Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

R. amazonica. Oklar lokalitet. Råd?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Re: R. amazonica. Oklar lokalitet. Råd?

Inlägg av RicardH »

Min känsla är att detta med lokalitetsgrodor är något relativt nytt. Som ny medlem i början av 1990-talet kan jag inte minnas att jag läste eller hörde om lokaliteter. Visst visste man vart djuren kom i från, men då angavs land, och i mer specifika fall, landsända (södra Peru, centrala Brasilien). Om du vill förkovra dig i gamla beteckningar som väckte internationellt intresse och beundra, besök http://hem.passagen.se/frogkeeping/ och välj i sidhuvud Frogguide/The Quinquevittatus group. Man talar om morfer som i de fall jag känner till avgränsades utifrån utseende än lokalitet.

Med detta sagt, för mig är detta med lokalitetsgrodor något nytt. En bra sak ja. Men ny. Köper man en terrariestam av en art kan man vara nöjd med det köpet. Under alla tider har dendrobatister världen över värnat om arterna och motarbetat korsningar. Av just den anledninge skall lokaliteter inte mixas in i terrariestamsgrupper eftersom att risken finns att man då kontaminerar en art. Än en gång: fina djur!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Re: R. amazonica. Oklar lokalitet. Råd?

Inlägg av BengtO »

Återigen, vad gäller bl.a amazonica går det INTE att bestämma lokalitet genom grodans färg o teckning. Många lokaliteter ser närmast identiska ut men skiljer sig genetiskt o i många fall genom stora geografiska avstånd. Men som sagt grodan blir ju inte sämre för att det inte går att säkerställa lokaliten på den.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"