Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

min första "burk"

Presentera ditt terrarium här!
evantica
Började med grodor år: 2008

Re: min första "burk"

Inlägg av evantica »

hade en tanke ang. växter min bakgrund, det är en BTN, kan man på ngt.vis förankra växter på denna tro? nån' som gjort ngt. liknande kanske? tips nån vänlig?
Har även en plan framöver att bygga ett i PLYFA (vattenfast) skiva, & montera in epiweb, nån som byggt i liknande kanske? god ide' eller? orkar dessa skivor med ett "sant" regnskogklimat i långa loppet, packat med växter, regnsystem osv...
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

evantica skrev: Har även en plan framöver att bygga ett i PLYFA (vattenfast) skiva, & montera in epiweb, nån som byggt i liknande kanske? god ide' eller? orkar dessa skivor med ett "sant" regnskogklimat i långa loppet, packat med växter, regnsystem osv...
Vad skulle poängen vara med plyfa? Epiweb är ju rätt formstyvt i sig självt, och behöver ju knappast limmas fast på något.

Ett problem med bakgrunder kan vara att djur tar sig in bakom, och inte klarar att ta sig ut igen, pga den glatta glasytan. Mina bakgrunder ska gå att plocka ut för att man ska kunna sanera. Jag silikonar fast ett par "krokar" på bakväggen, att fästa bakgrunden på. Då kan man lyfta ut den om det behövs.

Mina erfarenheter av epiweb har inte varit så goda som många andra rapporterar. Xaxim känns mer naturligt för mig, men priset är ju sådant att man tänker sig för innan man inreder 10 terrarier med det.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
evantica

Inlägg av evantica »

Hej Lars! Var kan jag läsa/ köpa detta "xaxim" du nämner? ang. epiweb, såg på deras hemsida, ang. komplett bevattningssystem, & där fanns bilder med växt process under en 4-5 månadres period. & blev mäkta impad, av detta! synpunkter, gärna lite bilder på ditt Lars, om du vill.

Undrar också ang tjocklek på botten substrat, tänker på mitt exo 45x45x60, har inte längre ngn. "dubbelbotten" då terrariet läckte (som nämts!) edast leca/ jord typ... vill gärna få rejäl växtlighet ommmöjligt. har även värme matta under. Bör man kanske sika ihop en balja för vatten ståendes i terr. som sagt, nybörjare!
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Hej Evantica!

Jag heter inte LarsÖ men kommenterar medans vi väntar på att Vallentuna åter ansluter ...
:ugeek:
evantica skrev:Hej Lars! Var kan jag läsa/ köpa detta "xaxim" du nämner?
Xaxim kan köpas via exv. Reptillagret men är billigare från ENT, en tysk sida. 10 plattor kostar 1000:- + 250 i frakt.
evantica skrev:ang. epiweb, såg på deras hemsida, ang. komplett bevattningssystem, & där fanns bilder med växt process under en 4-5 månadres period. & blev mäkta impad, av detta
Visst blir man ... Jag valde bort EpiWeb då jag sett hur det ser ut om man av en händelse INTE vill ha vattenpump som bevattnar baksidan hela tiden. Då blir det inte så kul. Eftersom Epiweb förmår att lagra lika mkt vatten som en plastbit (det är återanvänd plast) blir det torrt. Aptorrt. Detta är i sig inget problem för orkideer etc. som gärna står torrt om fötterna MEN om man vill ha den där mossiga gröna baksidan, kan man glömma det om man inte bevattnar med pump etc. Dusch räcker inte. Jag har en tråd där du ser hur jag gjort och tänkt. (mkt bilder etc.)
evantica skrev:Undrar också ang tjocklek på botten substrat, tänker på mitt exo 45x45x60, har inte längre ngn. "dubbelbotten" då terrariet läckte (som nämts!) edast leca/ jord typ... vill gärna få rejäl växtlighet ommmöjligt. har även värme matta under. Bör man kanske sika ihop en balja för vatten ståendes i terr. som sagt, nybörjare!
Se min tråd. Har haft exakt samma problem. ExoTerra 45x45x60 med SlimLine (BTN) där det ena läckte. Rev SlimLine och ja, se tråden jag länkade till. Just detta kan du läsa om på s.10, inlägg 3 och framåt ...

Lycka till och förresten gör du rätt i att lyssna på LarsÖ. Han är nestorn bland oss dendrobatister så grattis till bra val av "snubbe" att fråga. Jag kallar honom grodfadern.
:)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

evantica skrev:Hej Lars! Var kan jag läsa/ köpa detta "xaxim" du nämner? ang. epiweb, såg på deras hemsida, ang. komplett bevattningssystem, & där fanns bilder med växt process under en 4-5 månadres period. & blev mäkta impad, av detta! synpunkter, gärna lite bilder på ditt Lars, om du vill.

