ok.. har aldrig hört talas om dessa torv block.. vart kan man hitta sånnaCarlsson skrev:Har du tillgång till en bandsåg kan du såga upp skivor av vanliga torvblock.johan_86 skrev:någon som vet nått man kan använda sig utav ist för xaxim?? så att det blir snyggt ändån men billigare
Det går även med en vanlig fintandad handsåg men är besvärligt och blir oftast ojämnt (svårt att fästa).
/Thomas/
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Inspiration till nytt terrarium?
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 2 gånger
Re: Inspiration till nytt terrarium?
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Torvblock finns på alla växtvaruhus, typ Plantagen, Blomsterlandet etc, och säkerligen hos de flesta handelsträdgårdar.
Det är avlånga block som används till att bygga upp rabatter.
/Thomas/
Det är avlånga block som används till att bygga upp rabatter.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

ok.. men hur är det.. möglar dom inte lätt.. vet du någon som har byggt en bakgrund utav sånna?? är lite försiktig och vill gärna ta reda på det är säkrt material att använda sig utav så att inte det blir skit utav allt när man är klar
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Har fått tack: 7 gånger
Hallå Johan. Xaxim är "dyrt" men egentligen inte mot vad man får. Torvblock tycker jag personligen är sådär. Svårt att bygga med och det faller ofta i sönder när det är blöt. Det finns ju även några andra sätt att bygga bakgrund, titta på olika trådar bakåt i tiden så hittar du nog något som intreserar dig och din plånbok.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

ja jo det vet jag.. ja men jag har tittat omkring mycket.. men så var det så att jag vill bygga ett i still med det som finns med i denna tråd som norsken hade byggt.Filip jakobsson skrev:Hallå Johan. Xaxim är "dyrt" men egentligen inte mot vad man får. Torvblock tycker jag personligen är sådär. Svårt att bygga med och det faller ofta i sönder när det är blöt. Det finns ju även några andra sätt att bygga bakgrund, titta på olika trådar bakåt i tiden så hittar du nog något som intreserar dig och din plånbok.
- Carlsson
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Jag byggde mitt första terrarium med nästan enbart torvblock. Det möglar inte! Däremot grönskar det lite grann självmant efter en tid, säg 4-6 månader. En nackdel? är att torven håller fukt mycket bra. Egentligen är det samma material som spaghnum (dvs en form av vitmossa) men det har legat i en torvmosse länge och blivit relativt kompakt. Jag har personligen inga dåliga erfarenheter, tvärtemot. Det terrarium som är på byggbordet nu innehåller en hel del torv.johan_86 skrev:ok.. men hur är det.. möglar dom inte lätt.. vet du någon som har byggt en bakgrund utav sånna?? är lite försiktig och vill gärna ta reda på det är säkrt material att använda sig utav så att inte det blir skit utav allt när man är klar
Det finns säkert andra på forumet som använt torv med olika erfarenhet men det får de själva berätta om.
/Thomas/
mvh Thomas
Jag använder torv som bakgrund i alla mina (14 st.) terrarium och jag tycker det funkar kanon. Jag limmar bara några torvstycken från torvblock först på bak- och sidoväggar för att få lite mer ytor i terrariumet och limmar sedan en blandning av findelat torvblock och spagnum på resterande yta på väggarna i burken. Jag tycker det fungerar utmärkt och det går att få lite olika mossor att ta sig i detta, bara man har bra ljus. Sägas bör väl dock att det knappast är bättre, snarare sämre, än många andra alternativ. Jag har det bara för att det är billigt, och funkar 
MVH
David
MVH
David
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

har du några bilder på dina terrarier så man får se hur det ser utdavidkj skrev:Jag använder torv som bakgrund i alla mina (14 st.) terrarium och jag tycker det funkar kanon. Jag limmar bara några torvstycken från torvblock först på bak- och sidoväggar för att få lite mer ytor i terrariumet och limmar sedan en blandning av findelat torvblock och spagnum på resterande yta på väggarna i burken. Jag tycker det fungerar utmärkt och det går att få lite olika mossor att ta sig i detta, bara man har bra ljus. Sägas bör väl dock att det knappast är bättre, snarare sämre, än många andra alternativ. Jag har det bara för att det är billigt, och funkar
MVH
David
Här kommer en. Det är inte den snyggaste bilden, eller än mer viktigt, mitt snyggaste terrarium
Dock är det den som visar bäst hur bakgrund m.m. ser ut, då det inte är så igenvuxet som andra burkar här hemma...
MVH
David
MVH
David
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

ok.. det såg ju bra ut.. ja jag får forska vidare lite mer.. ska bygga ett som är 90x90x70. så jag vill vara helt 100 säker på vad jag kommer att bygga med