för ung för att spela.
Mina tre R. uakarii visade sig vara 1.1.1
Det tog ett tag innan något hände. På våren började ägg läggas och ätas upp. Några ägg räddades, men det var när värmen hade kommit så de resulterande ynglen dog. Det kan naturligtvis vara något annat än värmen, men jag tror att det var den. Till råga på elendet dog mina 0.1.1 i värmen (jag var olyckligtvis borta mycket under den varma perioden och kunde inte skydda grodorna från den) så jag hade bara en hanne kvar. Nu är en hona införskaffad och två äggkluttar ligger på inkubation.
Ingen vidare framgång alltså om man tänker på input och output av grodor. Men jag har lärt mig en hel del och tror jag kan undvika vissa misstag. T.ex är min R. reticulata-burk betydligt torrare nu, den var en aning sumpig när hannen dog. Värme i kombination med att man är borta är svårt att skydda sig emot utan AC och liknande vilket inte är realistiskt i vår lägenhet.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
- rubensano
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Jag fick med mej hem följande:
4 st. D. auratus "Microspot"
samt
4 st. P. bicolour "Orange"
Alla lever och verkar har hälsan, D. auratus har fått fram tre yngel.
Dom har dessvärre dött efter någon vecka. Kan bero på att dom gått kvar i terrariets vattendel?
P. bicolour spelar, men har inte sett ägg eller yngel.
Matfriska typer all åtta, som verkligen jagar!
4 st. D. auratus "Microspot"
samt
4 st. P. bicolour "Orange"
Alla lever och verkar har hälsan, D. auratus har fått fram tre yngel.
Dom har dessvärre dött efter någon vecka. Kan bero på att dom gått kvar i terrariets vattendel?
P. bicolour spelar, men har inte sett ägg eller yngel.
Matfriska typer all åtta, som verkligen jagar!
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
Jag fick med mig 2.2 R. summersi och 1.1 P. aurotaenia. Nu har jag bara 1.1 R. summersi kvar, dom andra dog.
Paret som jag har kvar fungerar bra men har inte visat något spelande eller liknande. Mera tvärtom faktiskt, det är väldigt sällan jag ser dom tillsammans.
Dom är dessutom väldigt blyga, terrariet ser oftast tomt ut och man får leta som bara den för att hitta dom.

Paret som jag har kvar fungerar bra men har inte visat något spelande eller liknande. Mera tvärtom faktiskt, det är väldigt sällan jag ser dom tillsammans.
Dom är dessutom väldigt blyga, terrariet ser oftast tomt ut och man får leta som bara den för att hitta dom.
Det som är mer troligt är att grodorna inte är riktigt mogna. Än så länge får du dålig avkomma, men det är på G. Bara ta det lungt så blir det nog bara bra.rubensano skrev:D. auratus har fått fram tre yngel.
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
....allvarligt talat, VILKEN groddag handlar det här om, är det kanske dags att låsa tråden och börja om?

Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
Varför skulle denna tråd låsas ??? Har du överhuvudtaget läst varför den är aktuell igen ???tummen skrev:....allvarligt talat, VILKEN groddag handlar det här om, är det kanske dags att låsa tråden och börja om?![]()
Ärligt talat är jag väldigt nyfiken på varför du skrev som du skrev !!!
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Köpte 1.1 av följande
R.imitator Varadero
R.imitator Tarapoto
R.imitator Huallaga sp 2
Har kvar alla djuren och får ungar av de två första varianterna.
Du köpte inga grodor Tummen,,, då förstår jag inte vad du gör på DEN HÄR tråden.
R.imitator Varadero
R.imitator Tarapoto
R.imitator Huallaga sp 2
Har kvar alla djuren och får ungar av de två första varianterna.
Du köpte inga grodor Tummen,,, då förstår jag inte vad du gör på DEN HÄR tråden.
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Jag fick med mej hem följande från förra groddagen följande:
1.1 D. auratus "Microspot" som visat sig vara 2 honor som jag ska försöka byta så jag får 1.1
0.0.3. A. galactonotus "100% Orange" varav en tog sig in bakom bakgrunden och fastnade och dog där. De två kvarvarande är 1.1 och hannen spelar ibland men inga ägg har synts till ännu. En liten tråkig sak är att honan tappat mycket av sin färg så hon är mer åt det gula hållet men hannen är däremot knall orange.
1.1 D. auratus "Microspot" som visat sig vara 2 honor som jag ska försöka byta så jag får 1.1
0.0.3. A. galactonotus "100% Orange" varav en tog sig in bakom bakgrunden och fastnade och dog där. De två kvarvarande är 1.1 och hannen spelar ibland men inga ägg har synts till ännu. En liten tråkig sak är att honan tappat mycket av sin färg så hon är mer åt det gula hållet men hannen är däremot knall orange.
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Fick med mig 4 R. summersi varav en dog i karantänen. De övriga mår bra, ser ut som 1.2.0 men visar inget lekbeteende (såvitt jag kan se). I övrigt är de rätt aktiva men skygga. Tyvärr har hannen bara ett öga. Jag tror det var så från början men jag upptäckte det först efter några veckor eftersom ögat (eller där ögat borde finnas) ligger mitt i den svarta teckningen. Intressant nog har grodan inga som helst problem med ätandet, men det är kanske ändå därför det inte händer något på yngelfronten. Vem vet.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Anledningen till att jag kommenterade detta överhuvudtaget var att den här tråden verkade "återanvänd", sedan i våras, och därför undrade jag bara i största allmänhet om det inte vore bättre med en ny "fräsch" tråd för er som köpte/sålde nu senast, för om ni fortsätter skriva så här i samma tråd även efter nästa groddag så kommer tråden bli LÅÅÅÅNG och till väldigt stor del inaktuell, förutom det senaste, men visst, vill ni ha det så så ok för mig. 
Thomas
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Jag tror du missförstår lite Tummen.
Årsmötet som denna tråd handlar om var lite speciellt eftersom väldigt många grodor blev sålda. Det kan du se om du går tillbaka i tråden en bit. Därför är det intressant att se hur det har gått för alla dessa grodor (inte grodor som såldes på senaste groddagen eller på annons eller repti etc.). Genom att fortsätta i samma tråd blir det istället aktuellt.
För att fatta mig kort; väldigt många grodor såldes på ett och samma tillfälle --> det är intressant att se hur det gick för alla dessa grodor.
Svara inte på detta inlägg. Vi låter tråden handla om grodorna nu.
Årsmötet som denna tråd handlar om var lite speciellt eftersom väldigt många grodor blev sålda. Det kan du se om du går tillbaka i tråden en bit. Därför är det intressant att se hur det har gått för alla dessa grodor (inte grodor som såldes på senaste groddagen eller på annons eller repti etc.). Genom att fortsätta i samma tråd blir det istället aktuellt.
För att fatta mig kort; väldigt många grodor såldes på ett och samma tillfälle --> det är intressant att se hur det gick för alla dessa grodor.
Svara inte på detta inlägg. Vi låter tråden handla om grodorna nu.
Hulteke skrev: