Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
R imitator varadero när lägger & vart lägger de ägg? Osv..
- tegnér
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 36 gånger
- Har fått tack: 28 gånger
- Kontakt:
Re: R imitator varadero när lägger & vart lägger de ägg? Osv
Man får gratulera! Första tjing på avkomman! 
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Någon som vet hur stort tidsspann det är mellan eggläggningen?
De kan producera ägg väldigt tätt. De matar ju upp sina yngel. Hör man sina imitator spela regelbundet och intensivt men hittar inga ägg så kan det vara ett tecken på att de redan har yngel nånstans. Hos mig flyttar de ynglen till "filmburkar" med vatten i. När de matar sina yngel sitter hanen i filmburken och lockar på honan. Det ger en speciell resonans på lätet, så jag "hör" om de har yngel utplacerade.
De kan producera ägg väldigt tätt. De matar ju upp sina yngel. Hör man sina imitator spela regelbundet och intensivt men hittar inga ägg så kan det vara ett tecken på att de redan har yngel nånstans. Hos mig flyttar de ynglen till "filmburkar" med vatten i. När de matar sina yngel sitter hanen i filmburken och lockar på honan. Det ger en speciell resonans på lätet, så jag "hör" om de har yngel utplacerade.
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Har tittat i filmburkarna och försökt titta i bromeliorna men inte sett någonting, men det är möjligt att de har något lurt för sig mina grodor.De kan producera ägg väldigt tätt. De matar ju upp sina yngel. Hör man sina imitator spela regelbundet och intensivt men hittar inga ägg så kan det vara ett tecken på att de redan har yngel nånstans. Hos mig flyttar de ynglen till "filmburkar" med vatten i. När de matar sina yngel sitter hanen i filmburken och lockar på honan. Det ger en speciell resonans på lätet, så jag "hör" om de har yngel utplacerade.
Ska hålla lite närmare koll på dem de närmaste veckorna och se om något mer dyker upp.
Imorgon ska jag ta mig lite filmtid och titta på detta:forum/viewtopic.php?f=3&t=344
Vad matar ni era grodyngel med? Tänkte beställa hem lite mat innan det blir yngel så jag har hemma.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Illustratören
- SDS-medlem

Eggen fem dagar efter läggning, jäklar vad snabbt det går i utvecklingen.
Vart får jag tag i mat åt grodynglen och vad heter fodret ni använder?
Vart får jag tag i mat åt grodynglen och vad heter fodret ni använder?
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Levande foder (svarta mygglarver, enchyträer, grindalsmaskar, vattenloppor) är nog bäst men även fiskfoder fungerar.
- Illustratören
- SDS-medlem

Hmm... vilket av de ovanför är lätta att odla förutom enchyträer och vart får jag tag i dessa foderalternativ?Levande foder (svarta mygglarver, enchyträer, grindalsmaskar, vattenloppor) är nog bäst men även fiskfoder fungerar.
Har lagt en beställning på Sera Micron och Dendrovit Pro-Aktiv så snart har jag grundfödan.
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Mygglarver, vattenloppor, daphnier och sådant är ju lätt att fånga på sommaren. Har aldrig försökt odla dem, så det enda levande de får hos mig på vintern är maskar.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- Illustratören
- SDS-medlem

OK, så det är i princip bara enchyträer som går att odla på vinterhalvåret.Mygglarver, vattenloppor, daphnier och sådant är ju lätt att fånga på sommaren. Har aldrig försökt odla dem, så det enda levande de får hos mig på vintern är maskar.
Sjudagar senare och de börjar bli en liten svans på dem =-)
- Jolo
- Ordförande

- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
Jag tror det är sådana jag har.Illustratören skrev: OK, så det är i princip bara enchyträer som går att odla på vinterhalvåret.
Sjudagar senare och de börjar bli en liten svans på dem =-)
Om du vill kan du få en avelsgrupp av mig.
Mina yngel älskar dom.
Johan
- Illustratören
- SDS-medlem

De vore kanon Johan!Jag tror det är sådana jag har.
Om du vill kan du få en avelsgrupp av mig.
Mina yngel älskar dom.
Johan