Hulteke skrev:BengtO skrev:Lär inte vara nån imitator. Är däremot väldigt lik mina R.imitator Huallaga sp.
Jeberos-Varadero? samma groda eller???
Ja, man kan ju undra. Bilden jag bifogade är vad Twomey kallar
R. imitator "Orange". På andra håll verkar den gå under namnet
R. imitator "cainaranchi"
Hulteke: först vill jag säga att jag inte är någon expert även om jag vet mycket om just imitator eftersom det är min absoluta favoritart.
Här är min uppfattning om imitatorvarianterna:
Cainarachi? Nej det tror jag inte, de är gröna, samma som "nominat" kallas fast det verkar finnas flera lokaliteter på "nominaten". Den kallas oxå
Alto Cainarache.
Tarapoto verkar ha 2 olika genetiskt skilda varianter. En är mer orange en är mer grön. Bägge är väldigt lika varandra i mönster förutom färgnyansen. De gröna imitator tarapoto och alto cainarache är svåra att skilja. Möjligen att Tarapoto är svagare färgitensitet.
Jeberos eller
varadero är samma.
Imitator "huallaga" är ett väldigt vitt begrepp där i stort sett alla djur är orange. På ena sidan om floden är alla djuren bandade. På andra sidan ser de mer ut som vanliga orange
intermedius eller
imitator. Efter i stort sätt var 100m så förändras färgsättningen enligt vad Evan Twomey berättade för mig för några år sedan.
Vid byn
Chazuta är det väldigt grund i floden vissa tider på året och där går också varianterna ihop mer. De verkar vara blandade hej vilt kring byn naturligt. De är väldigt variabla och har helt olika färgsättningar på exakt samma plats, exempelvis vid fotbollsplanens bortre ända i byn. Det mest normala verkar däremot vara en orange-nätad groda med ljusa (nästan vita) ben här.
Chazuta imitator från byn.
Också Chazuta imitator från byn och enligt uppgift exakt samma plats.
Bengt: dina
Huallaga är mer åt
yurimaguensis hållet i utseende. Men de ser helt otroliga ut på bild och är inte alls samma groda.
Huallaga är ett väldigt vitt begrepp eftersom området är stort så det betyder inte att namnet är fel, bara väldigt missvisande. Det är en sjukt snygg variant! Jag förbokar all eventuell avkomma framöver
Yurimaguas eller
Yurimaguensis har ibland kallats
Pongo också eftersom de finns kring
Pongo de Cainarache.
Bandade imitator "huallaga", kallades för guldkors förr.
Bandade imitator "huallaga" med tunnare band
Jag hoppas att jag kunde hjälpa lite och inte bara rörde till det ytterligare