Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Kvalster - anti caresheet

Övriga diskussioner.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Kvalster - anti caresheet

Inlägg av HåkanP »

RogerL skrev:Jag har inte haft några större problem med kvalster, förrän den här vintern. Den här vintern känns det som om de är överallt. De är illvilliga och hela tiden försöker överlista mej.
...
Roger
Också känt av dem denna vinter, har inte så många vintrar med grodor men massa år med små geckos och aldrig ett kvalster innan.
När du skriver sådär så börjar man fundera på ute/inne klimat och vad som är mer eller mindre gynsammt för ohyran?
Sen är det nog tyvärr så att har man väl fått dem så är det svårt att bli kvitt dem!

Ett tipps jag skakade fram ur minna grå efter groddagen är diskmedel.
Ta mer eller mindre outspädd diskmedel på fingret och rita "fyrkanter" runt odlingsburkarna du vill skydda.
Efter dagar eller veckor beroende på hur mycket kvalster det finns så är "fyrkanten" grå av döda kvalster.
Ta bara fuktat hushållspapper och torka bort döingarna, ett till papper och torka tortt och dit med nytt diskmedel.

Använder även detta på benen i minna terrarieställningar, mellan hyllplanen och även på kablar/slangar som går mellan hyllplan och ställningar.

/Håkan
Senast redigerad av 1 HåkanP, redigerad totalt 22 gånger.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
AndreasV
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2013

Inlägg av AndreasV »

Dör fluglarverna med eller bara flugorna om man har kvalster?
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

AndreasV skrev:Dör fluglarverna med eller bara flugorna om man har kvalster?
Min uppfattning är att det blir färre puppor i flugodlingar med mycket kvalster. Så rimligtvis påverkas flugkarverna kraftigt negativt av kvalstrerna.
Jag har liksom du Roger ett massivt kvalster problem utan dess like denna vinter. Har svårt att få flugorna att räcka till. Dessutom en massa kvalster hos grodorna också. Bara hålla tummarna för att grodorna inte tar skada.
/ Johan
MickeB
Började med grodor år: 1990

Inlägg av MickeB »

Jag har tillgång till ett preparat som vi använder mot flugor och deras kvalster med stor framgång och alla flugor och kvalster som kommer i kontakt med preparatet dör, kan det va någe kanske?
Har även i grodväg.
2.2.0 Agalychnis Spurrelli

MVH Micke (Kennel Atrox)
Användarvisningsbild
StyrbjörnK
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av StyrbjörnK »

Har haft problem med kvalster de senaste veckorna då de bosatt sig i min hoppstjärtskoloni. Tror ni att man kan återanvända bottensubratet (jorden) i kolonin genom typ uttorkning eller motsvarande?
Användarvisningsbild
AndreasV
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2013

Inlägg av AndreasV »

Är det farligt att mata kulturer som är utsatta för kvalster eller e de bara att slänga på en gång?
Läste att vinäger skulle vara bra för att motverka kvalster. Stämmer det?
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

@AndreasV: Om det blir för mycket kvalster kan grodorna dö av stress. Jag skulle nog också bli ganska stressad om jag hade ett millimetertjockt lager kvalster på hela kroppen. Vinäger kanske påverkar vissa arter men det finns säkert också kvalster som älskar vinäger. Jag har alltid vinäger i mina flugodlingar men råkade ändå ut för kvalster (se nedan).

@StyrbjörnK: Nej, risken är för stor (tycker jag).

@MickeB: Frågan är om grodorna kan ta skada. Dessutom vill vi ju inte bli av med både kvalstren och flugorna.

Några synpunkter:
- Det finns massvis med olika arter av kvalster. Vissa gillar fuktiga förhållanden, andra inte alls. De ser olika ut, har olika storlek och lever på olika sorters föda. Det finns säkert sådana som dödar flugorna, sådana som dödar deras puppor eller larver, och sådana som bara förökar sig så otroligt starkt att flugorna helt enkelt kvävs. För några år sedan hade jag en pytteliten sorts kvalster i mina flugodlingar. De gick nästan inte att se men efter några dagar var utsidan av wettexlocken täckt med ett tjockt kvalsterlager. Insidan av burkarna såg inte bättre ut, och det är klart att flugorna inte klarade det där.
- Det har sagts många gånger men tål att upprepas: En förebyggande åtgärd är att stryka parafinolja runt odlingsburkarna (tydligen går också diskmedel).
- Ett annat sätt att göra livet svårt för dem är att ställa odlingarna på frigolit för att torka ut dem när de vill ta sig från en odling till en annan. Dock funkar det inte mot alla sorters kvalster. De som jag hade i mina flugodlingar tyckte att det var jätteskönt att promenera omkring på frigoliten.
- Hittills gör jag inget speciellt för att skydda hoppstjärtsodlingarna. De tropiska har jag lite då och då hittat kvalster i. Odlingen åker då direkt in i soptunnan och jag startar en ny. Jag har dessutom alltid någon odling på ett helt annat ställe för att minimera risken att alla drabbas.
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 6 gånger

Inlägg av RogerL »

Jag sprider ut mina flugodlingar på olika ställen. Och är noga med att de inte kommer i kontakt med varandra. Jag har inga lufthål i hoppstjärtslådorna.
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Kan kvalster flyga? I så fall kanske man kan hänga flugodlingen i taket.
/Patrik
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Jolo skrev:
AndreasV skrev:Dör fluglarverna med eller bara flugorna om man har kvalster?
Min uppfattning är att det blir färre puppor i flugodlingar med mycket kvalster. Så rimligtvis påverkas flugkarverna kraftigt negativt av kvalstrerna.
Jag har liksom du Roger ett massivt kvalster problem utan dess like denna vinter. Har svårt att få flugorna att räcka till. Dessutom en massa kvalster hos grodorna också. Bara hålla tummarna för att grodorna inte tar skada.
Samma här, ja inte hos grodorna men i och framför allt runt flugorna!
Det plus torrare substrat är inte bra ...
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Skriv svar

Återgå till "Övrigt"