Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Sammanställning av enkla data

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Re: Sammanställning av enkla data

Inlägg av Pny »

Jag tycker det vore intressant med en sådan sammanställning som du föreslår! 8-) ...men jag vet inte hur vi skulle få ihop alla sådana data (samt hålla priser uppdaterade).
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger

Inlägg av UrbanV »

Jag tycker det vore intressant med en sådan sammanställning som du föreslår! ...men jag vet inte hur vi skulle få ihop alla sådana data (samt hålla priser uppdaterade).
Håller med Pny att det skulle vara intressant med en dylik tabell, dock kan priserna uteslutas, de kommer att variera över tid, bl.a beroende på tillgång och efterfrågan.
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av PittoresktMangel »

Jag tycker att priserna är viktiga att ta med. Så man inte blir lurad. Sen får man väl sätta någon på att uppdatera tabellen allt eftersom.
Grodor och huggormar
tummen
Har gett tack: 5 gånger

Inlägg av tummen »

Det enkaste är väl att ha ett ungefärligt pris, typ "D.auratus 300-700:-/st" eller så, då vet man ungefär vad man skall ge beroende på grodornas ålder, hur ovanliga de/varianten är, om det är könsbestämda djur eller inte, mm. Ett sådant riktpris behöver ju inte heller ändras så himla ofta, utan bör ligga ganska fast. ;) Eventuellt kan man lägga in olika riktpriser beroende på storlek/ålder för att få mer exakta uppgifter.... :)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Jag påstod tidigare att jag inte skulle kommentera denna fråga mer men eftersom det plötsligen blev liv i tråden igen så är jag inte sämre än att jag kan ändra mig :) .

1. Att ta med olika morpher för samma art kan tyckas vara överdrivet men tanken är att det ibland kan vara stora skillnader i framförallt tillgänglighet och pris mellan morpherna.
2. Pris och tillgänglighet finner jag intressant såtillvida att det kan vara nedslående att "snöa in" på någon speciell groda för att sedan finna att den är omöjlig att finna på marknaden (i varje fall lagligt) och/eller att priset är skyhögt.
3. Svårighet att hålla är främst avsett för nybörjaren/oerfarne för att inte ta på sig något man kanske inte klarar av.
4. Odlingssvårighet riktar sig till den som så småningom tänkt sig sådant.
5. Kommentarer/extra behövs för speciella noteringar.

Hur ska då detta gå till?
Jag har föreslagit följande till Webmastern.
1. "Någon" är ansvarig/spindel och håller i tabellen samt fyller i data allt eftersom. Detta görs på "hemmadatorn".
2. Nya data och justeringar/uppdateringar till tabellen PM:as eller mailas till "Någon" av de medlemmar som har något att komma med. Det åligger alltså samtliga medlemmar att försöka hålla uppgifterna á jour.
3. Denne "Någon" skickar, typ en gång per vecka ellert vid behov, den ifyllda/uppdaterade tabellen till Webmastern som i sin tur gör det hela tillgängligt på Pilgift.se.

Vad tycker ni? Ska vi fortsätta att jobba på detta, eller inte?

Förutom att Webmastern får en del jobb så är det främst "Någon" som kan få en del att göra, framförallt i början.
Eftersom jag har stuckit ut hakan (och kanske är mest intresserad) så kan jag tänka mig att vara denne "Någon", men det förutsätter dock att alla hjälper till med datainsamlingen.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Inlägg av Von Seth »

PittoresktMangel skrev:Jag tycker att priserna är viktiga att ta med. Så man inte blir lurad. Sen får man väl sätta någon på att uppdatera tabellen allt eftersom.
Jag tror, det är inte lätt.
Priserna går upp och ner.

Unga/Vuxna. Dendrobates Auratus som är extrem enkel att odla är svin dyr, medan för 2 år sedan sålde en snubbe dem för 150kr st (ungar)

Priser kan även ändras på en mäss dag,
När dörrarna öppnades kostade Azureus 500kr, när de stängde och när jag köpte jag mina betalade jag 300kr
Är Varnad Nybörjare
Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Jo, det där med att ange priser är lite tveksamt/tveeggat, det är ju inte någon riktprislista vi ska skapa.

Dock tycker åtminstone jag att det kan vara intressant att veta ungefär vad en viss groda står i för tillfället. Denna parameter blir av nödvändighet i form av ett intervall, som kan vara relativt stort.
mvh Thomas

tummen
Har gett tack: 5 gånger

Inlägg av tummen »

Carlsson skrev:Jo, det där med att ange priser är lite tveksamt/tveeggat, det är ju inte någon riktprislista vi ska skapa.

Dock tycker åtminstone jag att det kan vara intressant att veta ungefär vad en viss groda står i för tillfället. Denna parameter blir av nödvändighet i form av ett intervall, som kan vara relativt stort.
Ja ungefär så tänker jag med, men vi kan ju alltid försöka "skanna" av webben för att hålla priserna någotsånär i rätt nivå i listan....vi får förutsätta (och acceptera) att det aldrig kan bli någon exakt vetenskap i den delen av listan.... :mrgreen: :roll:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Jag har nu ytterligare tänkt igenom, och testat lite, möjligheterna/nyttan med enkla artbeskrivningar enligt tidigare beskrivning.

Slutsatsen är att det nog blir alltför oöverskådligt (och inte så enkelt som jag tänkte från början) med tanke på alla de olika varianter och olika uppgifter som finns på webben. Jag tror att uppgifterna skulle bli alltför osäkra och därmed inte fyller sin ursprungliga funktion.

Med detta vill jag ha sagt att för min del är projektet nerlagt.
mvh Thomas

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"