Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
D. Auratus försvunnen
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Re: D. Auratus försvunnen
Jag såg aldrig några djur då jag hade auratus, fast jag hade nog några mer skygga varianter då. Inte ens när man röjde ut allt såg man några djur förrän man lyfte på sista barkbiten eller vad det nu kunde vara, då låg alla under den.
Auratus är väldigt duktiga på att gömma sig, sen skiljer det mycket mellan individer på hur skygga de är.
Jag tror inte du ska vara orolig, den kommer fram ifall du väntar. Alla djur är framme någon gång på dagen, så är det med de flesta arter. De har en viss tidpunkt på dagen då de visar sig och är mer aktiva. Ge det lite mer tid innan du börjar riva ut för mycket.
Auratus är väldigt duktiga på att gömma sig, sen skiljer det mycket mellan individer på hur skygga de är.
Jag tror inte du ska vara orolig, den kommer fram ifall du väntar. Alla djur är framme någon gång på dagen, så är det med de flesta arter. De har en viss tidpunkt på dagen då de visar sig och är mer aktiva. Ge det lite mer tid innan du börjar riva ut för mycket.
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
-
Pear
Nu har jag slutat att leta, den andra auratusen är framme då och då, helst vid matning. Ja mina azureiventris är ju inte heller så pigga på att visa sig, tittar fram då och då. Dom sitter helst i sina gömmor.
Skulle vara kul med någon mera aktiv art i burken.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Auratus och leucomelas är två 'artsyskon'. Skillnaden är att den ena har skrämselfärg och därför litar på att denna fungerar, så den törs vara framme mer. Auratus är ju kamoflagefärgad (åtminstone i mångas ögon) och vill helst hålla sig i skuggan, där det funkar bäst. Det är också skillnad i dygnsrytmen; auratus är ute i solljuset ett kort tag på förmiddagen, medan leucomelasPear skrev:Nu har jag slutat att leta, den andra auratusen är framme då och då, helst vid matning. Ja mina azureiventris är ju inte heller så pigga på att visa sig, tittar fram då och då. Dom sitter helst i sina gömmor.
alltså är synlig under hela den ljusa delen (om det inte blir för varmt).
Man ska nog mata djuren på morgonen, om man ska följa deras rytm.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
-
Pear
Har bokat 3 st R. imitator av Micke i Fagersta som skall in i burken inom kort. Ja matning får ju nästan bli då man själv har möjlighet, i bland förmiddagar och ibland kvällstid. Hörde i morse att mina H.azureiventris börjat spela, vid en koll satt två st uppe i en växt på bakgrunden och lockrop pågick. Har nu lagt in lite flera filmburkar, frågan är om jag skall försöka placera ett par burkar lite högre upp på bakgrunden?
Ingen auratus hittad än, det är bara den ena som är framme ibland.
Jo! Hur ofta utfodrar ni era grodor?
Ingen auratus hittad än, det är bara den ena som är framme ibland.
Jo! Hur ofta utfodrar ni era grodor?
-
Pear
- lepida
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2002
- Kontakt:
Jag skulle ändra om i mitt terrarium idag, har E.Anthonyi hitta bara 3 av 4. Hade fram alla växter och kolla i dom satt in allt i tomt terrarium sedan kolla försiktigt genom lite av bottenmaterialet men fan ingen grodar. Hoppas den är där någonstans gömd nu allt insatt och igång igen kan bara hoppas den kommer fram nu när allt lugnat ner sig
.
Någon i Malmö som har E.Anthonyi till salu?
Någon i Malmö som har E.Anthonyi till salu?
-
pigge
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Hej
Du kan få en ej fullvuxen av mig. Du får komma hit och fånga den. De går i ett terrarium med vuxna djur och många gömställen.
Mvh Pigge
Du kan få en ej fullvuxen av mig. Du får komma hit och fånga den. De går i ett terrarium med vuxna djur och många gömställen.
Mvh Pigge
-
Pear
Ja där ser man! Flera som inte hittar sina grodor, jag har inte hittat min försvunna auratus än, märkligt som jag har letat.
-
Pear
Jag förstår det, jag behöver ingen groda. E.anthonyi har jag så det räcker av i annan burk.