Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Märkligt yngelvård ?
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Re: Märkligt yngelvård ?
Jag vill tillägga att detta naturligtvis blir extra viktigt i starkt polymorfa arter som D.auratus, D.pumilio, D.variabilis, D.tinctorius m.fl.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Jag håller med dig, man blandar inte arter eller varianter!Simon skrev:
Som jag nämnt i en annan tråd är artkonceptet ganska subjektivt och det kan därför bli svårt för dig om du vill tillåta korsningar mellan varianter men inte mellan arter. Som du säger själv är grodorna snygga ändå och behöver inte korsas. Det slutar antingen i förvirring eller leopardgecko-hobby.
Hittar man på en egen korsning och sätter nått namn på den kommer namnet försvinna tillslut. Då kommer någon tycka att de ser ut som x, sätta ihop dom med andra x när det i själva verket är y och så blir det hybrider av alltihopa.
Detta har alltid varit en oskriven regel i dendrobatidsammanhang. Man blandar inte!
Undantaget blir när/om man köper "omärkta" gröna D.auratus eller D.tinctorius utan känd härkomst. Då kan det ju faktiskt mycket väl handla om olika raser/varianter FAST de ser ungefär likadana ut, då skall också detta framgå om dessa individer sedan får ungar, men då tycker jag alltså att dessa bara skall kallas "D.auratus-terrarievariant" Eller "D.tinctorius-terrarievariant" om du förstår hur jag menar.....
Det bästa är ju förståss att inte ens korsa olika varianter heller, men ibland kanske man inte kan "motstå en groda med okänt ursprung".....men kanske skulle man ändå avstå från dessa omärkta juveler om man erbjuds att köpa dem? Jag ÄR lite ambivalent, det medger jag....
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
tummen
Ps: många av köp och säljannonserna jag sett hittills (både här och på andra ställen) saknar en speciellt beteckning för vilken variant av groda det är, det säljs "grön D.auratus" t.ex. fast det finns många olika fyndplatser där grodorna är grönsvarta.....
DS
Thomas
-
tummen
Problemet är ju om man går på sin egen känsla när man sätter ihop dem så att en "Y" får producera ungar tillsammans med "X".Simon skrev: Hittar man på en egen korsning och sätter nått namn på den kommer namnet försvinna tillslut. Då kommer någon tycka att de ser ut som x, sätta ihop dom med andra x när det i själva verket är y och så blir det hybrider av alltihopa.
Det man i så fall istället skall göra är att skaffa en grupp med "Y" och inte blanda in någa renrasiga "x" överhuvudtaget. Däremot skulle jag kunna tänka mig att mixen "Z" skulle få ingå i en "Y-grupp" eftersom den också är en "terrarieblandning" av okänd härstammning, fast av samma art. OK?
"Regeln" blir då:
Behåll alltid arter rena, och varianter långt det är möjligt oblandfade, hittar du ändå omärkta djur eller djur som är en terrarievariant så låt dessa bilda en egen grupp som inte blandas med de "riktiga" varianterna, men "gärna" med andra terrarievarianter av samma art.
Thomas
-
tummen
Jag är helt överens med dig där!Simon skrev:Jag vill tillägga att detta naturligtvis blir extra viktigt i starkt polymorfa arter som D.auratus, D.pumilio, D.variabilis, D.tinctorius m.fl.
Thomas