Undrar också ang tjocklek på botten substrat, tänker på mitt exo 45x45x60, har inte längre ngn. "dubbelbotten" då terrariet läckte (som nämts!) edast leca/ jord typ... vill gärna få rejäl växtlighet ommmöjligt. har även värme matta under. Bör man kanske sika ihop en balja för vatten ståendes i terr. som sagt, nybörjare!
Jag var ju gammal terrarist långt innan jag fastnade för pilgiftsgrodor, och jag trodde inte på dom som pratade för dubbelbotten. Men jag kröp till korset efter något år. Jag vill (som du) ha en naturlig bottenyta med växtlighet osv, Har man jord i botten så gör maskarna (dom riktiga maskarna - inte nemertinerna!) att allt så småningom blir gegga. Att låta vatten rinna ner under den falska bottnen, och därmed ta med sig den finfördelade jorden, så att man kan suga ut detta med jämna mellanrum är faktiskt en förutsättning om man vill kunna köra ett terrarium i åratal (12 år med endast byte av lysrör, tex). Hur som så behöver grodorna en vattenyta att tanka vatten ur (dom sätter sig i vatten och tar upp det genom bukhuden). Så en liten damm, som du då och då "flushar" med färskt vatten är bra!

När du gör ditt nästa terrarium kommer du att 1. Se till att det blir tätt i botten, 2. Fixa en dubbelbotten. 3. Ha en damm. 4 Ev ordna med cirkulation och filtrering av bottenvattnet.

Hälsningar

/Lars

PS Bry dej inte om Hultekes prat! Jag är inte alls nestor inom den här hobbyn, det är BengtO! DS
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Bara en liten fundering eftersom jag inte själv har ExoTerra-terrarium och därmed inte vet hur de är konstruerade.

Går det inte att täta bottendelen med akvariumsilikon?
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Täta bottnen med silicon, lägg ett lager leca kulor och sedan fiberduk och slutligen jord. Ha INTE stillastående i bottnen då det surnar och blir hälsovådligt för grodorna. JAG rekomenderar en värmematta under terrariet så att det bli undervärme som höjer luftfuktigheten och växterna älskar värme om rötterna!

Lycka till
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Carlsson skrev:/.../Går det inte att täta bottendelen med akvariumsilikon?
Jag tolkar att det inte är tätt som att hon/han(?) inte fått tätt när hon limmat in den dubbla bottnen utan fått in vatten emellan. Hade själv problemet i en av mina burkar varför jag rev dubbla botten och körde leka/löv. Att ha jord på verkar väldigt modig. Kvävebomb!
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

Hulteke skrev:
Carlsson skrev:/.../Går det inte att täta bottendelen med akvariumsilikon?
Jag tolkar att det inte är tätt som att hon/han(?) inte fått tätt när hon limmat in den dubbla bottnen utan fått in vatten emellan. Hade själv problemet i en av mina burkar varför jag rev dubbla botten och körde leka/löv. Att ha jord på verkar väldigt modig. Kvävebomb!
Men... en dubbel botten ("falsk botten") SKA ju vara otät! Vattnet ska ju dräneras ner i den undre avdelningen För omhändertagande, dvs recirkulering eller bortsugning. I regnskogen (Costa Rica) består marken av sgs ren sand, med ett ynka lager nyfallna blad och kvistar ovanpå. Det finns nog andra markprofiler också, men jag såg ingen annan modell. Regnvattnet sjunker snabbt ner i sanden och kommer sen ut i bäckar på väg ner mot stranden. Ingen risk för kväve där inte.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Begreppsförvirring. Från vem av oss får någon annan orda om men när jag talar om dubbel botten, är den dubbel :o - alltså två bottnar á lá Olsson "et al" ... Det du pratar om, alltså din konstruktion med ett v-format underliggande dräneringssystem är en österdahlare. Sedan finns det många benämner "falsk botten" där man har ett raster (egg crates) med vatten och cirkulationspump under, med fiberduk som ligger på raster, och med det substrat man väljer.

Kort sagt; när jag skriver dubbelbotten - menar jag ett lutande plan som slutar i en ränna/dike som går längs med hela fronten - på tyskt/holländskt vis.

ja ja. Du får reda ut begreppen som varit med i gemet, både i denna tråd och lite mer förklarande i min terrarietråd (du skrev om ngt självsugande/stängande fysikalistkt underverk som herr humaniora inte riktigt hängde med på ...)
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"