Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Kvalster

Frågor och diskussioner om föda och foder.
ernst the frog
Började med grodor år: 2008

Re: Kvalster

Inlägg av ernst the frog »

[quote="Von Seth"]Kvalster är ett stort problem, Men jag byter lock och har en hög fuktighet i burkarna, vilket fungerar toppen, dessutom odlar jag fluglarverna för sig.

OK ! det där har jag ju funderat på. Att ta ut de vuxna flugorna när man ser att det är fullt av larver i odlingen. Kvalstrena bor bara på de vuxna flugorna eller ? I såfall bör ju denna metod iallafall minska antalet kvalster ?
Jag brukar köra med disinfektionmedel efter den normala disken av flugburkarna men det kommer kvalster ändå. inte så mycket men man vill ju inte ha alls !
Köper gärna lite kvalsterlösa startkulturer om nån har ?
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Inlägg av Von Seth »

Nja, Altså kalsterna sätter sig även på plast burken och efter ett tag kan hela burken var en enda stor kvalster damm hög
Är Varnad Nybörjare
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

ernst the frog skrev:
OK ! det där har jag ju funderat på. Att ta ut de vuxna flugorna när man ser att det är fullt av larver i odlingen. Kvalstrena bor bara på de vuxna flugorna eller ? I såfall bör ju denna metod iallafall minska antalet kvalster ?
Jag brukar köra med disinfektionmedel efter den normala disken av flugburkarna men det kommer kvalster ändå. inte så mycket men man vill ju inte ha alls !
Köper gärna lite kvalsterlösa startkulturer om nån har ?
Det är rätt: man vill inte ha kvalster alls!

Jag har skrivit flera gånger under årens lopp om kvalster och hur man undviker/blir av med dem.

Var bor du? Säg till en vecka i förväg så kan du komma förbi Vallentuna och hämta en ren kultur. Vill du ha det skickat åker du på portot...

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Jag har också flugor, både stora och små som du kan få kvalsterfria, om du nu inte åker och hämtar hos LarsÖ......skicka ett PM om det är intressant.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"