Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ranitomeya Ventrimaculata‏

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Ranitomeya Ventrimaculata‏

Inlägg av tummen »

PittoresktMangel skrev:Sant, den är på engelska. Dock så tänkte jag inte på det. Då jag känner att engelskan flyter på lika bra. Men om man vill läsa igenom det så är det bra information. :)

Annars kan man säkert skicka iväg ett mail till Dennis och få informationen på svenska.
...eller så fixar vi en artbeskrivning här på pilgift istället..... ;)

Den kan ju Dennis få skriva till exempel.... ;) :D
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
holy_hjalmar

Inlägg av holy_hjalmar »

Tack för alla svar. Det var faktiskt mer tips jag tänkte mig. Inte caresheet och skötselråd. Kanske uttryckte mig otydligt. Helt enkelt vad de som hållit denna art tycker om den, och om det är ngt speciellt man bör tänka på.
tummen

Inlägg av tummen »

holy_hjalmar skrev:Tack för alla svar. Det var faktiskt mer tips jag tänkte mig. Inte caresheet och skötselråd. Kanske uttryckte mig otydligt. Helt enkelt vad de som hållit denna art tycker om den, och om det är ngt speciellt man bör tänka på.
Då skall vi först prestera en artbeskrivning, med tillägg och kommentarer av de som hållit arten.....ok? :mrgreen:
Thomas

Användarvisningsbild
Lazlo
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003
Kontakt:

Inlägg av Lazlo »

Varför skriva en artbeskrivning när det finns på andra sidor tummen?
Och om någon ska skriv en och lägga ut på detta forum så låt det
vara någon med erfarenhet av arten i fråga...
Holyhjalmar: Jag håller ventrimaculata men har ingen direkt erfarenhet
av dom ännu då de är nyinköpta, mycket aktiva och fina djur dock.
Kolla in detta forum för mer info om olika arter samt fler
åsikter och erfarenheter av pilgiftsgrodor: http://www.dendroboard.com

// Andreas
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Jag efterlyser BengtO i denna tråd.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Palmbeach
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av Palmbeach »

Jag håller Ventrimaculata och föder upp dom med bra resultat. En utmärkt nybörjar tumnagelart som är väldigt tålig och tacksam. Jag tycker dom är sociala och inte så skygga. Dom gillar att klättra och är gärna på glaset i jakt på flugor mm (passa alltså så att dom inte rymmer genom springor mm). Dom lägger ägg i bromelior samt filmburkar i olika vinklar. Jag tycker inte att dom verkar speciellt aggresiva mot varandra men honorna kan ibland "förstöra" varandras rom. Ynglen föds med fördel upp separat då dom kan kanibalisera på varandra.
// Rikard
tummen

Inlägg av tummen »

Lazlo skrev:Varför skriva en artbeskrivning när det finns på andra sidor tummen?
Och om någon ska skriv en och lägga ut på detta forum så låt det
vara någon med erfarenhet av arten i fråga...
// Andreas
:D Ja varför inte? Jo, jag gör det för att de flesta av dessa artbeskrivningar är på andra språk än svenska och för att grundläggande information om arten var just det som efterfrågades i bland annat den här tråden.
Varför jag har skrivit en del artbeskrivningar och utkast till andra (utan att ha personlig erfarenhet) är för att de som sitter inne med information och erfarenheter inte ids skriva, då måste ju någon göra det eller hur? :roll:
Om du nu håller denna arten så kan du med fördel skriva artbeskrivningen själv så slipper du "störas" av att jag gör det.... ;) :) Men om jag hinner före så kan du ju alltid komplettera med egna erfarenheter i efterhand, det skadar ju aldrig.
Artbeskrivningarnas innehåll hoppas jag blir hyfsat rätt, eftersom det jag gör är att läsa in mig på det i olika böcker och på olika hemsidor på internet och därefter översätter och sammansäller jag texten, och vips så finns det en svensk beskrivning här på pilgift.se, vilket inte lär skada någon det heller eller hur? :?:
Thomas

tummen

Inlägg av tummen »

Palmbeach skrev:Jag håller Ventrimaculata och föder upp dom med bra resultat. En utmärkt nybörjar tumnagelart som är väldigt tålig och tacksam. Jag tycker dom är sociala och inte så skygga. Dom gillar att klättra och är gärna på glaset i jakt på flugor mm (passa alltså så att dom inte rymmer genom springor mm). Dom lägger ägg i bromelior samt filmburkar i olika vinklar. Jag tycker inte att dom verkar speciellt aggresiva mot varandra men honorna kan ibland "förstöra" varandras rom. Ynglen föds med fördel upp separat då dom kan kanibalisera på varandra.
// Rikard
Om du håller dem och har erfarenhet kan du väl göra en artbeskrivning och lägga upp den för beskådan här?:

forum/viewtopic.php?f=11&t=247&start=80
Thomas

holy_hjalmar

Inlägg av holy_hjalmar »

Okej... Nu har jag iaf skaffat de små liven. Tack för allt tjafs fram och tillbaka. ;) Jag kommer lägga framtida fokus på min tråd som heter nybörjare. Där kan du se hur det går för dina småttingar Palmbeach. Tack för ditt inlägg by the way. Simon
tummen

Inlägg av tummen »

holy_hjalmar skrev:Okej... Nu har jag iaf skaffat de små liven. Tack för allt tjafs fram och tillbaka. ;) Jag kommer lägga framtida fokus på min tråd som heter nybörjare. Där kan du se hur det går för dina småttingar Palmbeach. Tack för ditt inlägg by the way. Simon
Ja lycka till med grodorna då, när kommer bilder? ;) Eller har du redan laddat upp det någon annan stans? :?:
Thomas

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"