Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Habitat terrarium
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Re: Habitat terrarium
OM jag någon gång kommer till Uppsala för att kanske hälsa på min vän Simon, vore det väldigt roligt att få se det här bygget live! Du går din egen väg vilket är mycket underhållande och lärorikt! 
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Du är välkommen på en titt, bygget kommer dock stå på jobbet. Men det är ju bara att ta sig dit.OM jag någon gång kommer till Uppsala för att kanske hälsa på min vän Simon, vore det väldigt roligt att få se det här bygget live! Du går din egen väg vilket är mycket underhållande och lärorikt!
Ja de här med att gå sin egen väg har ju sina fördelar och nackdelar. Det blir ofta lite dyrare än att köra med något vanligt set, och sedan stöter man hela tiden på problem man inte förutsett. Fördelen är heltklart att man kan skräddarsy burken som man vill att den ska vara.
YES, nu har jag fått tag i en Jewel Spray sekundtimer. Begagnad men ej använd.
Har även hämtat de sista glasbitarna, dörrar och toppen. Får se hur rakt eller snett de blir. Eftersom burken är så hör och bitarna som håller i gavlarna så smala har det varit skitsvårt att få allt vinkelrätt.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Illustratören
- SDS-medlem

Jaha... så kom man hem å skulle titta hur fint de skulle bli med glasdörrar på plats.
Trodde fan inte de va sant!! Glaskivorna var så tighta i listen att de inte gick att dra. De gick att trycka in glasskivan men på mitten fastnar den och när jag sedan inser att det aldrig kommer gå börjar jag dra tillbaka den och då lossnar en flisa i ena hörnet.
Så de är bara att bita i de sura äpplet och köpa två 5mm skivor istället till dörrar. Blir större springor tyvärr mellan glasen och inte lika flugtätt. Borde dock gå att lösa med någon form av lås/kilar av plast som trycker dörren mot insidan.
Det som var toppen (ordvits), var toppenglaset som passade riktigt bra. Köpte en svart plastfilm att limma på insidan istället för att kleta silikon och det kommer nog se bra ut. Får se om jag limmar på en aluminiumlist runtom så att ingen stöter till toppen och den glider av.
Sedan ringde Benjamin (Ben´s jungle) och berättade att det var risigt väder i Tyskland och att han inte kunde skicka växterna jag beställt. Ja sa att de inte va mycket att göra och att jag inte hade så brottom, så han skulle skicka dem senare.
Väntar ju på lite växter till burken, och den kommer ju inte bli helt växtfri när den startas upp:
Microgramma squamulosa (liten klätterväxt)
Masdevallia kimballiana x ampullacea
Barbosella culcullata
Pleurothalis spec. Peru
Masdevallia herradurae (kanon miniorkidé!! har en i min lillburk som kommer blomma snart, den har 14st blommstängler)
Pleurothalis obovata
Platystele misera
Sedan har jag ju även:
Neoregelia Tarapotensis (Peru bromelia)
Samt lite blandade miniormbunkar från lillburken som jag låtit växa på olika ställen som jag borde rensa bort. Har dock valt att ha dem kvar så jag kan använda dem i denna burk.
Det är rätt mycket växter som kommer göra sitt i startfasen, så det kommer se rätt snyggt ut redan från start hoppas jag. Ska även leta upp lite vattenväxter från Peru som kan fungera i vattendelen.
Trodde fan inte de va sant!! Glaskivorna var så tighta i listen att de inte gick att dra. De gick att trycka in glasskivan men på mitten fastnar den och när jag sedan inser att det aldrig kommer gå börjar jag dra tillbaka den och då lossnar en flisa i ena hörnet.
Så de är bara att bita i de sura äpplet och köpa två 5mm skivor istället till dörrar. Blir större springor tyvärr mellan glasen och inte lika flugtätt. Borde dock gå att lösa med någon form av lås/kilar av plast som trycker dörren mot insidan.
Det som var toppen (ordvits), var toppenglaset som passade riktigt bra. Köpte en svart plastfilm att limma på insidan istället för att kleta silikon och det kommer nog se bra ut. Får se om jag limmar på en aluminiumlist runtom så att ingen stöter till toppen och den glider av.
Sedan ringde Benjamin (Ben´s jungle) och berättade att det var risigt väder i Tyskland och att han inte kunde skicka växterna jag beställt. Ja sa att de inte va mycket att göra och att jag inte hade så brottom, så han skulle skicka dem senare.
Väntar ju på lite växter till burken, och den kommer ju inte bli helt växtfri när den startas upp:
Microgramma squamulosa (liten klätterväxt)
Masdevallia kimballiana x ampullacea
Barbosella culcullata
Pleurothalis spec. Peru
Masdevallia herradurae (kanon miniorkidé!! har en i min lillburk som kommer blomma snart, den har 14st blommstängler)
Pleurothalis obovata
Platystele misera
Sedan har jag ju även:
Neoregelia Tarapotensis (Peru bromelia)
Samt lite blandade miniormbunkar från lillburken som jag låtit växa på olika ställen som jag borde rensa bort. Har dock valt att ha dem kvar så jag kan använda dem i denna burk.
Det är rätt mycket växter som kommer göra sitt i startfasen, så det kommer se rätt snyggt ut redan från start hoppas jag. Ska även leta upp lite vattenväxter från Peru som kan fungera i vattendelen.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Illustratören
- SDS-medlem

