R. reticulata kan hållas i grupp, men bara med den ena arten i terrariet. På 90-tallet hadde jag en grupp på 5 R. reticulata og en grupp med 5 P. lugubris i et terrarium 50x50x100.
I starten gikk det bra, men jag såg mindre och mindre til reticulata, som tiden gikk. Til slutt hittade jag ca. med 2 dagars mellomrom en reticulata drocknad i vattendelan. Den sista såg jag bli mördat af en lugubris, som pressade den ned under vattenytan.
Konklusion: Artsterrarium!
Mvh Vagn
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Er Ranitomeya reticulata sky (shy)?
-
ThomasDK
- Började med grodor år: 2010
- Har fått tack: 1 gång
Re: Er Ranitomeya reticulata sky (shy)?
Hej alle,
Mange tak for jeres observationer og overvejelser. jeg konkluderer, at gruppehold er en mulighed og at der er tale om en rimeligt modig frø. Min overvejelse nu går på, om et stort terrarie, fx 70x50x50 bliver for stort pga. frøernes tilbøjelighed til ikke at være fødeopsøgende.
Thomas
Mange tak for jeres observationer og overvejelser. jeg konkluderer, at gruppehold er en mulighed og at der er tale om en rimeligt modig frø. Min overvejelse nu går på, om et stort terrarie, fx 70x50x50 bliver for stort pga. frøernes tilbøjelighed til ikke at være fødeopsøgende.
Thomas