Sida 3 av 3

Re: Ventillist

Postat: 06 mar 2010, 18:35
av LarsÖ
Den egentliga finessen med min ventil-list är ju att den kan sättas in och tas ut i efterhand på mina burkar. Mitt frontglas har ju ingen övre U-list , utan kan höjas med två cm uan problem.

Frank: Var hittade du ditt energiglas, och vad har det för tjocklek?

/Lars

Re: Ventillist

Postat: 06 mar 2010, 18:52
av FrankD
LarsÖ skrev:Frank: Var hittade du ditt energiglas, och vad har det för tjocklek?
Jag hittade det på http://www.umeaglas.se. Såvitt jag har förstått är det ganska vanligt och används t.ex. till inglasade uterum o.dyl. Mitt är 4 mm tjockt.

Re: Ventillist

Postat: 06 mar 2010, 19:08
av RicardH
Oddball skrev:(...)En variant på Lasses front skulle ju också funka givetvis, den snor ju inte bottenyta på samma sätt. Jag tar upp det i en ny tråd senare då jag skissat lite.
Ser det som ett löfte Oddball! :)

Re: Ventillist

Postat: 06 mar 2010, 19:20
av RicardH
drewes skrev:(...) det finns ytterligare en sak som jag har gjort mot imma, nämligen att skaffa s.k. energiglas till frontrutorna. Det är lite dyrare men har en tunn metallbelägning på ena sidan som reflekterar värmestrålning. Om man ser till att beläggningen är på utsidan värms alltså glaset upp av värmen i terrariet, vilket gör att det inte immar igen så fort. Hos mig har det haft en tydlig effekt.
Innovativt Frank! 8-)

Re: Ventillist

Postat: 15 mar 2010, 11:23
av RicardH
Hej på dig Tommy!

Hoppas allt gick bra i går och att de är fina, dina mystiker ... :)

Hur går det med lister osv. Du har ju snackat front- och taklist för ventilationsnät och fläkt. Blev det en lassedesign och en tommydesign eller hur går det? Ser fram emot att se i bild men framför allt besöket i maj . . . (om vi inte kör lackbesök innan ...)

Re: Ventillist

Postat: 15 mar 2010, 15:12
av Oddball
Listläget ser ut som följande.
Frontlister blir i två prototypvarianter, en stående enl Lars Ö's variant (Gör en testlist som Lars får provköra).
En liggande enl Holländsk/Tysk modell, som jag kör i mina och dina burkar.
Taklisten är en historia för sig, den blir en bred Aluprofil som lämnar utrymme för stort nät, foggeringång, fläktar osv med frästa spår i sidorna för att kunna skjuta in takglasen i innan montering. Hoppas kunna ha åtminståne en av varje klar för fotande och ivägskick till helgen. Är toknöjd med mystikerna (riktiga matvrak som är väldigt orädda och synliga).