Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Moina till yngel - eller - marulksyngel
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Re: Moina till yngel - eller - marulksyngel
Spännande tråd! Aj lajk!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Jag har håvat och matat med minst tre olika arter levande mygglarver som alla blir uppätna. Jag sprutar bara i ett par mygglarver per yngel åt gången eftersom de är förhållandevis stora. De minsta ynglen får inte mygglarver än.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Menar du att uakarii-ynglen får mygglarver? De måste ju vara lika långa som ynglet? 
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Ja, de är rejäla munsbitar.
Hulteke skrev:
-
Simon Bomholt
- Började med grodor år: 1994
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Alt levende foder virker super.. selv andet yngel tager de gerne.
Hvis man bruger frost foder skal man dog skifte vandet tit.
Cyclop eeze er rigtigt godt, men så koncentreret at hvis man kun fodrer med det, så dør ynglet
Hvis man bruger frost foder skal man dog skifte vandet tit.
Cyclop eeze er rigtigt godt, men så koncentreret at hvis man kun fodrer med det, så dør ynglet
-
Jasiri
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2002
- Kontakt:
Jag fick en ide som den diskus odlare jag är, kanske fungerar den inte alls men kan ju vara värd att prova.
Artemia är lätta att odla och mycket små, skalade artemia ägg som är ännu mindre och mkt näringsrika detta fodrar jag mina diskus yngel med.
Är ynglen mkt små brukar jag mata dem med en blandning av äggulepulver och pulivriserad diskuskvik som är ett granulatfoder till ciklider samt lite vatten och ev även lite räckor som hackats supertunt till en smet, jag rör ihop indigrienserna till en smet stryker detta på kanten av en skål, jag använder stora porslintallrikar, sedan låter jag smeten torka lite och fyller sedan på med vatten över smeten som inte upplöses av vattnet då den är lite klibbig och torkat på ytan. Ynglena betar sedan av detta direkt från kanten. Sedan byter jag vatten.
Va tror ni ni som har erfarenhet av att få fram grodor? Själv har jag bara tagit fram några få från mer lättodlade grodor som föräldrarna sköt helt själva.
Artemia är lätta att odla och mycket små, skalade artemia ägg som är ännu mindre och mkt näringsrika detta fodrar jag mina diskus yngel med.
Är ynglen mkt små brukar jag mata dem med en blandning av äggulepulver och pulivriserad diskuskvik som är ett granulatfoder till ciklider samt lite vatten och ev även lite räckor som hackats supertunt till en smet, jag rör ihop indigrienserna till en smet stryker detta på kanten av en skål, jag använder stora porslintallrikar, sedan låter jag smeten torka lite och fyller sedan på med vatten över smeten som inte upplöses av vattnet då den är lite klibbig och torkat på ytan. Ynglena betar sedan av detta direkt från kanten. Sedan byter jag vatten.
Va tror ni ni som har erfarenhet av att få fram grodor? Själv har jag bara tagit fram några få från mer lättodlade grodor som föräldrarna sköt helt själva.