Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Nya grodhemmet

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Re: Nya grodhemmet

Inlägg av davidkjH »

Mja, vi människor kan ju av egen vilja röra oss mellan olika länder och träffa de personer vi vill. I det här fallet är det ju däremot fråga om att vi människor väljer grodor från olika länder/områden och efter eget tycke och smak placerar dem tillsammans för att få fram vad vi tycker är ett fint djur. Och precis som du säger bildas det nya arter i naturen, vilket jag tycker fungerar utmärkt och därför finns det ju också så många olika fina arter och färgvarianeter att välja mellan utan att vi behöver konstruera egna :) Personligen tycker jag också att det är roligt att veta att de grodor jag har i mina terrarium kommer från tex. Tarapoto i Peru, snarare än att de inte finns i naturen alls.

Men visst, det korsas ju massor av grodor idag, i alla fall när det gäller lokalitéter, då många är så lika varandra. Men om vi svenskar medvetet börjar odla hybrider och morpher tror jag inte det tar så lång tid innan vi får dåligt rykte i vår jämförelsevis lilla grodhobby.

MVH
David

ps. Hoppas inte trådskaparen misstycker om detta lilla sidorspår... :) ds.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Nya grodhemmet

Inlägg av tummen »

ernst the frog skrev:Jo, Hade vart rolilgt med lite avkomma, men trodde det var svårt att få dom att avla ?
Men om det visar sig att det blir "oavsiktlig" avel i nya burken så byter jag nog bort den gula & har bara azureus.
(kanske skulla skapa en ny tråd om vilka man kan blanda utan risk för oönskade korsningar.)
Behåll en av arterna och släpp i någon annan, t.ex. E.tricolor eller P. vittatus, de korsar sig väl i alla fall inte och du får mer att titta på.....men det där med vilka arter man kan blanda i burken kan nog andra bättre än jag..... :D
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"