Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Helt grön praktiskt!

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 13 gånger
Har fått tack: 65 gånger

Helt grön praktiskt!

Inlägg av Illustratören »

Hej alla grodmänniskor!

Har varit nära denna hobby ett antal gånger men backat ur i sista sekunden på grund av jobb, boende, tjejer, pluggande osv.
För lite ca ett och ett halvår sedan avslutade jag mina studier och började jobba, flyttade till ett fast boende och bestämmde mig för att satsa mer tid åt mitt djurintresse. Jag har som liten grabb haft sköldpaddor, vattengrodor, salamandrar bla bla..... som alla andra här =-)

Mitt största fritidsintresse är idag saltvattensakvaiumet som står parkerat i mitt vardagsrum. Utöver det har jag ett 29L kar som jag planerat ta med till jobbet.

Som alla statliga jobb skall det velas och diskuteras hela tiden. Att ta ett 29L akvarium till jobbet var uppenbarligen för riskabelt och processen att få reda på om jag får har tagit mig ca 1år nu! Så nu har jag fått nog och gick för en månad sedan ner i källaren och städade rent ett 54L Aquael akvarium (30Bx30Hx60L).

Nu till det som hör hemma här på forumet!!
Så istället för att ha ett akvarium tänkte jag att den gammla drömmen om pilgiftsgrodor eller geckos skulle tas upp. Låt säga att valet inte blev så svårt =-)

Jag har alltså ett 60x30x30 akvarium, en gammal 2x18w t-8 ramp eller 1x15w t-8 och en vattenpump att hålla till godo med just nu. Sedan är planerna:

1. Modda det lilla akvariumet till terrarium (det behövs ju ett "tak" med ventilation)

2. Skruva isär t-8 rampen och anpassa den till terrariumet på något vettigt sätt eller använda det lilla 15w t8 hållaren?

3. Ordna inredningen, systemet och få till ett hemtrevligt akvarium åt grodorna

4. Om allt går vägen och känns skoj! Då blir det till att köpa foder och starta kulturer av hoppstjärtar och bananflugor

5. Fungerar det också bra kommer jag införskaffa invånarna (2-3st=minst ett par).

Som ni förstår kommer det ta lite tid innan jag ens kommer till att köpa grodor att introducera till mitt terrarium. Jag kanske inte ens kommer så långt utan drar mig ur pga någon anledning.

Det jag i dagsläget är i behov av att veta är räcker det med ett 15w t8 lysrör över burken eller ska jag modda den gammla 2x18w t8 rampen?
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Re: Helt grön praktiskt!

Inlägg av Pny »

Illustratören skrev:Det jag i dagsläget är i behov av att veta är räcker det med ett 15w t8 lysrör över burken eller ska jag modda den gammla 2x18w t8 rampen?
Det beror ju egentligen på vilken slags växtlighet du vill ha, men jag hade kört på två rör om jag var du så blir växterna gladare och vackrare.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Ja de var det jag misstänkte. Det är väll lika bra att köra med ordentligt med ljus, då kan man ju alltid nedgradera det hela. Det är ju klart jobbigare att uppgradera.

Problemet med 2x18w är att ljusrampen/lådan blir lite längre än terrariumet, rören är ju 60cm och sedan är socklarna totalt 4cm. Vi får se hur jag löserproblemet =-)

Jag hade tänkt mig små växter med små blad, och sedan har jag ideér om mycket mossa som ska täcka all mark. Sedan hade jag tänkt mig ett litet vattendrag med ca10-20 kvadratcentimeter vattenpöl. Den landyta jag förlorar med vattenpölen hoppas jag att jag kan ersätta med ett sluttande mark och därmed få till en lite större markyta.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Jag har min ramp diagonalt över terrariet. Monterat ca 15cm över så man kommer i det utan att flytta på rampen.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Jag har min ramp diagonalt över terrariet. Monterat ca 15cm över så man kommer i det utan att flytta på rampen.
Hmmm..... de va en lösning jag faktiskt inte tänkt på. Man får väll anpassa inredningen så att ljuset faller på ett bra sätt trots att det ligger diagonalt. Tack för de tipset!!

Har sett att man ibland gör falska bottnar och jag ser en del fördelar med just det. Man kan ju tex gömma teknik under marken och sedan låta det finnas en lucka eller ett rör med lock till så man lätt kan komma åt tekniken där nere.
Hade tänkt bygga en ställning av PCV (typ 30x30cm plattor till utegolv eller våtutrymmen), på ställningen lägger jag ett finmaskigt nät, lecakulor och sist jord/torv. Detta för att åstadkomma lutning av marken, små terrasser och utrymme under marken för lite teknik som pumpar, värmare och en del slangar. Antar att det även kan vara en fördel att se om marken är genomfuktig eller om det börjar mögla i terrariumet.

Men vad i h..... är det för plast galler/nät som används som dreneringsskydd? Gissar att vanliga plattor av PVC gröna halkskydd till simhallar fungerar. Men det vita "nätet/gallret" ser behändigare ut att arbeta med.
Bilagor
eggcrate.jpg
wesslan_85
Började med grodor år: 2008
Kontakt:

Inlägg av wesslan_85 »

nätet av plast kallas eggcrates, men det verkar vara nästan omöjligt att hitta i butiker,men det är som man säger, "den som söker letar" ;) :P
Mvh / Patrik
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Har nu letat efter förklaring av vad detta nät är till för och vad det heter på Svenska.
Det är i början till för lampor och kallas Rutraster, bländskydd, belysningsraster osv, kärt barn har många namn.
Ska åka förbi Bauhaus och biltema och kolla om det finns där.
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Illustratören skrev:Ska åka förbi Bauhaus och biltema och kolla om det finns där.
Meddela gärna om du hittar några!

Tips: På Modern Plastics i USA finns svarta raster att köpa. Men frakten blir nog dyr... :P
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Har varit runt och kollat på alternativ i byggvaruhus men inte hittat något bra substitut. Ett av de idag bästa alternativen ser ut att bli sådana där planteringskrukor till dammar. Dessa kan köpas i lite olika storlekar och sedan skäras till så de passar in i terrariet som grund.

Har inte börjat bygga någonting på projektet utan planerar fortfarande. Är förvånad över att det finns så dålig belysning till just terrarier, varför?!
Till saltvatten finns t5 armaturer som är ruggiga, men till terrarium är det dåligt. Vad kör ni med för ljus? Är det glödlampor eller t8 som gäller om man inte ska bygga egen armatur?
Bilagor
K112090-l.jpg
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Illustratören skrev:Till saltvatten finns t5 armaturer som är ruggiga, men till terrarium är det dåligt. Vad kör ni med för ljus? Är det glödlampor eller t8 som gäller om man inte ska bygga egen armatur?
Jag kör med en T5-ramp. 2x24 Watt. 10.000K. Den sitter på diagonalen över terrariet eftersom rören är längre än bredden på terrariet. ;)
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"