Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Växten dör hela tiden [Ficus pumila quericifolia]
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2003
Växten dör hela tiden [Ficus pumila quericifolia]
Detta är 4 gången en Ficus pumila quericifolia dör för mig, Jag kan verkligen inte förstå hur denna växten överlever, någon som kan förklara för mig hur ni får den att överleva? Jag har mycket svårare växter än denna som överlever. Många säger att den är en Basic växt som alltid överlever, men hur får ni den till att överleva?
Är Varnad Nybörjare
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Re: Växten dör hela tiden [Ficus pumila quericifolia]
Du har antagligen för blött i dina burkar
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

Tycker den om torrhet? Ska prova sätta den på ett torrt ställe nästa gång. Tycker det är lite konstigt, (att den inte överleve)
Är Varnad Nybörjare
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

Fuktigt men inte blött..............
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

ska prova........ på ett fuktigt... Ställe... Växten... Är fin... Vill att den sätter sig och tar över.... Terrariet....
Tack!
Brukar.... Ni.. Skära sönder den... Dela upp den.... eller.... Liknande, så man får flera små.... Plantor.... Eller gör ni så ni får en Stor..... ?
Tack!
Brukar.... Ni.. Skära sönder den... Dela upp den.... eller.... Liknande, så man får flera små.... Plantor.... Eller gör ni så ni får en Stor..... ?
Är Varnad Nybörjare
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Eftersom du har problem med att få den att trivas får du väl ta en större planta som du delar på och sprida ut den på lite olika ställen med olika livsbetingelser i terrariet; när du ser var den trivs så planterar du lite fler småplantor där så får du en större planta och den kan sedan sprida sig vidare ut över terrariet därifrån...
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

Har du en hemmagjord bakgrund så är mitt tips att bygga in en kruka i bakgrunden med dränering och plasera krukan lite skyddat från ev vatten/dusch ström så blir det inte lika blött om rötterna för den lilla plantan. Man kan ju ev kanske bygga över krukan i bakrunden så att bara en finger går ner och så pillar du i substrat och sedan en liten rotad stickling som då är riktigt skyddad från att bli rent för blöt.
Hoppas du är med vad jag menar...
Lycka till!
Hoppas du är med vad jag menar...
Lycka till!
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Verkar konstigt att den skulle stå för blött. Min erfarenhet är att de nog klarar rejält med vatten. Tycker nog det är vanligare att sticklingar dör av torka. När du säger att du köper den i krukor är det jord e. dyl i dom? Jag skulle i så fall ta bort detta substrat och plantera i spagnum direkt som du bör hålla rejält blött tills plantan börjar växa. Jord som blir för blöt blir äcklig och det mesta som är planterat i sån gegga dör.
Den närbesläktade F.pumila har jag placerat skott direkt i vatten. Dessa skott växte till slut igen hela terrariet. (Så den växten använder jag aldrig numera).
Den närbesläktade F.pumila har jag placerat skott direkt i vatten. Dessa skott växte till slut igen hela terrariet. (Så den växten använder jag aldrig numera).