Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Värme under grodtransport
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Värme under grodtransport
Man brukar ha med sig egna. Kylbox går lika bra (vilket inte betyder allt för mycket efter Jörgens test).
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- Cloud
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har gett tack: 207 gånger
- Har fått tack: 60 gånger
Okej, skulle det funka med den enkla sorten här: http://www.tingstad.se/sorteringforvari ... eradelador ?
Förstår att de inte är superbra men jag behöver inte åka några längre sträckor (åtminstone inte till dess jag beger mig till Hamm, men då är det kanske varmare ute).
Förstår att de inte är superbra men jag behöver inte åka några längre sträckor (åtminstone inte till dess jag beger mig till Hamm, men då är det kanske varmare ute).
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Med tanke på Jörgens test kan de där inte vara mycket sämre. 
- Cloud
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har gett tack: 207 gånger
- Har fått tack: 60 gånger
Försöker bara hitta någon billig isolerande box men det var förvånansvärt svårt. Med frakt så blir allt lite onödigt dyrt.
Vill man kosta på sig lite mer så antar jag att en sån här vore bra: http://www.clasohlson.com/se/Kylbox-12- ... 5#moreinfo ? Kan både kyla och värma, samt har inbyggd lcd som visar temperatur.
Vill man kosta på sig lite mer så antar jag att en sån här vore bra: http://www.clasohlson.com/se/Kylbox-12- ... 5#moreinfo ? Kan både kyla och värma, samt har inbyggd lcd som visar temperatur.
Har även:
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Värme under grodtransport
Problemet med de som ha värme i sig är att det inte har termostat utan värmer hela tiden. Det brukar bli varmare än bara 24 grader i en sån låda. Då får man kokta grodor istället
Hittar man nån med inbyggd termostat som fungerar bra så är det ett bra alternativ. Det finns värmeskåp på teknikmagasinet med den funktionen men de är ganska dyra.
http://www.teknikmagasinet.se/produkter ... skap-large
Jag har nån frigolitlåda med lite tjockare väggar också som jag ska testa när vädret blir lite mildare.
Hittar man nån med inbyggd termostat som fungerar bra så är det ett bra alternativ. Det finns värmeskåp på teknikmagasinet med den funktionen men de är ganska dyra.
http://www.teknikmagasinet.se/produkter ... skap-large
Jag har nån frigolitlåda med lite tjockare väggar också som jag ska testa när vädret blir lite mildare.
- Elapid
- Tidigare SDS-medlem

Att få tag på billiga friggolådor brukar gå och ett par alternativ finns. Prova att gå till en närliggande zoo butik och fråga om du får köpa en. Har butiken fisk och akvarieväxter får de leveranser i just friggolådor i diverse storlekar.
Ett annat alternativ är thairestauranger som ibland köper sina varor i just friggolådor.
Ett sista tipps blir byggmax och köpa 5cm friggoskiva och nån tub cellplastlim. Billigt och du kan få de mått du önskar
Ett annat alternativ är thairestauranger som ibland köper sina varor i just friggolådor.
Ett sista tipps blir byggmax och köpa 5cm friggoskiva och nån tub cellplastlim. Billigt och du kan få de mått du önskar
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Tror jag inte. De borde vara i samma klass, dvs lika dåliga. Har aldrig plockat isär en kylväska men antar att det är frigolit som isolerar inne i väggarna.
- Elapid
- Tidigare SDS-medlem

Det är garanterat frigolit eller nån form av isolerande skum i kylskåp. Om de är dåliga lr ej beror lite på vad man ska ha dom till och framförallt vad man skaffar för friggolåda. Det finns allt från tunna lådor till de riktigt tjocka "kryolådor" tror jag de kallas och de håller både värme och kyla rejält bra. Allt är nog en fråga om vad man söker och framförallt hur mycket man vill spendera 
Jag har genom åren testat de flesta sorter av friggolådor från tunnaste tunna till riktigt tjocka och använt allt från varmvattensflaskor till termostatstyrd värmekabel i lådorna och det mesta har fungerat väl
Jag har genom åren testat de flesta sorter av friggolådor från tunnaste tunna till riktigt tjocka och använt allt från varmvattensflaskor till termostatstyrd värmekabel i lådorna och det mesta har fungerat väl