Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Vart hittar ni roligare växter?

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Re: Vart hittar ni roligare växter?

Inlägg av andré »

Carlsson skrev:Om du vill ha tag på Tillandsior (av alla de sorter) så kan jag rekommendera följande webshop:
http://www.doetterer.de
Det är visserligen en tyskspråkig shop men bilderna och priserna säger allt. Dessutom svarar de på engelska via mail.
Jag beställde ett gäng Tillandsior och lite annat smått och gott där i somras och det kom utan problem efter en vecka. Hur det är nu på vintern vet jag inte men det går alltid att skicka ett mail och fråga.
Tre av plantorna har dessutom blommat. Rekommenderas starkt.

Vad gick frakten från Tyskland på?
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

För en låda (30*30*5 cm) i vilken det fick plats 19 plantor betalade jag 15.90 EUR i frakt.
Eftersom affären gjordes inom EU och i EUR så tog inte min bank (SHB) några som helst avgifter.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Shimo

Inlägg av Shimo »

Jag kan även tipsa om Tradera, där kan man hitta snygga/fräcka/mysko växter. Och till bra priser.. om man har tur ;)
davide82
Kontakt:

Inlägg av davide82 »

Och Orkidéeprat. trevliga priser på orkidéer: http://www.neovita.com/orkideer/
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

En del akvatiska mossor kan man köpa av privatpersoner via http://www.plantswap.se
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Hur många odlar porslinsblommor i terrarierna?
Har själv 4-5 olika dvärgsorter som borde trivas förträffligt i terrarium, fast just nu har jag dem förståss som vanliga krukväxter, de hänger i amplar, men man kan odla dem på vanligt sätt i kruka också, och i så fall leder man upp dem på någon typ av klätterstöd. Borde funka som en sorts "lianer" i pilgiftsterrarier, eller vad tror ni? ;)

Stora sorter av porslinsblomma lämpar sig väl inte så bra för de flesta pilgiftsterrarier, om man inte bygger dessa stora...... :shock:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
evantica

Inlägg av evantica »

VAr köper man växter vänner??? bara Orchidehuset & den tyska siten??? Söker även lite/ MKT.! större växter, för regnskogsmiljö??? har spånat runt på nätet men icke... :?:
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av PittoresktMangel »

Det beror helt på vad du är ute efter. Plantagen kan vara värd att kolla upp. De kan ha bromelior och vissa orkidéer, mest brudorkidéer. Annars vet jag att grodorochfoder borde få in bromelior snart. Hör även med folket här på pilgift.
Grodor och huggormar
tummen
Har gett tack: 5 gånger

Inlägg av tummen »

evantica skrev:VAr köper man växter vänner??? bara Orchidehuset & den tyska siten??? Söker även lite/ MKT.! större växter, för regnskogsmiljö??? har spånat runt på nätet men icke... :?:
Hur stora då? Vill du ha växter som blir väldigt stora så kan du skaffa monstrera-blommor, yuccapalmer, och benjaminficusar, samt andra "större krukväxter", gå också gärna till en botanisk trädgård för inspiration. ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

tummen skrev:Hur många odlar porslinsblommor i terrarierna?
Har själv 4-5 olika dvärgsorter som borde trivas förträffligt i terrarium, fast just nu har jag dem förståss som vanliga krukväxter, de hänger i amplar, men man kan odla dem på vanligt sätt i kruka också, och i så fall leder man upp dem på någon typ av klätterstöd. Borde funka som en sorts "lianer" i pilgiftsterrarier, eller vad tror ni? ;)

Stora sorter av porslinsblomma lämpar sig väl inte så bra för de flesta pilgiftsterrarier, om man inte bygger dessa stora...... :shock:
Jag har 2 sorter i mitt terrarium. Frun är porslinsblommefantast. Vilka "dvärgsorter" har du? Det är långt ifrån alla som passar i ett regnskogsterrarium. Vad jag vet (är ju inte mitt område :) ) så är väl den som är bäst lämpad Hoya microphylla men det är ingen direkt billig hoya och inte speciellt lätt att få tag på heller.

Den är liten och lever i naturen på ett ställe där det regnar i princip ständigt.
Skriv svar

Återgå till "Växter"