Ha ha ha, Micke det där skulle tanten läsa.............
Med vänlig hälsning Per
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Tyst Ranitomeya?
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Re: Tyst Ranitomeya?
Ha ha ha... det är just Homo sapiens babblande jag vill minimera. Vill inte riskera att starta upp ett jätteterrarium för att i framtiden konstant behöva höra att grodorna låter och stör varenda jäkla dag.Varför ska du ha nåt ännu tystare ?? Det är ungefär som att leta efter en fisk som simmar tystare än guppys !!
I mitt vardagsrum finns R. benedicta, flavovittata, summersi, uakari samt D. tinc nominat och värstingarna P. vittatus.
Dom enda som skulle kunna vara störande är vittatus, nu älskar jag deras spelande så jag blir inte störd av det. Jag har full förståelse om man inte har E. anthonyi eller P. terribilis i sitt sovrum eller om man bor i en lyhörd lägenhet men att Ranitomeya skulle störa har jag svårt att förstå.
Om du nu måste ha nåt tyst så skaffa bara honor. Till skillnad från Homo sapiens där honorna babblar hela tiden så är ju Dendrobatiederna tysta.
Tack för alla svar!
Bara att göra en kalkyl på risktagandet.
Annars får jag skaffa mig några små Sphaerodactylus, Gonatodes eller Lygodactylus som djur i stora terrariet. Lygodactylus är ju tysta och man kommer se dem mer än R reticulata i en stor burk.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!