Har inte pysslat så mycket med bygget, men det går sakta framåt.
Hade problem med att det började bli torrt uppe i bakgrunden och att mossan började torka. Allt samtidigt som hygrometern pajjade till lillburken. Men nu börjar det ta sig igen. Första orkiden har fått en utslagen blomma och det är ca15st stängler som kommer få blommor, så trevligt.
Någon som har någon länk eller tips på om/hur man kan ta sticklingar eller kapa småskotten från bromeliorna?
Har ett skott som är riktigt långt och det hade varit bra om jag kunde plantera den lilla plantan någon annanstans.
Hade problem med att det började bli torrt uppe i bakgrunden och att mossan började torka. Allt samtidigt som hygrometern pajjade till lillburken. Men nu börjar det ta sig igen. Första orkiden har fått en utslagen blomma och det är ca15st stängler som kommer få blommor, så trevligt.
Någon som har någon länk eller tips på om/hur man kan ta sticklingar eller kapa småskotten från bromeliorna?
Har ett skott som är riktigt långt och det hade varit bra om jag kunde plantera den lilla plantan någon annanstans.
Riktigt läckert du fått till epiweben! Håller med andra, både här och på SG har du kul projekt som är roliga att läsa om och se.
- UrbanV
- Har gett tack: 4 gånger
- Har fått tack: 1 gång
Jag brukar vänta till skottet växt till ca 1/3 av moderplantans storlek innan jag klipper det. Tar man det för tidigt så är min erfarenhet att det stannar i tillväxt.Illustratören skrev:Någon som har någon länk eller tips på om/hur man kan ta sticklingar eller kapa småskotten från bromeliorna?
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Snyggt!
Jag håller med Urban. Tar man dem för tidigt händer inget med dom. Men de brukar växa ganska fort om de sitter kvar på moderplantan, så du behöver nog inte vänta så länge.
Jag håller med Urban. Tar man dem för tidigt händer inget med dom. Men de brukar växa ganska fort om de sitter kvar på moderplantan, så du behöver nog inte vänta så länge.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
- Illustratören
- SDS-medlem

Då får den lille rackaren sitta kvar en stund och mogna. Klipper man bara av stjälken eller hur ska man gå tillväga?
Har tidigare gjort lite små saker i Super sculpey, det är en lera gjort för extremt detaljerade hobbysaker, typ örhängen, modeller, och annat. Leran bränns i ugnen 130grader i ca 15min och sedan blir den stenhård och går att måla. Trodde jag hade lite akvarielack nere i källaren att använda till leran, men den var tyvärr torkad. Hade lite inspiration och tänkte att man kanske kan göra lite svampar eller någonting som skulle kunna fungera som äggplats åt grodorna men var lite snyggare än en filmburk. Då inspirationen flödade gav jag mig på att göra tre små svampar. Resultatet blev rätt bra och detta skulle säkert vara ett kanonsett att göra konstgjorda grenar, tickor, rötter eller andra detaljer av på egen hand. Det blir inte så jädra dyrt, det är lacken och leran som blir den stora kostnaden.
Har tidigare gjort lite små saker i Super sculpey, det är en lera gjort för extremt detaljerade hobbysaker, typ örhängen, modeller, och annat. Leran bränns i ugnen 130grader i ca 15min och sedan blir den stenhård och går att måla. Trodde jag hade lite akvarielack nere i källaren att använda till leran, men den var tyvärr torkad. Hade lite inspiration och tänkte att man kanske kan göra lite svampar eller någonting som skulle kunna fungera som äggplats åt grodorna men var lite snyggare än en filmburk. Då inspirationen flödade gav jag mig på att göra tre små svampar. Resultatet blev rätt bra och detta skulle säkert vara ett kanonsett att göra konstgjorda grenar, tickor, rötter eller andra detaljer av på egen hand. Det blir inte så jädra dyrt, det är lacken och leran som blir den stora kostnaden.
- Bilagor
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 4 gånger
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Någon som har häftigare idéer än du (och även förmågan att genomföra dem) får man verkligen leta efter. Se bara till att ha terrariet under uppsikt, så att ingen tar svamparna för att steka dem. 
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier